• 1
  • 2
2009-02-12, 19:15
Medlem
oscar1616s avatar
Hej, jag har fått tag i lite receptblanketter, stämplade och klara. Nu är frågan om jag ska använda blanketten för "särskilda läkemedel" om jag vill få ut citodon och tramadol? När jag kollar på fass står det inget om detta vilket det gör på vissa andra läkemedel, så jag antar att jag ska använda standard blanketten?

Sen undrar jag om man måsste visa legg när man kommer med en receptblankett på citodon? Skulle föredra att inte använda mitt eget namn, och brukar inte behöva visa legg men det kanske är anurlunda med citodon?

Tack på förhand

MVH Oscar
Citera
2009-02-12, 19:19
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Sen undrar jag om man måsste visa legg när man kommer med en receptblankett på citodon?

Nej, om dom nu inte har ändrat sina rutiner dom senaste månaderna.
Citera
2009-02-12, 19:26
För Citodon krävs en särskild receptblankett:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...59&DocTypeID=3

Men inte för Tramadol:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...59&DocTypeID=3

Och ja, man brukar få visa leg när det gäller särskilda receptblanketter om de inte känner igen en. Tänk på att du gör dig skyldig till urkundsförfalskning!
Citera
2009-02-12, 19:34
Medlem
oscar1616s avatar
Så ni tror att jag slipper visa legg för tramadol? Det var i huvudsak det jag var intreserad av iaf.
Citera
2009-02-12, 19:44
Medlem
dawatts avatar
Man måste väl i stort sett alltid visa leg när man köper mediciner?

Jag måste åtminstone göra det, oavsett om jag hämtar ut mina ardinex, naproxen eller norgesic.

Jag har för mig att tramadol numera skrivs ut på särskilda läkemedelsblanketten. Men jag är inte säker och Psychopatic brukar ha rätt.

Vill föresten påpeka att jag hoppas med hela mitt hjärta att du torskar.
Citera
2009-02-12, 19:51
Medlem
Jean Claudes avatar
Man får i princip alltid identifiera sig när det gäller uttag av klassade läkemedel på recept. Få undantag men då oftast beroende på att apotekspersonalen glömmer att kolla leg, inget jag skulle hoppas på.
Citera
2009-02-12, 19:52
Medlem
oscar1616s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawatt
Vill föresten påpeka att jag hoppas med hela mitt hjärta att du torskar.

Haha hur hade du tänkt att det skulle gå till, det värsta som kan hända är att de ber mig att gå tillbaks med receptet till min läkare.

Citat:
Man får i princip alltid identifiera sig när det gäller uttag av klassade läkemedel på recept. Få undantag men då oftast beroende på att apotekspersonalen glömmer att kolla leg, inget jag skulle hoppas på
.

För det första så är krävs det ju ingen speciell blankett, sen undrar jag om du brukar hämta ut dina medeciner med e-recept eller en vanlig blankett? Om man använder sig av e-recept känns det mer självklart att man måste visa legg, kommer man med ett i pappersform kanske det inte är nödvändigt?
Senast redigerad av oscar1616 2009-02-12 kl. 19:56.
Citera
2009-02-12, 19:56
Medlem
dawatts avatar
Citat:
Haha hur hade du tänkt att det skulle gå till, det värsta som kan hända är att de ber mig att gå tillbaks med receptet till min läkare.

Jag har för mig att läkare kan se, om dom kollar, vilka läkemedel som hämtats ut på deras blanketter. Men det var inte frågan. Jag tycker att det du gör är patetiskt och extremt lågt. Därför hoppas jag att du torskar, oavsett hur det skulle gå till.

Varför är du rädd att visa leg om du inte tror att det finns en chans att torska? Det kan inte vara så att du har samma efternamn som receptförskrivaren?

Tramadol finns i mängder över hela jävla internet, men du stjäl receptblanketter och ska köpa det på skattebetalarnas bekostnad. Vet hut unge.
Citera
2009-02-12, 19:58
Medlem
oscar1616s avatar
Jojo det finns en liten risk att jag åker fasst om jag använder mitt egna namn, och nej det är inte samma som läkarens. Och varför själ jag skatte-pengar? Är tramadol subventionerat av staten? Jag menar jag får ju änså betala för det
Citera
2009-02-12, 20:09
Medlem
Jungles avatar
Jag har alltid fått visa leg när jag hämtat ut mediciner på recept, har väl dock sluppit visa en gång när jag hämtade ut Propavan.
Citera
2009-02-12, 20:13
Medlem
oscar1616s avatar
Propavan kräver en särskild blankett, finns det någon som har hämtat ut vanliga mediciner med en pappersblankett som behöver visa legg?
Citera
2009-02-12, 20:26
Medlem
dawatts avatar
Citat:
Jojo det finns en liten risk att jag åker fasst om jag använder mitt egna namn, och nej det är inte samma som läkarens. Och varför själ jag skatte-pengar? Är tramadol subventionerat av staten? Jag menar jag får ju änså betala för det

Det går på högkostnadsskyddet. Mao betalar man inte fullt pris. Men det är knappast det jag tycker är mest avskyvärt, utan det är att detta ligger på en så låg moralisk nivå att jag inte finner ord.

Du är patetisk. Du kommer knappast titta tillbaka på det här med stolthet när du blivit några år äldre. Som sagt, vet hut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in