2009-02-12, 09:09
Medlem
Exempelvis på försätsbladet... Ex: Thomas Pynchons Gravitationens regnbåge inleds med ett

"Naturen känner inte till något sådant som utplåning; den känner bara till omvandling. Allting vetenskapen har lärt mig, och fortsätter att lära mig, styrker mig i tron på vår fortsatta andliga existens efter döden.
WERNER VON BRAUN"
Därefter drar berättelsen igång. Jag föreställer mig att dessa inledande citat ska ha ett namn... ?
Citera
2009-02-12, 09:10
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boeing 2393
Exempelvis på försätsbladet... Ex: Thomas Pynchons Gravitationens regnbåge inleds med ett

"Naturen känner inte till något sådant som utplåning; den känner bara till omvandling. Allting vetenskapen har lärt mig, och fortsätter att lära mig, styrker mig i tron på vår fortsatta andliga existens efter döden.
WERNER VON BRAUN"
Därefter drar berättelsen igång. Jag föreställer mig att dessa inledande citat ska ha ett namn... ?

De ingår väl i paratexten?
Citera
2009-02-12, 09:17
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
De är väl ett slags motto? Svante Nordin skriver i sin "Förlåt jag blott citerar" - Om citatets historia:

Citat:
Mottot är ett citat som står som ingress till ett verk (eller ibland till enskilda kapitel eller böcker i ett verk), ofta redan på titelbladet, och som anger någonting om verkets grundton, syfte eller grundläggande idé.

Inledande citat
Citera
2009-02-12, 09:19
Medlem
Tack, båda två. Motto är nog termen jag söker. Svante Nordin är att räkna med. Paratext var dock en ny, behjälplig term som jag kommer att minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in