• 1
  • 2
2009-02-11, 16:58
Medlem
kadabas avatar
Hejsan. När jag spelar upp .mkv-filmer (med VLC, Plex, MPlayer OSX Extended eller XBMC (som jag fick tips om i en annan tråd här)) på datorn går fläktarna alltid igång, och processorkraften ligger på mellan 40 och 60 %. Detta gör ju att jag helst inte spelar dessa, även det är något jag givetvis vill göra iom den överlägsna bildkvalitén.

Hur är det för er andra, och vad kan jag göra åt saken?
Citera
2009-02-11, 17:00
Medlem
tältpinnes avatar
Vilken MB har du? Min fläkt håller sig lugn vid uppspelning av 720 mkv i vlc el plex. Förra generationen, vit 2,16 (?) med 3100-kortet.
Citera
2009-02-11, 17:04
Medlem
kadabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Vilken MB har du? Min fläkt håller sig lugn vid uppspelning av 720 mkv i vlc el plex. Förra generationen, vit 2,16 (?) med 3100-kortet.

Jag har en vit Macbook från "late 2007" skulle jag tro. Systeminformation säger såhär:

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook3,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 4 GB
Busshastighet: 800 MHz

Edit: men det är alltså inte den vita som såldes/säljs innan aluminium-Macbooken - det är den innan dess.

MegaEdit: precis, det är "Late 2007":
http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook

SuperEdit: systeminformation säger också det här:

Intel GMA X3100:

Styrkretsmodell: GMA X3100
Typ: Bildskärm
Buss: Inbyggt
VRAM (totalt): 144 MB
Tillverkare: Intel (0x8086)
Senast redigerad av kadaba 2009-02-11 kl. 17:11.
Citera
2009-02-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadaba
Hejsan. När jag spelar upp .mkv-filmer (med VLC, Plex, MPlayer OSX Extended eller XBMC (som jag fick tips om i en annan tråd här)) på datorn går fläktarna alltid igång, och processorkraften ligger på mellan 40 och 60 %. Detta gör ju att jag helst inte spelar dessa, även det är något jag givetvis vill göra iom den överlägsna bildkvalitén.

Hur är det för er andra, och vad kan jag göra åt saken?

Så är de för mig med... ganska störande, finns de något bättre program kanske som avkodar filen bättre eller är de något fel på våra datorer?
Citera
2009-02-11, 17:37
Medlem
Buckners avatar
HD film är helt enkelt väldigt krävande för datorn att spela upp. Bästa programmet för att avkoda HD film är Plex, speciellt när det gäller 1080p film
Citera
2009-02-11, 17:43
Medlem
kadabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckner
HD film är helt enkelt väldigt krävande för datorn att spela upp. Bästa programmet för att avkoda HD film är Plex, speciellt när det gäller 1080p film

men inte ens med Plex fungerar det alltså smidigt.. nåväl. vad menas förresten med det där "avkoda"?
Citera
2009-02-11, 17:58
Medlem
Itmans avatar
Jaså minsann, min mackbook från 2006 varvar som satan när jag kollar på 720p men filmen flyter på bra. Spelar visserligen i QT eller VLC men ska ta tag i det och börja använda Plex.
Citera
2009-02-11, 18:00
Medlem
kadabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Jaså minsann, min mackbook från 2006 varvar som satan när jag kollar på 720p men filmen flyter på bra. Spelar visserligen i QT eller VLC men ska ta tag i det och börja använda Plex.

Jag ska tillägga att filmen verkligen flyter på riktigt bra hos mig också, men det jag stör mig ordentligt på är som sagt att processor-temperaturen går upp från ca 55 (som nu - slösurf) till ca 67 och att fläkten därmed drar igång.
Citera
2009-02-11, 19:16
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
720p ÄR krävande, går inte att komma runt det på något sätt.

Vad som däremot inte borde vara krävande är flash.

Kör man någonting i helskärm på youtube så uppstår precis samma fenomen. processoranvändningen skjuter i höjden och fläktarna går på max.

Handlar väl om att adobe inte har lagt ner mödan på att porta det till unixbaserade och unixliknande plattformar på ett smart sätt.

Visst det flyter ju på som det ska, men när flashtunga sidor som aftonbladet i stort sett blir obrukbara är det ju mindre skoj. Samma maskin ryckte knappt på ögonbrynen när jag körde windows i dualboot och gjorde samma sak.
Citera
2009-02-11, 19:39
Medlem
kadabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
720p ÄR krävande, går inte att komma runt det på något sätt.

Vad som däremot inte borde vara krävande är flash.

Kör man någonting i helskärm på youtube så uppstår precis samma fenomen. processoranvändningen skjuter i höjden och fläktarna går på max.

Handlar väl om att adobe inte har lagt ner mödan på att porta det till unixbaserade och unixliknande plattformar på ett smart sätt.

Visst det flyter ju på som det ska, men när flashtunga sidor som aftonbladet i stort sett blir obrukbara är det ju mindre skoj. Samma maskin ryckte knappt på ögonbrynen när jag körde windows i dualboot och gjorde samma sak.
jag vet, det är sånt som är fett irriterande. och på tal om det - det kan väl aldrig göra nån skillnad i att kolla på mkv-filmen i windows genom VMware?
Citera
2009-02-11, 19:43
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
jag vet, det är sånt som är fett irriterande. och på tal om det - det kan väl aldrig göra nån skillnad i att kolla på mkv-filmen i windows genom VMware?

Näpp. Det är fortfarande stora filer med högupplösta bilder som skall avkomprimeras i ett ganska högt tempo, arbetsbördan blir ju lika stor.
Citera
2009-02-11, 19:45
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Då blir ju datorn ännu segare...Tror inte ens att det fungerar på en MacBook.
Det är krävande med HDmaterial, och mjukvaran för avkodning är relativt ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in