2009-02-07, 23:54
Medlem
Willy.Ganks avatar
Ska först säga att jag inte kan spec mycket om datorer över huvudtaget så upplys mig!

Min dator kraschar ibland av okänd anledning. Skärmen bara släcks eller blir en enda färg. Tvingas stänga av och starta upp datorn, hittar inget virus när jag scannar av den med både telia virus och ad-aware. Någon som vet vad som är fel? Är kanske lite otydlig så fråga om specifika saker
Tack på förhand
Citera
2009-02-07, 23:57
Medlem
Gimmesumdeaths avatar
"..eller blir en enda färg", du får alltså en bluescreen?
nästa gång det händer så kollar du vad det står för error code på bluescreenen, och skriver ner den..
Sen kan man söka på internet och se exakt vad det är för fel
Citera
2009-02-08, 00:25
Medlem
zulu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy.Gank
Ska först säga att jag inte kan spec mycket om datorer över huvudtaget så upplys mig!

Min dator kraschar ibland av okänd anledning. Skärmen bara släcks eller blir en enda färg. Tvingas stänga av och starta upp datorn, hittar inget virus när jag scannar av den med både telia virus och ad-aware. Någon som vet vad som är fel? Är kanske lite otydlig så fråga om specifika saker
Tack på förhand

Lyd ovanstående och skriv ner error-meddelandet. Kan tänka mig att din dator kraschar när du gör någonting speciellt, exempelvis öppnar en viss (typ av) applikation.

Vad kör du för version av Windows förresten?
Citera
2009-02-08, 15:56
Medlem
Gimmesumdeaths avatar
Annars kan det vara någon hårdvara som fuckar sig.. t.ex hårddisken
Citera
2009-02-09, 00:20
Medlem
Willy.Ganks avatar
Har nu förstått att det inte är någon blue screen även fast skärmen blir blå ibland. Alltså kör vista datorn är inte ens ett år gammal, oftast händer detta när jag kör vlc men ibland utan någon ( enligt mig ) anledning. Skärmen täcks av en enda färg, det står ingenting och jag tvingas starta om laptopen, då står det att windows stängdes av felaktigt och fråga om jag vill köra i felsäkert läge
Citera
2009-02-10, 15:50
Medlem
Willy.Ganks avatar
Uppdatering*

Situationen har blivit värre. Allt oftare händer det att datorn kraschar, vill bara klargöra också att det är en bluescreen, det står ingenting utan skärmen blir bara tex helt röd. Trodde först att det bara hände när jag använder vlc men nu händer det oftare och vi mer slumpmässiga tillfällen
Citera
2009-02-10, 15:51
Medlem
Zhacks avatar
Kolla så att alla fläktar går och hur hög temperaturen är på chassit/processorn/grafikkortet.
Skulle kunna vara värmeproblem.
Citera
2009-02-11, 11:39
Medlem
Willy.Ganks avatar
Detta låter som en trolig anledning då datorn blir extremt varm, men hur gör jag för att dels kolla tempraturen och des åtgärda värmen och det är dte som är felet? Någon annan gissning annars? Har scannat datorn med norton, avira och ad-aware och det finns inget virus på datorn. Men kan dte vara någon drivrutin elr dylikt som åstadkommer "kraschen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in