Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-08, 20:55
Medlem
"Vad menas med en lärd person"?

Fick denna fråga på en språkfilosofi kurs, vore kul att se vad olika personer anser är en lärd person
Citera
2009-02-08, 21:00
Medlem
en person med stort vetande i de enligt mig 2 kategorierna som finns, erfaren,(tex. huggt en träbit 3000 ggr på samma sätt då vet man hur man gör det effektivast och är bra på sin sak, var ett löjligt förtydligande exempel) vetande, (beläst, allmänbildad, ja rent av kanske upplyst)
Senast redigerad av yozimmer 2009-02-08 kl. 21:06.
Citera
2009-02-08, 21:04
Medlem
Jag instämma med yozimmers definition.
Citera
2009-02-08, 21:08
Medlem
Coldons avatar
JAg skulle definera det som att man har mycket erfarenhet och kunskap inom ett visst område, så en allmänt lärd person skulle jag definera som att man har erfarenhet och kunskap inom de flesta ämnen.
Citera
2009-02-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldon
JAg skulle definera det som att man har mycket erfarenhet och kunskap inom ett visst område, så en allmänt lärd person skulle jag definera som att man har erfarenhet och kunskap inom de flesta ämnen.

Det måste ju även vara individuellt; man utgår från sig själv och tycker att en person som besitter mer kunskap än sig själv är en lärd person(?)
Citera
2009-02-08, 21:43
Medlem
Coldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maartin_87
Det måste ju även vara individuellt; man utgår från sig själv och tycker att en person som besitter mer kunskap än sig själv är en lärd person(?)

Jag det stämmer nog till en viss del, men man kan även gå med majoriteten.
Citera
2009-02-08, 21:52
Medlem
Olga-Reets avatar
Jag skulle vilja säga inte bara en person som besitter kunskap över genomsnittet, utan väl över genomsnittet. Kanske något i stil med de högsta 10-15% av en samling människor, kan av de andra 85-90% betraktas som lärda.
Citera
2009-02-08, 22:04
Medlem
micaeles avatar
Det är ett marigt begrepp, att vara lärd. I min värld innebär det att man har bevisbara och vida allroundkunskaper inom filosofiska och naturvetenskapliga ämnen. Rör man sig mer inom tekniska och fysiska ämnen är man kunnig.
Citera
2009-02-09, 00:15
Medlem
Pulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det är ett marigt begrepp, att vara lärd. I min värld innebär det att man har bevisbara och vida allroundkunskaper inom filosofiska och naturvetenskapliga ämnen. Rör man sig mer inom tekniska och fysiska ämnen är man kunnig.

Jag håller med. Ordet lärd har en akademisk ton, en snickare skulle jag inte kalla lärd trots att han kan yrket bättre än någon annan. Då är han snarare, precis som du skrev, kunnig inom området.
Senast redigerad av Pulk 2009-02-09 kl. 00:45.
Citera
2009-02-09, 01:47
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulk
Jag håller med. Ordet lärd har en akademisk ton, en snickare skulle jag inte kalla lärd trots att han kan yrket bättre än någon annan. Då är han snarare, precis som du skrev, kunnig inom området.

Om snickaren har blivit upplärd då? Och, grattis; filosofiforumet, till ännu en läxhjälpstråd...

Senast redigerad av Kapla 2009-02-09 kl. 01:49.
Citera
2009-02-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Om snickaren har blivit upplärd då? Och, grattis; filosofiforumet, till ännu en läxhjälpstråd...

... Och även en intressant fråga.
Alla dessa olika teorier pekar ju på hur induviduellt man tolkar begreppet.
Det intressanta och roliga är att det är ett så pass vanligt utryck men att vi alla menar olika saker med det.

(Uppgiften handlar om att analysera och tolka svaren jag får)
Senast redigerad av Maartin_87 2009-02-09 kl. 23:46.
Citera
2009-02-09, 23:48
Medlem
Lärd heter "Learned" på engelska. Det är sammankopplat med "Elder". Det handlar om visdom, livserfarenhet, och nyttiga erfarenheter. Det handlar om Auktoritet, Legitimitet, Hierarki, Makt, Sociala positioner, samhällsstruktur, kultur och så vidare. Man litar på en "learned elder", man legitimerar dennes kunskap, man ger den en viss status, en viss auktoritet att uttrycka sig om olika frågor. En lärd person har helt enkelt mycket kulturellt kapital, som Bourdieu skulle kunna uttrycka det. En lärd person har en speciell position i samhället, som läkare eller shaman. Människor lyssnar på en lärd person. En lärd person kan mobilisera folk, bilda opinion, styra diskurser. Den är i en maktposition, kan influera och påverka människor direkt eller indirekt. Kunskap är makt, och en lärd person har mycket kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in