Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Du kan kalla det för det om du vill
Jag ser inte kopplingen med att bli inlåst eller stenad till döds. Menar du att sex mellan barn och vuxna skulle innebära tvång och/eller skada i sig själv? De flesta forskare tror inte längre på detta då stora mängder fall talar för motsatsen.
Konsekvensen av att ha sex med ett barn skiljer sig från konsekvensen av att ha sex med en vuxen. Psyko-sociala sanktioner. Skulle man ha sex med ett barn utanför den privata sfären, så blir man bestraffad av andra individer. Skulle man göra det så ingen får reda på det, så löper man risken att bli deprimerad av dåligt samvete. Så, egoistiskt sett kommer man att förlora på det på ett eller annat sätt.
Fast det är klart, då antar jag att resten av samhället går efter andra etiska regler. Och det finns ju faktiskt kulturer där man har sex med barn av olika anledningar, som att slippa undan AIDS till exempel. Men konsekvenser skiljer sig alltid åt beroende på kontexten, så är nog inget argument emot dess validitet gällande att säga att det är "fel" att ha sex med barn, eftersom jag utgår ifrån det samhälle vi lever i idag. Till exempel, om man definierar ett barn som en person som inte genomgått en viss ceremoni, eller en person som har levande föräldrar, då har man ju sex med ett barn fastän det är 40år, utan större psyko-sociala sanktioner från resten av samhället.
Sen kan man alltid problematisera "sex" också. Är det en av manligt kön som penetrerar en av kvinnligt kön, så gäller alla fördomar och då blir konsekvenserna av att ha sex med barn så mycket hårdare. Men då glömmer man oralt samlag mellan två av samma kön, oavsett om det är män eller kvinnor. Och förmodligen blir då konsekvenserna av att ha oralt samlag så mycket mindre än att ha sex med vaginal penetration inblandat. Så enligt konsekvensetik känns det helt ok att säga att präster kan få bli avsugna, samtidigt som "Mrs.Robinson" inte får förföra unga pojkar.