• 1
  • 2
2009-02-09, 13:43
Medlem
burnitd0wns avatar
Som rubriken lyder, är sugen på att gymma idag men vet inte om det är lämpligt.
Det är ju inte samma muskelgrupper, men jag har rejäl träningsvärk i bröst för tillfället och det känns som att det kommer strama lite i både bröstmusklerna och triceps om jag kör t ex. chins idag.

Åsikter?
Citera
2009-02-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnitd0wn
Som rubriken lyder, är sugen på att gymma idag men vet inte om det är lämpligt.
Det är ju inte samma muskelgrupper, men jag har rejäl träningsvärk i bröst för tillfället och det känns som att det kommer strama lite i både bröstmusklerna och triceps om jag kör t ex. chins idag.

Åsikter?

Det funkar nog utmärkt att köra rygg och biceps idag.
Citera
2009-02-09, 13:48
Bannlyst
Min åsikt är att har du tagit ut dig ordentligt, borde du ha rejält ont i musklerna idag. Själv skulle jag aldrig ge mig på tvådagarssplit av den typen som du presenterar i denna tråd. Varför?? För att jag helt enkelt, allt som ofta är helt slut i kroppen och har kopiösa mängder med träningsvärk. Att träna med träningsvärk i kroppen gör mer smärta än nytta.
Citera
2009-02-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMunch
Min åsikt är att har du tagit ut dig ordentligt, borde du ha rejält ont i musklerna idag. Själv skulle jag aldrig ge mig på tvådagarssplit av den typen som du presenterar i denna tråd. Varför?? För att jag helt enkelt, allt som ofta är helt slut i kroppen och har kopiösa mängder med träningsvärk. Att träna med träningsvärk i kroppen gör mer smärta än nytta.

Om du har träningsverk i Biceps och rygg dagen efter du har tränat bröst och triceps bör du seriöst se över ditt utförande.

visst, antagonisterna står för en hel del balans i träningen, men att de inte skulle kunna tränas dagen efter är lite missvisande.. såvida du inte är extrem nybörjare, då är det bättre att ha lite vila mellan passen.
Citera
2009-02-09, 14:12
Medlem
kobdros avatar
Jag kör alltid rygg/biceps dagen efter bröst/axlar/triceps, fukar kalasbra.

Är det någon dag jag känner mig extra sliten så hoppar jag bara över träning den dagen och tar passet dagen efter. 6 dagars gym i veckan är inget ovanligt, att träna med träningsvärk är inget som gör att träningen går sämre såvida det inte är i det musklerna jag ska träna.
Citera
2009-02-09, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Om du har träningsverk i Biceps och rygg dagen efter du har tränat bröst och triceps bör du seriöst se över ditt utförande.

visst, antagonisterna står för en hel del balans i träningen, men att de inte skulle kunna tränas dagen efter är lite missvisande.. såvida du inte är extrem nybörjare, då är det bättre att ha lite vila mellan passen.

Det är PANNKAKA! Helt och hållet pannkaka! Triceps lär vara rejält ansträngd och seg, och nästa dag är det dags för rygg, total galenskap anser jag. Men är man kåt på att träna varje dag, varsegod!
Citera
2009-02-09, 14:20
Bannlyst
Citat:
Det är PANNKAKA! Helt och hållet pannkaka! Triceps lär vara rejält ansträngd och seg, och nästa dag är det dags för rygg, total galenskap anser jag. Men är man kåt på att träna varje dag, varsegod!

har du lust att förklara varför?

Jag kör alltid biceps/rygg och bröst/triceps pass efter varandra i varierande ordning. Funkar kanon!
Citera
2009-02-09, 14:28
Medlem
Omar Santanas avatar
Ja, detta är väl anledningen till att man kör splitscheman?
Citera
2009-02-09, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
har du lust att förklara varför?

Jag kör alltid biceps/rygg och bröst/triceps pass efter varandra i varierande ordning. Funkar kanon!

Eftersom jag kör väldigt strikt och långsamt, leder det ofta till rejäla träningsvärk. Har jag kombinerat bröst/triceps dag 1, är jag ofta väldigt seg i triceps. Jag får alltid extremt ont i triceps (i form av träningsvärk) och ska dag två kryddas med ryggträning, där triceps månt och mycket används i dragövningar, det är för mig kaka på kaka. Inte nog med att jag har ont i triceps, jag känner av under varje reps. att jag är rejält slutkörd, muskler som värker och orken som tryter snabbare än kvickt. Jag vet faktiskt inte hur du eller dina kompisar fungerar, men själv lyssnar jag alltid på kroppen.
Citera
2009-02-09, 14:56
Medlem
Citat:
Eftersom jag kör väldigt strikt och långsamt, leder det ofta till rejäla träningsvärk. Har jag kombinerat bröst/triceps dag 1, är jag ofta väldigt seg i triceps. Jag får alltid extremt ont i triceps (i form av träningsvärk) och ska dag två kryddas med ryggträning, där triceps månt och mycket används i dragövningar, det är för mig kaka på kaka. Inte nog med att jag har ont i triceps, jag känner av under varje reps. att jag är rejält slutkörd, muskler som värker och orken som tryter snabbare än kvickt. Jag vet faktiskt inte hur du eller dina kompisar fungerar, men själv lyssnar jag alltid på kroppen.

om du använder triceps som aktiverad muskel i dragövningar måste du allvarligt se över ditt "strikta" utförande.

Citat:

Rygg -> Bröst -> Ben - Vila - igen.

du BÖR vara utvilad i musklerna du aktiverar när du tränar ja men triceps har inget att göra på en ryggdag Imho
Senast redigerad av MkII 2009-02-09 kl. 15:00.
Citera
2009-02-09, 15:03
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Vill ju inte vara för petig, men triceps är aktiv även i dragövningar. Inte mycket, men det är triceps som står för bakåtföringen tillsammans med bakre delta, speciellt när överarmen passerat kroppsplanet.
Citera
2009-02-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Vill ju inte vara för petig, men triceps är aktiv även i dragövningar. Inte mycket, men det är triceps som står för bakåtföringen tillsammans med bakre delta, speciellt när överarmen passerat kroppsplanet.

om det är så, står jag fortf kvar vid mina ord och säger att om man får känningar i triceps på rygg-passet så tränar man fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in