2009-02-10, 23:41
Medlem
Clifford500s avatar
Hej!

Jag köpte mig en macbook igår och byggde då ihop ett litet nätverk med min vistadator - allt funkade perfekt, kunde köra film från vistadatorn med macen.

Men - idag hittar inte Mac:en vistadatorn!

Vista hittar alltså Mac men Mac hittar inte Vista

Vad kan jag göra åt det?
Citera
2009-02-11, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford500
Hej!

Jag köpte mig en macbook igår och byggde då ihop ett litet nätverk med min vistadator - allt funkade perfekt, kunde köra film från vistadatorn med macen.

Men - idag hittar inte Mac:en vistadatorn!

Vista hittar alltså Mac men Mac hittar inte Vista

Vad kan jag göra åt det?

Det låter lite som om du lyckats få Vistan osynlig. Jag har inte använt Vista så har inte någon större koll. Men googla lite på problemet. Det borde inte vara så svårt att lösa. För du vet ju hur man får sin Mac osynlig. Och antagligen är det de du lyckats med med din Vista.

Jag hade rekommenderat att du frågade inne i Windows forumet. Där lär det finnas någon som kan hjälpa dig lite bättre än jag
Citera
2009-02-11, 15:19
Medlem
Clifford500s avatar
Jag fixade det. Om jag tryckte kommando sedan k och angav smb://ipadressen så hittade jag vistadatorn! men nu till en följdfråga;

i och med att jag har några utdelade mappar från vistadatorn måste jag välja några mappar som ska lägga sig på skrivbordet, efter att jag har lagt dit en mapp så kan jag gå in i nätverk och sedan navigera i datorn.

Men jag vill inte ha den ikonen på skrivbordet utan jag vill ha vistadatorn direkt i docken - går det?
Citera
2009-02-11, 15:21
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford500
Jag fixade det. Om jag tryckte kommando sedan k och angav smb://ipadressen så hittade jag vistadatorn! men nu till en följdfråga;

i och med att jag har några utdelade mappar från vistadatorn måste jag välja några mappar som ska lägga sig på skrivbordet, efter att jag har lagt dit en mapp så kan jag gå in i nätverk och sedan navigera i datorn.

Men jag vill inte ha den ikonen på skrivbordet utan jag vill ha vistadatorn direkt i docken - går det?
Som alltid i såna här situationer - pröva! Inget kommer att gå sönder. Dra bara mappen till docken och släpp.
Citera
2009-02-11, 15:28
Medlem
Clifford500s avatar
Nej jag vill ha själva datorn - de funkar såklart inte :-) Men tänkte om man kunde göra på något annat sätt? Den ikonen jag vill ha till docken är den som finns under "Nätverk"
Citera
2009-02-12, 13:43
Medlem
Finder ->  + K -> smb://datornamn -> lägg till i favoriter -> sen ere bara å köra +k gogo.
Citera
2009-02-12, 16:12
Medlem
skinner5000s avatar
Har du pillat runt i brandväggen på Vistan? Oftast är det det som spökar. Prova även på Macen. Systeminställningar -> Delning -> Bocka i fildelning och välj alternativ, där slår du på SMB.
Citera
2009-02-12, 17:00
Medlem
flipper1446s avatar
Windows har en förkärlek till Arbetsgrupper.
Kolla vilken arbetsgrupp Vistadatorn är inställd på, och se sedan till så att Macen är i samma.
http://macs.about.com/od/macwindows/...cfilesvs_3.htm

Ang. "genvägen" till nätverksdatorn, kolla den här tråden:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=738025
Citera
2009-02-12, 23:15
Medlem
Clifford500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Har du pillat runt i brandväggen på Vistan? Oftast är det det som spökar. Prova även på Macen. Systeminställningar -> Delning -> Bocka i fildelning och välj alternativ, där slår du på SMB.

Jag har gjort detta, har även kollat arbetsgrupper och dyl... - men icke! Men ett jobbigare problem är;

När jag skriver in smb://datorn så ansluter han, och jag måste välja en mapp för att kunna navigera bland alla de utdelade mapparna - varför är det så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in