Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-19, 11:55
  #1
Medlem
Jag står i begrepp att registrera ett nytt konto här på flashback, men när jag skulle välja mitt användarnamn läste jag någonting som fick mig att höja på ögonbrynen.
Citat:
Användarnamnet får endast bestå av bokstäverna a till z, A till Z, siffrorna 0 till 9 samt tecknen bindestreck och punkt.
Antagonisten ger en förklaring på detta i följande inlägg: https://www.flashback.org/showpost....1&postcount=71

Visst, jag kan köpa att riktigt udda specialtecken inte ska få användas i användarnamnet av tekniska skäl (tänker då på chatten), men åäö-problematiken tycks ju vara löst och beskrivs i tidigare nämnda tråd.

Är det någon mer än jag som tycker att det känns tråkigt att inte kunna använda alla svenska tecken i användarnamnet? Det är ju trots allt ett svenskt forum.

Makthavare, hur resonerar ni?
Citera
2008-10-19, 13:43
  #2
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuckles
Visst, jag kan köpa att riktigt udda specialtecken inte ska få användas i användarnamnet av tekniska skäl (tänker då på chatten), men åäö-problematiken tycks ju vara löst och beskrivs i tidigare nämnda tråd.

Nej det är nog inte helt löst jag kommer fortfarande inte in där och jag tror det strular för flera.
Citera
2008-10-19, 15:15
  #3
Medlem
beyonds avatar
Borde inte nån kompetent tekniker kunna särskilja ut ÅÄÖ från resten av teckenjungeln eller är det också nåt som belastar servern? Jag tycker dock att det var helt rätt att stoppa möjligheten att regga vilket skit som helst som användarnamn, hela forumet ser skitigt ut när folk som ska försöka bryta sig ur mallen. Exempel: https://www.flashback.org/member.php?u=168082
Citera
2008-10-19, 17:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Nej det är nog inte helt löst jag kommer fortfarande inte in där och jag tror det strular för flera.
Okej, så den nya regeln för användarnamn är m.a.o. till för att "skydda" nya medlemmar från den här buggen, istället för att åtgärda den? Kan någon av flashbacks tekniktomtar förklara sig?
Citera
2008-10-19, 18:00
  #5
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuckles
Okej, så den nya regeln för användarnamn är m.a.o. till för att "skydda" nya medlemmar från den här buggen, istället för att åtgärda den? Kan någon av flashbacks tekniktomtar förklara sig?

Jag vet inte men jag gissar att just våra Svenska bokstäver är svårare att få kompatibelt med andra saker. Det byggs ju wikis och grejer också.
Citera
2008-10-19, 19:24
  #6
Moderator
Oddballs avatar
ÅÄÖ verkar högst rimligt att få ha med i användarnamnet.
Citera
2008-10-20, 13:46
  #7
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Beroende på vilken teckenkodning man har så hamnar å, ä och ö på olika ställen. Om inte datorerna vid alla överföringar fattar och kommer ihåg vilken teckenkodning som skall användas så blir det fel.
Ett exempel är Text-TV. Ofta blir det fel på Text-TV och åäö ser konstiga ut. Och alltid när man startar upp Text-TV så kan man se att det blir knäppt.
"M3/4n" står det istället för "Mån" (som i MÅNdag).
Det blir helt enkelt fel och trassel så ofta att det är bäst att undvika åäö så långt som möjligt i datarelaterade sammanhang (användarnamn, passwords, webadresser, e-post-adresser). Skriven text (som denna) är ett undantag, där finns nästan alltid korrekt information om teckenkodningen med.
Citera
2008-10-23, 10:06
  #8
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Beroende på vilken teckenkodning man har så hamnar å, ä och ö på olika ställen. Om inte datorerna vid alla överföringar fattar och kommer ihåg vilken teckenkodning som skall användas så blir det fel.
Ett exempel är Text-TV. Ofta blir det fel på Text-TV och åäö ser konstiga ut. Och alltid när man startar upp Text-TV så kan man se att det blir knäppt.
"M3/4n" står det istället för "Mån" (som i MÅNdag).
Det blir helt enkelt fel och trassel så ofta att det är bäst att undvika åäö så långt som möjligt i datarelaterade sammanhang (användarnamn, passwords, webadresser, e-post-adresser). Skriven text (som denna) är ett undantag, där finns nästan alltid korrekt information om teckenkodningen med.

Har själv haft få problem med detta på Flashback iallafall.
Undantaget är möjligen chatten där jag får finna mig i att heta: vanlige_viktor

/VV
Citera
2008-12-17, 21:18
  #9
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chuckles
Är det någon mer än jag som tycker att det känns tråkigt att inte kunna använda alla svenska tecken i användarnamnet? Det är ju trots allt ett svenskt forum.

Makthavare, hur resonerar ni?
Idag hade Gammal Hårdrockare inte kunnat kalla sig Gammal Hårdrockare. Det säger väl allt!

Att bara tillåta A-Za-z0-9 i användarnamn är så fattigt att det borde räknas som en medveten forumbugg. Utvecklingen ska inte gå bakåt. Saker ska bli bättre, inte sämre, annars kan man lika gärna skita i det.

/Salklubbarn
Citera
2009-02-12, 17:55
  #10
Moderator
NewDeers avatar
Å, ä och ö i användarnamnet

När man ska registrera sig så står det att man endast får ha bokstäverna a-z. Hur kommer det sig då att flera har å, ä och ö i användarnamnet?
Citera
2009-02-12, 17:56
  #11
Medlem
b0gfettos avatar
Låter knasigt, flera har ju skräptecken samt siffror också.
Citera
2009-02-12, 17:58
  #12
Medlem
MUFCFelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Låter knasigt, flera har ju skräptecken samt siffror också.


Som du själv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback