2009-02-10, 14:59
Medlem
*Girlie*s avatar
Hade fuktskador i badrummet som behövde åtgärdas och nu vill jag ha ersättning för den el jag fick stå för medan avfuktaren gick, dock är jag inte säker på ungefär hur mycket jag ska begära?

Avfuktaren dök upp ungefär den 13:e Oktober och tyvärr är jag inte säker på riktigt när den försvann men den 12:e November blev klinkern inlagd och den gick ändå tills dess att de började riva upp golvet i hela duschen, kanske en vecka innan? Ungefär hur mycket kan man begära för detta?

http://archive.pixbox.se/arkivet/syn...5/24145465.jpg
Citera
2009-02-10, 15:02
Moderator
Falukropps avatar
Du kan ju gå på avfuktarens märkeffekt. Det ska finnas en etikett någonstans på avfuktaren. Antingen står den angiven i watt (W) eller voltampere (VA).

Har luftfuktaren sedan gått dygnet runt mellan dina datum där så är det ju en baggis att räkna ut antalet åtgångna wattimmar.
Senast redigerad av Falukropp 2009-02-10 kl. 15:05.
Citera
2009-02-10, 15:07
Medlem
Avantasias avatar
Snackade med min far i ett liknade läge och han gissade på 1-2 kronor/timme, kan det stämma?
Senast redigerad av Avantasia 2009-02-10 kl. 15:13.
Citera
2009-02-10, 15:15
Moderator
rotadents avatar
Jag var rätt säker på att det här har varit uppe förut, men trots ivrigt sökande så hittade jag ingenting. Någon som är bättre på att söka kanske kan skaka fram något?
Citera
2009-02-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag var rätt säker på att det här har varit uppe förut, men trots ivrigt sökande så hittade jag ingenting. Någon som är bättre på att söka kanske kan skaka fram något?

Om det varit uppe förut spelar ingen roll. Det beror fortfarande på effekten hos just den avfuktare som stått hos TS.
Jag föreslår att TS ringer tidermans (som är den uthyrningsfirma som hyrt ut avfuktaren enligt etiketten på den) och frågar vilken modell de tror att det kan vara samt vilken effekt den är på.

Telefonnummer hittar du i katalogen eller på www.tidermans.com
Citera
2009-02-10, 15:39
Medlem
*Girlie*s avatar
Tack för tipset, kanske lika bra att fråga Tidermans om de hyrt ut en stor blå sak och vad den drar.
Senast redigerad av *Girlie* 2009-02-10 kl. 15:47.
Citera
2009-02-10, 16:43
Medlem
Hypancistruss avatar
Ofta finns det räkneverk på dem som registrerar förbrukningen. Lyssna med firman som ställde in avfuktaren alt. hyresvärden. Du kan begära runt 1,50 kr/kWh.
Citera
2009-02-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Ofta finns det räkneverk på dem som registrerar förbrukningen. Lyssna med firman som ställde in avfuktaren alt. hyresvärden. Du kan begära runt 1,50 kr/kWh.

Det var rätt dyr el. Själv betalar jag runt 1:-/kwh.
Men i lägenhet kanske det är dyrare per kwh men billigare nätavgift?
Citera
2009-02-10, 21:38
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Tror inte att jag såg något räkneverk? I vilket fall är jag tveksam att hyresvärden har någon koll och hantverkaren har jag tyvärr inte kvar numret till. Jag fick varken hyresavdrag under reparationen eller någon information för den delen. När jag påtalade det nu så bad han mig skicka mitt kontonummer så skulle han sätta in någon hundralapp.

Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Det var rätt dyr el. Själv betalar jag runt 1:-/kwh.
Men i lägenhet kanske det är dyrare per kwh men billigare nätavgift?
96 öre kwh samt 28 öre i Energiskatt, Elnätsavgiften är 23 öre kwh. Så det blir väl ungefär 1.50 kr per kwh
Senast redigerad av *Girlie* 2009-02-10 kl. 21:42.
Citera
2009-02-10, 22:37
Medlem
Hypancistruss avatar
Du ska förutom elkostnaden ha nedsatt hyra för den tid du inte kunde använda badrummet.
Citera
2009-02-11, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *Girlie*
Tack för tipset, kanske lika bra att fråga Tidermans om de hyrt ut en stor blå sak och vad den drar.

http://www.elbjorn.se/sv/produkter/klimat.asp?kat=300

Ta en kik på länken, kolla ut vilken apparat det var du hade till låns, ring sedan El Björn och be att få prata med Benny Rothén. Fråga vad dessa drar i timmen.

Han har exakta svar på vad den drar i timmen, inga gissningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in