2009-02-12, 21:32
Medlem
Jag läste nyligen att en ö vid namn Bermeja försvunnit under 90-talet.

Jag undrade då vad som händer om det motsatta skulle ske.

Säg att en ö plötsligt uppstår på internationellt vatten.

Är det internationellt teritorium först?

Om jag är i närheten av ön och är den första som går i land. Kan jag då utropa ön som min?

Vad behövs för att "äga ett land"?

Kan man äga ett land?

Tja, en fråga föder en annan.
Citera
2009-02-12, 21:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Det är väl så att nya landytor helt enkelt inte kan uppstå på internationellt vatten? De områden där nya öar kan tänkas uppstå ligger väl på kontinentalplattorna och innanför etablerade länders territorialvatten? Att det skulle skapas en landmassa utanför en kontinentialsockel är väl oerhört osannolikt på grund av det enorma havsdjupet?

Korrigera mig gärna om jag har fel?

Finns det platser på internationellt vatten där havsdjupet är typ mindre än, låt oss säga, 200 meter?
Citera
2009-02-12, 21:48
Medlem
mindgame7s avatar
Det kan komma nya ö'ar mitt ute på havet med hjälp av en undervattens vulkan.
Citera
2009-02-12, 21:49
Medlem
Tjennstroums avatar
Den som paxar den först!
Citera
2009-02-12, 21:52
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgame7
Det kan komma nya ö'ar mitt ute på havet med hjälp av en undervattens vulkan.

Fast återigen handlar det väl om havsdjup. Det är ju en jävla fart på den vulkaniska aktiviteten mitt ute i havet, men sannolikheten att det skulle dyka upp en ö längs atlantryggen är väl rätt försumbar? Ploppar det upp en ö så är det väl i anslutning till existerande landmassor, typ Surtsey utanför Island?
Citera
2009-02-12, 21:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Fast återigen handlar det väl om havsdjup. Det är ju en jävla fart på den vulkaniska aktiviteten mitt ute i havet, men sannolikheten att det skulle dyka upp en ö längs atlantryggen är väl rätt försumbar? Ploppar det upp en ö så är det väl i anslutning till existerande landmassor, typ Surtsey utanför Island?

Territorialvattnet går ju inte så långt ut. Finns många ställen i haven som är under 100 m. Fast du har ju rätt i att världshaven oftast är djupa. I snitt 3-4000 m har jag för mig.
Citera
2009-02-12, 22:02
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Territorialvattnet går ju inte så långt ut. Finns många ställen i haven som är under 100 m. Fast du har ju rätt i att världshaven oftast är djupa. I snitt 3-4000 m har jag för mig.

Finns det några "grunda" ställen som faktiskt ligger på internationellt vatten? Jag hade samma funderingar som TS för några år sedan nämligen. Jag tänkte att man skulle bege sig ut till ett sånt grunt område och dumpa en massa schaktmassor och bygga upp en ö på samma sätt som de gjorde utanför Hong Kong eller Bro-ön i Öresund.

För om det dyker upp en permanent landmassa på internationellt vatten och folk börjar bosätta sig där så lär vi väl få bestämma över oss själva? Tänk att alla personer (läs:mångmiljonärer) som vill flytta dit får bekosta 500 kvm utbyggnad av öns territorium. Vår banklagstiftning skulle vara den slappaste i universium!

Vad skulle hända?
Citera
2009-02-12, 22:06
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Finns det några "grunda" ställen som faktiskt ligger på internationellt vatten? Jag hade samma funderingar som TS för några år sedan nämligen. Jag tänkte att man skulle bege sig ut till ett sånt grunt område och dumpa en massa schaktmassor och bygga upp en ö på samma sätt som de gjorde utanför Hong Kong eller Bro-ön i Öresund.

För om det dyker upp en permanent landmassa på internationellt vatten och folk börjar bosätta sig där så lär vi väl få bestämma över oss själva? Tänk att alla personer (läs:mångmiljonärer) som vill flytta dit får bekosta 500 kvm utbyggnad av öns territorium. Vår banklagstiftning skulle vara den slappaste i universium!

Vad skulle hända?

Blockad av all världens flottor? Tror det skulle gå åt enorma mängder schaktmassor. Tänk bara att fylla upp 100 m! Fast man kanske kan hitta ett grundare ställe? Intressant tanke. Får hoppas man kan köpa en tomt där på din ö? Om man har råd.
Citera
2009-02-12, 22:30
Medlem
möbelklisters avatar
Den frågan har med filosofi, politik och/eller juridik att göra - inte miljö/natur.
Citera
2009-02-12, 22:32
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Den frågan har med filosofi, politik och/eller juridik att göra - inte miljö/natur.

Kan väl anpassa den då? Har det hänt att landmassor skapats på jorden i områden som inte kontrollerats av någon nation?

Eller, hur många nya landområden har bildats under de senaste, uhm, hundra åren? Surtsey är ju ett område, men det lär väl finnas flera?
Citera
2009-02-12, 22:36
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Kan väl anpassa den då? Har det hänt att landmassor skapats på jorden i områden som inte kontrollerats av någon nation?

Eller, hur många nya landområden har bildats under de senaste, uhm, hundra åren? Surtsey är ju ett område, men det lär väl finnas flera?

Kan inte komma på annat än Surtsey. Vet inte ens om den uppstod inom Islands vatten eller om de ""la beslag" på den efteråt.
Runt antarktis kan det nog ha uppstått något. Där är väl vulkaniskt på en del ställen?
Citera
2009-02-12, 22:38
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Kan inte komma på annat än Surtsey. Vet inte ens om den uppstod inom Islands vatten eller om de ""la beslag" på den efteråt.
Berodde inte det på att Island helt fräckt utvidgade sitt territorialvatten för att tillskansa sig större fiskevatten mer än något annat?

Citat:
Runt antarktis kan det nog ha uppstått något. Där är väl vulkaniskt på en del ställen?

Ingen aning alltså?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in