2009-02-12, 20:28
Medlem
ZhongNanHais avatar
varför hittar inte quicksilver vissa applikationer och vissa mappar.
om jag skriver tex Torrent hittar den inte mappen med samma namn, men om jag skriver download så hittar den den mappen (torrent ligger i downloadmappen)

sen t.ex. hittar det aldrig matlab utan det måste jag alltid starta manuellt... varför beter det sig såhär`?
Citera
2009-02-12, 20:32
Medlem
Dum fråga kanske, men måste ändå fråga : har du uppdaterat så att quicksilver kan hitta alla mappar/program osv?
Citera
2009-02-12, 23:41
Medlem
RogerAndOuts avatar
Jag tror att Quicksilver per default är inställd på att endast söka i ett visst antal mapphierarkier. Om din mapp (Torrent) ligger i en hierarki utanför denna hitta Quicksilver den inte. Borde finnas en inställning i Preferences.

Hurvida den inte hittar Matlab beror med största sannolikhet på att du inte har uppdaterat Quicksilver. När Quicksilver är öppet så du har gränssnittet framför dig, tryck cmd+r så uppdaterar programmet sig självt.

Hoppas det löser sig!
Citera
2009-02-13, 00:29
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerAndOut
Jag tror att Quicksilver per default är inställd på att endast söka i ett visst antal mapphierarkier. Om din mapp (Torrent) ligger i en hierarki utanför denna hitta Quicksilver den inte. Borde finnas en inställning i Preferences.

Hurvida den inte hittar Matlab beror med största sannolikhet på att du inte har uppdaterat Quicksilver. När Quicksilver är öppet så du har gränssnittet framför dig, tryck cmd+r så uppdaterar programmet sig självt.

Hoppas det löser sig!

men vadå quicksilver uppdaterar väl sig själv???
t.ex. om jag laddar ned något kan jag direkt söka på det med quicksilver, men ändå hittar inte quicksilver matlab som varit installerat i månader
Citera
2009-02-13, 02:03
Medlem
klicka upp quicksilver och gå in på preferences (cmd + , eller när du har uppe QS klicka på pilen uppe i högra hörnet) -> gå in på fliken Catalog (se meny uppe), se till att ha applications vald (se meny till vänster) och markera Find All Applications. Voilá!

längst nere kan du även hitta en scroll-bar där du kan ställa in hur ofta den ska söka efter nya prog. 10 min tror jag är standard
Citera
2009-02-13, 11:48
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccafella
klicka upp quicksilver och gå in på preferences (cmd + , eller när du har uppe QS klicka på pilen uppe i högra hörnet) -> gå in på fliken Catalog (se meny uppe), se till att ha applications vald (se meny till vänster) och markera Find All Applications. Voilá!

längst nere kan du även hitta en scroll-bar där du kan ställa in hur ofta den ska söka efter nya prog. 10 min tror jag är standard

jo men det där är redan inställlt sedan länge.... å det funkar ändå inte
Citera
2009-02-13, 14:55
Medlem
Det kan ha att göra med att MatLab inte ligger som en .app-fil. MatLab har iof aldrig varit ett problem för mig men jag upplevde samma sak med Filemaker som har liknande struktur. Jag struntade i att lösa det och körde med spotlight istället tills det helt plötsligt började funka.
Citera
2009-02-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
jo men det där är redan inställlt sedan länge.... å det funkar ändå inte

helgardera så du hittar allt då:

under catalog -> klicka custom i vänstermenyn -> klicka på plusset längst ner, file and folder scanner och lägg till hela macintosh HD -> klicka I (information, längst ner i höger) så det kommer upp en ruta till höger. med source options markerat kolla på include content och i scroll-menyn välj folder contents och då kan du dra en pil till ett oändlighetstecken (liggande 8:a), då kommer den söka i alla mappar på hela datorn. problem solved

ps. det kommer ta ett tag att scanna hela datorn
Senast redigerad av roccafella 2009-02-13 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in