Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ja, det menar jag eftersom det tar 10 minuter att inspektera en bostadsrätt. Det är inga byggnadstekniska saker som ska kollas upp. Köper man en villa så är det viktigt att kolla så att tak, grund, vvs och annat är ok. I en bostadsrätt så behöver du inte bry dig om sådant. Där är det viktigare att se hur föreningens ekonomi är och vilka åtgärder/renoveringar som är gjorda/ska göras.
Ett varningstecken är till exempel att föreningen har stora lån trots att inga renoveringar eller köp är gjorda på länge. Något annat man ska se upp med är om det tex planeras fönster/takbyte eller stambyte. Då är det en stor kostnad på väg in och om denna inte är snyggt planerad i budgeten så kanske man får en hyreshöjning. Alla stora renoveringar behöver inte vara av ondo. Det är bra att vara med i en förening som ser om sina hus och bra renoveringar/ombyggnader ökar värdet på din BR.
I ditt fall skulle jag kolla med din bank vad de säger, dels om att köpa som privatperson och dels för att kolla om de har samarbete med någon mäklare som kanske kan hjälpa dig. Både för att kolla så att pappersexercisen blir korrekt och dels för att kanske kolla lägenheten.
Med mäklare menar jag inte någon nyutexaminerad jeppe i trång Tigerkostym utan en erfaren mäklare som kan hjälpa dig att se om det är något som ser direkt fel ut.
Lycka till!
/T
Tack så mycket för dina svar!
Fönster och tak är bytta förra året, stammarna gjorda för ungefär 5 år sen. Var får jag tag på årsredovisningen för föreningen? Via styrelsen? Vore ju skönt att se lite eget kapital...
Jag får kolla med banken, vi har lånelöfte men jag vet inte om det gäller för privat köp. Förmodligen gör det väl det?