2009-02-12, 22:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Berodde inte det på att Island helt fräckt utvidgade sitt territorialvatten för att tillskansa sig större fiskevatten mer än något annat?

Ingen aning alltså?

En ö som ligger utanför ett land brukar höra till det landet enligt internationella regler. Då är det väl det landets territorium runt ön och ut till territorialvattengränsen. Inte allt vatten ända till fastlandet.
Citera
2009-02-13, 01:36
Medlem
Citat:
Finns det några "grunda" ställen som faktiskt ligger på internationellt vatten? Jag hade samma funderingar som TS för några år sedan nämligen. Jag tänkte att man skulle bege sig ut till ett sånt grunt område och dumpa en massa schaktmassor och bygga upp en ö på samma sätt som de gjorde utanför Hong Kong eller Bro-ön i Öresund.

För om det dyker upp en permanent landmassa på internationellt vatten och folk börjar bosätta sig där så lär vi väl få bestämma över oss själva? Tänk att alla personer (läs:mångmiljonärer) som vill flytta dit får bekosta 500 kvm utbyggnad av öns territorium. Vår banklagstiftning skulle vara den slappaste i universium!

Vad skulle hända?
Du kan inte konkurrera med mikrostater redan som Liechtenstein, dessutom måste din stat bli
erkänd av FN, lycka till.
Finns ett FN dekret om "artificial islands".
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Convention_on_the_Law_of_the_Sea
Alla stater har inte skrivit på denna uppgörelse.
Senast redigerad av Alessandro 2009-02-13 kl. 01:42.
Citera
2009-02-13, 01:43
Medlem
Kingers avatar
Usa.
Citera
2009-02-13, 03:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Du kan inte konkurrera med mikrostater redan som Liechtenstein, dessutom måste din stat bli
Finns ett FN dekret om "artificial islands".
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Convention_on_the_Law_of_the_Sea
Alla stater har inte skrivit på denna uppgörelse.

Det blir ju svårt att skriva under något innan landet börjat existera?

Men jag hade tänkt att min ö-nation skulle bli kärnvapenmakt så fort som möjligt och sedan via smutsiga metoder tillskansa mig en permanent plats i säkerhetsrådet.
Citera
2009-02-13, 20:38
Medlem
danjäls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro

Måste? För annars händer....vad?

Finns ju uppenbarligen inget prejudikat kring detta så det är väl svårt att säga vad som gäller. Vore fruktansvärt intressant dock att se det ske.
Citera
2009-02-13, 20:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danjäl

Finns ju uppenbarligen inget prejudikat kring detta så det är väl svårt att säga vad som gäller. Vore fruktansvärt intressant dock att se det ske.

Ja det vore intressant. Visst finns det väl länder som inte är erkända?
Citera
2009-02-14, 02:27
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja det vore intressant. Visst finns det väl länder som inte är erkända?

Kosovo, Sydossesien, Taiwan,¨Tjetjenien, Sealand osv osv.
Citera
2009-02-14, 06:43
Medlem
Citat:
Eller, hur många nya landområden har bildats under de senaste, uhm, hundra åren? Surtsey är ju ett område, men det lär väl finnas flera?
Svensk skärgård utökas i sakta mak allt eftersom landhöjningen gör sitt.
Citera
2009-02-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danjäl

Försök då, var en fader och son som försökte starta ett eget land på ett rev i Stilla Havet, blev rivet.
Citera
2009-02-14, 19:26
Medlem
Jag vet att jag läst om en ö som uppstod utanför Island på deras vatten terratorium, p.g.a vulkan utbrott, så den tillfallde Island, varav deras fiskrättigheter utökas rejält.
Citera
2009-02-15, 03:29
Medlem
Sarrow, Surtsey menar du?
Citera
2009-02-15, 18:45
Medlem
Axvaldos avatar
Det gick ett program på tv om en kille som försökte skapa ett nytt land. Först skulle han ta över någon liten ö, eller vad det var, men det gick inte för sig. Så han utropade sin lägenhet som en egen stat. Någon som minns detta? Inte för att det har så jättemycket med frågan att göra, men man fick en viss inblick i hur man skulle ta sig till om man försökte sig på ett sådant projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in