2009-02-12, 12:28
Medlem
Sherpas avatar
Jag har fått något skit i datorn. Varje gång jag går in på en internetsida kommer istället upp nån skit att jag ska köpa något antivirusprogram (Spyware Protect 2009) plus flera andra pop-ups att "datorn är infekterad" i aktivetetsfältet. Det stora problemet är att jag inte kan komma åt hårddisken (det som ligger under c: på "den här datorn") Kan gå in på mina bilder och mina dokument direkt från start-menyn, men kommer alltså inte åt en del grejer jag vill göra backup på. Kan jag komma åt det på något annat sätt? Tänkte göra backup på det viktigaste och sedan formatera om skiten. Vad finns det annars för antivirusprogram som kan fungera? (Gratis förstås..)
Citera
2009-02-12, 13:11
Medlem
927s avatar
gör två "snabba" scanningar med malwarebytes antimalware så ska du att det ser mycket bättre ut. återkom om det inte löste alla problem och om du får upp nåt felmeddelande
Citera
2009-02-16, 21:47
Medlem
Sherpas avatar
Har installerat Norton antivirus och scannat men felen kvarstår. Har nu bestämt mig att formatera om skiten. För att formatera om ska man ju starta om datorn med windows (xp) sikivan i, men windows startar bara som vanligt. Har försökt komma in i bios och ändra att den ska boota från cd:n men jag kommer inte in i bios!? Kan inte se att det kommer upp att jag ska trycka på esc/F10 innnan windows startar utan det drar bara igång...
Vad ska jag göra? Har övervägt att kasta ut burken genom fönstret men har kommit fram till att jag vill ge det en chans till...
Så hjälp mig gärna!
Citera
2009-02-16, 21:57
Medlem
hottentotts avatar
i bios ska du leta efter nått som heter "boot order" du ska där ha cd'n högst upp.

vad du ska trycka står i POST'en om du missar tryck snabbt som fan på ctrl+alt+del innan windows loggan kommer fram så kanske du får en bättre chans att se vad det står.
du kan testa att spasma på del även f10 och f2 är vanliga

misslyckas du helt ja leta fram manualen till moderkortet är det en märkesdator typ dell, hp, fujitsu ja gå till tillverkarens hemsida kolla efter manualer som finns i pdf format.

kort sagt

RTFM!!
Citera
2009-02-16, 22:19
Medlem
927s avatar
chansen är inte stor att få bort det med vanliga AV, testa du inte MBAM?
Citera
2009-02-16, 22:32
Medlem
Sherpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
chansen är inte stor att få bort det med vanliga AV, testa du inte MBAM?

Kan inte ladda ner något program, datorn går knappt att använda. Bara att skriva detta inlägg har tagit 20min.
Citera
2009-02-16, 22:53
Medlem
Sherpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherpa
Kan inte ladda ner något program, datorn går knappt att använda. Bara att skriva detta inlägg har tagit 20min.

He he...
Såg nu att det bara gått 13min från det att du la in ditt inlägg till att jag svarade, men 10min tog det iallafall att skriva inlägget.
Men som sagt, jag lyckas fortfarande inte komma in i bios. Det går inte att avsluta windows och komma in i bios den vägen va!? Har testat att turbotrycka på esc, f1, f10 vid uppstart. Har för mig att det är esc på denna datorn, men det blir ingen uppstarts-skärm utan windows startas direkt känns det som.
Citera
2009-02-16, 22:59
Medlem
Jag hade ochså malware och sådana program på datorn innan. Jag testade många anti-malware/virus program, men inget av dom funkade.
Men en backup kunde jag göra...

Jag formaterade datorn (NTFS fast)... Hjälpte inte, formatera igen (NTFS) utan fast. Då var programmen borta.
När du startar upp datorn på XP-skivan vänta tills det står: "Press any key for boot from CD-disk."
Eller något liknande...

Nu skyddar jag datorn med Windows Defender och AVG, funkar perfekt. Scannar datorn 2 ggr i veckan, ser till så att allt är okej.
(Viruset ligger oftas i cookies)
Citera
2009-02-16, 23:02
Medlem
Sherpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swagger01
Jag hade ochså malware och sådana program på datorn innan. Jag testade många anti-malware/virus program, men inget av dom funkade.
Men en backup kunde jag göra...

Jag formaterade datorn (NTFS fast)... Hjälpte inte, formatera igen (NTFS) utan fast. Då var programmen borta.
När du startar upp datorn på XP-skivan vänta tills det står: "Press any key for boot from CD-disk."
Eller något liknande...

Nu skyddar jag datorn med Windows Defender och AVG, funkar perfekt. Scannar datorn 2 ggr i veckan, ser till så att allt är okej.
(Viruset ligger oftas i cookies)

Problemet är att datorn inte vill boota från skiva, och jag lyckas inte komma in i bios...
Citera
2009-02-17, 03:53
Medlem
927s avatar
båda dessa orsaker känns lite långsökta men det låter som att skärmen vaknar för sent och/eller cdn inte är bootbar, troligtvis det senare för "press any key" visas ju i ett par sekunder.
du kan trycka på tgt pause, då ska uppstarten stanna. det kan va bra att se enheterna i fall att dom skulle vara va byglade fel fast då borde inte enheten/dvd funkat tidigare så även det känns ju långsökt.
vilket märke är det på datorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in