2009-02-11, 15:40
Medlem
Hej.

Nu är det så att jag byter ip på mitt första på nätverkskort för att kuna lana vi nätverkskablar och det funkar prima.

Men när jag stänger av datorn så går den tillbaka som innan hur sparar man ändringen så den håller sig så?
Citera
2009-02-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snappzter
Hej.

Nu är det så att jag byter ip på mitt första på nätverkskort för att kuna lana vi nätverkskablar och det funkar prima.

Men när jag stänger av datorn så går den tillbaka som innan hur sparar man ändringen så den håller sig så?

Beror lite på vilken dist samt om du kör gnome/kde eller någon annan DE/WM. Men generellt så är det /etc/networks/interfaces man får ändra i.
Citera
2009-02-12, 17:53
Medlem
kör ubuntu 8.10 och Gnome tror jag.
Citera
2009-02-13, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snappzter
kör ubuntu 8.10 och Gnome tror jag.

Då är det som ovanstående nämnde, men han angav fel sökväg och dessutom så är inte det alls generellt. Så jag tycker han borde sluta att ljuga.

Rätta sökvägen är /etc/network/interfaces, till den filen du skall editera med din favoriteditor, om du nu har den dist du tror att du har.
Citera
2009-02-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Då är det som ovanstående nämnde, men han angav fel sökväg och dessutom så är inte det alls generellt. Så jag tycker han borde sluta att ljuga.

Rätta sökvägen är /etc/network/interfaces, till den filen du skall editera med din favoriteditor, om du nu har den dist du tror att du har.

Jaja jag fick in ett "s" extra förlåt så j-a mycket då.
Citera
2009-02-13, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Jaja jag fick in ett "s" extra förlåt så j-a mycket då.

Problemet är ju inte att du skriver fel sökväg utan att du försöker få andra att tro att debian och dess släkträd är en slags linuxstandard.
Det finns många distar som har en annan filstruktur om du inte känner till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in