• 1
  • 2
2009-02-12, 19:56
Medlem
volvo 240s avatar
Nu iom att de flerkärninga processorerna verkligt slått igenom så tycker man det borde finnas en lösning på mitt lilla problem.

Endel äldre spel gilalr ju inte alls dual core och spelet hackar och så vidare.
Så då får man stänga av ena coren i aktivitetshanteraren.

Lite bökigt sådär men funkar.

Det värsta är att vissa spel går inte att alttabba i och sådeles kommer jag inte åt nhetshanteraren.

Så till min fråga, går det på nåt sätt att instruera datorn att starta vissa program med enbart en kärna igång?

Eller på nåt annat sätt göra så datorn går ner och bara använder en kärna.

Svar uppskattas enormt!
Citera
2009-02-12, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nu iom att de flerkärninga processorerna verkligt slått igenom så tycker man det borde finnas en lösning på mitt lilla problem.

Endel äldre spel gilalr ju inte alls dual core och spelet hackar och så vidare.
Så då får man stänga av ena coren i aktivitetshanteraren.

Lite bökigt sådär men funkar.

Det värsta är att vissa spel går inte att alttabba i och sådeles kommer jag inte åt nhetshanteraren.

Så till min fråga, går det på nåt sätt att instruera datorn att starta vissa program med enbart en kärna igång?

Eller på nåt annat sätt göra så datorn går ner och bara använder en kärna.

Svar uppskattas enormt!

Det där har jag svårt att tro på. Att det är processorn självt, att den är dubbelkärnad som gör att gamla spel "hackar". Hackandet kan inte i sig självt bero på att det är två kärnor. Spelet "ser" inte att det är två fysiska kärnor. Möjligtvis så har du för lite internminne. Tvåkärniga processorer kräver lite mer internminne för att inte hamna i thrashingsituationer i sitt cache, och i swapfilen. Eller så har du ett väldigt krävande spel som inte är konstruerat multitrådat och får för lite cache. Det är detta som händer när du går över till en kärna, den kärnan får hela cachen för sig själv - och mer internminne.
Hur mycket internminne har du egentligen? Var är det för processor du har och vad är det för spel du spelar och har problem med?
Citera
2009-02-13, 07:16
Medlem
liquid childs avatar
Ett sätt är att göra en bat som använder start och switchen 'affinity'. Affinity 1 gör så att programmet körs på den första "processorn", alltså kärna 0.
Kod:
start /affinity 1 "C:\games\blabla\blabla.exe"
Citera
2009-02-13, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liquid child
Ett sätt är att göra en bat som använder start och switchen 'affinity'. Affinity 1 gör så att programmet körs på den första "processorn", alltså kärna 0.
Kod:

Ja, det var ju snyggt.
Citera
2009-02-13, 10:44
Medlem
Naits avatar
Citat:
Kod:

För dom som inte vet hur man skapar en bat.

1. starta notepad
2. skriv in texten
3. spara som .bat
Citera
2009-02-13, 10:56
Medlem
Fixade inte både AMD och Intel problemet gällande hack och skit när spel kördes på båda kärnorna för typ 6 månader sen?
Citera
2009-02-13, 12:47
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Kod:
Tackar som fan!

Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Fixade inte både AMD och Intel problemet gällande hack och skit när spel kördes på båda kärnorna för typ 6 månader sen?

Jo, Dual Core Optimizer, tyvärr blir de flesta gamla spel såhär när jag har lagt in den.

http://www.youtube.com/watch?v=oLSWt...e=channel_page

Så jag gör så att jag stänger av en kärna, det funkar fint.

Citat:
Ursprungligen postat av PanamaxSun
Hur mycket internminne har du egentligen? Var är det för processor du har och vad är det för spel du spelar och har problem med?
2048 internminne, AMD dual core 6000+ tja allt som är lite äldre, UT, CS, Red Faction tex.

Tyvärr verkar .bat filen inte fungera, såhär skriver jag i anteckningar
Citat:
start /affinity 1 "E:\Spel\RedFaction\RF.exe"

Döper sedan om den från .txt till .bat kör den men rf.exe startar inte. ÄR det något jag gjort fel?

ja "pathen" är korrekt.

Windows XP har jag förövrigt, kan det vara det som gör att det inte fungerar?
Senast redigerad av volvo 240 2009-02-13 kl. 12:59.
Citera
2009-02-13, 13:22
Bannlyst
Citat:
Tackar som fan!

Jo, Dual Core Optimizer, tyvärr blir de flesta gamla spel såhär när jag har lagt in den.

http://www.youtube.com/watch?v=oLSWt...e=channel_page

Så jag gör så att jag stänger av en kärna, det funkar fint.

2048 internminne, AMD dual core 6000+ tja allt som är lite äldre, UT, CS, Red Faction tex.

Tyvärr verkar .bat filen inte fungera, såhär skriver jag i anteckningar

Döper sedan om den från .txt till .bat kör den men rf.exe startar inte. ÄR det något jag gjort fel?

ja "pathen" är korrekt.

Windows XP har jag förövrigt, kan det vara det som gör att det inte fungerar?

Ja, det borde fungera. Men om du öppnar ett dos-fönster och skriver help start så får du lite info där. Det finns en mystisk växel I som du kanske ska undersöka. Pröva att gå till spelet i dos-fönstret
och skriv "start /affinity 1 RF.exe". Då funkar det kanske, eller så får du iaf ett felmeddelande.
Är det förresten "1" det ska vara som affinity mask? Jag vet inte något om det.
Citera
2009-02-13, 13:30
Bannlyst
Förresten jag hittade faktiskt en applikation som gör det som du vill. Laddade ner den för några år sedan på min hårddisk och hittade den.

Det är "THG Task assignment manager" v1.0.
Jag laddade ner den från Toms hardare site. Så borde finnas där. Annars har jag den. Verkar väldigt smidig, enkel o´ch snygg faktiskt...
Citera
2009-02-13, 16:58
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanamaxSun
Förresten jag hittade faktiskt en applikation som gör det som du vill. Laddade ner den för några år sedan på min hårddisk och hittade den.

Det är "THG Task assignment manager" v1.0.
Jag laddade ner den från Toms hardare site. Så borde finnas där. Annars har jag den. Verkar väldigt smidig, enkel o´ch snygg faktiskt...
Tack, denna fungerar utmärkt.

Jag googlade runt och povade några andra applikationer men de fungerade inte, så tack igen.
Citera
2009-02-13, 21:13
Bannlyst
Citat:
Tack, denna fungerar utmärkt.

Jag googlade runt och povade några andra applikationer men de fungerade inte, så tack igen.

Det är okej. Bara kul för en gång skull att hjälpa till.
Citera
2009-06-28, 20:16
Medlem
PanamaxSun: Du skulle inte vilja vara söt och lägga upp THG Task Assignment Manager på typ rapidshare?
Länken på Toms hardware är död och _alla_ andra sidor länkar till deras länk

tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här