Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Du kan ju ändå aldrig säga att cigg-asken existerar sui generis, och därmed kan ju din sensation (intryck) vara felaktig? Descartes berömda synvilla, eller "pinne-i-vatten" illusion visar ju klart att sensationerna kan vara falska. Dock, din sensation kan ju fortfande existera hos dig. Den är dock (kan vara) baserad på felaktiga sensationer. Och då är ju frågan; existerar din sensation eller är det bara ett ontiskt uttryck för en ontologi du ALDRIG kan komma åt? Om du säger att enbart din sensation spelar roll för vad som är sant; då är du och Descartes bröder. Jämför gärna med (citerar mig själv från annan tråd):
En taoistisk, väldigt vacker, tanke om drömmar. Chuang-tsi (ca, 400-300fvt).
En gång drömde jag, Chuang Chou, att jag var en fjäril, en fladdrande fjäril,muntert följande min instinkt. Jag visste icke, att jag var Chou. Plötsligt vaknade jag, och med en chock var jag Chou. Nu vet jag icke, om jag är Chou, som drömde, att jag var en fjäril, eller om jag är en fjäril, som drömmer, att jag är Chou...
Existerar du då som Chou, eller som fjäril disparat? Eller båda samtidigt i ständig ovetskap?Om du är Chou; är dina fjärilssensationer "lika" sanna som Chous (och vice versa)?
Det är ett tvivel helt klart, om man inte ens vet vem man är eller huruvida man lever i en dröm eller inte. Nu kommer visserligen Chou ihåg hur det var när han var fjäril, men inte tvärtom. Så för Chou existerar hans fjärils-sensationer likväl som hans Chou-sensationer, men för fjärilen så existerar enbart fjärilssensationerna. Så, å ena sidan är det endast Chou som kan säga att han erfarit världen både som fjäril och som Chou, och då torde Chou's sensationer ses som mer "sanna". Men å andra sidan är det endast fjärilens sensationer som existerar från båda sidorna sett, så dessa blir mer objektiva och således mer "sanna".
Inom fenomenologin kan man säga att man kan sätta sig in i en fladdermus fenomenologiska livsvärld. Genom empati. Och empati krävs om man ska kunna ha någon form av intersubjektiv uppfattning om världen överhuvudtaget. Man kan inte ens säga att "Jag finns" utan empati. För hur ska man kunna tänka på något utan att ha något att tänka på. Man kan inte tänka på något om man inte separerar Själv från Andre/Objekt. Att tänka på något är att separera sig från omvärlden, och således också att skapa omvärlden. Att se en röd ciggask är att se sitt Själv som separat från Ciggasken, precis som man separerar sitt Själv från Den Andre när man erkänner andras Subjekts existens genom empati. På ett sätt är empatin inblandad i all intuition, även upplevelsen av den röda ciggasken presentation av sig själv. Man ger den ett vara, man sätter sig in i ciggaskens situation, erkänner dess existens genom att tänka på den som separat från ens Själv. Vad som är "sant" i den här röran blir väldigt rörigt. Allting är beroende av något annat. Man kan inte erfara ciggasken utan ett Själv, men ens Själv är uppbyggt som den intentionella varelsen separat från ciggasken. Dom kan inte existera utan varandra. Blir båda sanna, eller inget utav dom...
Frågan som ställs förutsätter ett Jag, ett Själv. "Vad är sant bortom allt tvivel för just
dig". Men om man tvivlar till och med på detta, att det ens finns ett Jag, vad händer då med sanningen? Om man inte ens har ett Jag som kan betvivla eller hävda att något är sant, då är inget sant? Eller om man ser Självet som skapat, genom intersubjektivitet, blir det mindre sant då? Kan något vara mer eller mindre sant, eller blir det ett tvivel i sig själv? När slutar man någonsin tvivla... Tvivlet kanske är det enda sanna i sådan här diskussion
Men även satsen "Jag vet inte" kan sägas vara sann, eftersom den hävdar att Jag inte vet. Ingen annan kan säga åt mig att "Jo, Du vet visst". Samtidigt förutsätter "Jag vet inte" ett Jag, och då skapas även ett Du, eller ett Det. Eller åtminstone tanken om Det/Du. Så vad man än säger, hävdar man att det är sant att det finns en tanke om något, utifrån ens eget perspektiv. Tanken om något kanske inte existerar för någon annan, men den existerar för mig. Och då existerar även Jag, men enbart som en sekundär konstruktion av tanken om något. Om tanken om något är sann, så är även "Jag finns" sant. Till och med i "Jag finns inte" är det sant att "Jag finns", för Jag, men kanske inte för Du. Men om Jag finns, måste inte Du också finnas? Och om Du finns, och Det finns, och tankarna om Jag/Du/Det finns, då är alla intryck/passiva synteser i ens livsvärld sanna. Hela ens värld är sann, för ens Själv.
Om man tvivlar på tanken om något, så fallerar all sanning. Men vad är tvivlet utan något att betvivla. Så även tvivlet är en tanke om något, till och med tvivlet om tanket om tvivlet. Man kommer aldrig ifrån att man hävdar att något är sant, men om det är bortom tvivel, det vet jag inte. Om tvivlet är det sanna, då är det väl inte bortom tvivel. Eller, är tanken om tvivlet bortom tvivel?
Nej, får nog definiera sanning först och främst, som vanligt i sådana här trådar...
Är det "rätt", "korrekt" eller "verkligt"?