• 1
  • 2
2009-02-07, 21:39
Medlem
el.zakkes avatar
Sokte, men hittade ingen trad, hade for mig att det fanns en.

Jag soker ett, lr tva program till att låsa en Extern harddisk.

1, Att kunna låsa allt, sa ingen ser nat om imformationen. Dom ska inte ens kunna komma in aven om den ar ikopplad.

2, att kunna lasa mapparna i En extern.

Vet inte riktigt hur det funkar, eftersom dom flesta programm installeras pa datorn, men eftersom det e en extern galler det ju alla datorer..

Ar valdigt tacksam for svar, och all hjalp som kan komma...

Uppge garna namn pa programmen, sa man kan soka upp dom,. om ni har nat mer att tillagga om programmen, som vad som e sa bra, och daligt etcetc, sa ar ni hjartligt valkomna..

Tack alla i forhand.
Citera
2009-02-07, 22:28
Bannlyst
Kryptera disken.
Citera
2009-02-07, 22:31
Medlem
el.zakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Kryptera disken.

Nat annat satt?

Om det itne gar det jag fragar efter sa far ni garna saga det med, men vi lever ju pa 2000-talet, sa det maste bara vara mojligt, dessutom, vad e inte mojligt nar det kommer till datorer??
Citera
2009-02-07, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av el.zakke
Nat annat satt?

Om det itne gar det jag fragar efter sa far ni garna saga det med, men vi lever ju pa 2000-talet, sa det maste bara vara mojligt, dessutom, vad e inte mojligt nar det kommer till datorer??

Får man fråga varför du dissar kryptering?
Citera
2009-02-07, 23:19
Medlem
Sök efter truecrypt...nåt annat behöver du inte!
Citera
2009-02-07, 23:23
Medlem
el.zakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
Får man fråga varför du dissar kryptering?

Det tar mer tid?? Gor det inte det? jag kan inte sa mycket om kryptering, men vet precis vad det ar..

500gb krypterat tar tid att avkryptera? gor det itne det?

jag vill bara ha det som ett losenord, lr nat, sen har dui tillgang till den externa harddisken som en normal disk...

Ar inte detta mojligt?
Citera
2009-02-08, 07:10
Bannlyst
Det finns mjukara med lösenordsskydd som du vill ha. Googla lite så hittar du det.
Citera
2009-02-08, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el.zakke
Det tar mer tid?? Gor det inte det? jag kan inte sa mycket om kryptering, men vet precis vad det ar..

500gb krypterat tar tid att avkryptera? gor det itne det?

jag vill bara ha det som ett losenord, lr nat, sen har dui tillgang till den externa harddisken som en normal disk...

Ar inte detta mojligt?

Som det nämnts tidigare, använd dig av truecrypt. Du kommer knappt märka att den är krypterad.
Citera
2009-02-08, 17:49
Medlem
Sconemans avatar
Det enda skydd som finns mot en angripare som har fysisk åtkomst till disken är, som andra skrivit, kryptering. Det kommer att göra disken lite långsammare, hur mycket beror på vilken algoritm du använder och hur snabb dator du har. Truecrypt fungerar bra, likaså den kryptering som finns inbyggd i kerneln.

/ Sconeman.
Citera
2009-02-08, 18:40
Medlem
el.zakkes avatar
ok, daxs att ge det hela ett forsok. Tack alla for svar, om mni kommer pa nat mer sa hojta till.
Citera
2009-02-09, 09:13
Medlem
el.zakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Det enda skydd som finns mot en angripare som har fysisk åtkomst till disken är, som andra skrivit, kryptering. Det kommer att göra disken lite långsammare, hur mycket beror på vilken algoritm du använder och hur snabb dator du har. Truecrypt fungerar bra, likaså den kryptering som finns inbyggd i kerneln.

/ Sconeman.

Men, pa en Exern Harddisk da? Vad hander nar jag Flyttar min disk till en annan dator?

da maste jag har programmet installerat for att kunna mounta?
Da har jag ju med andra ord ingen ankomst jag heller, och det va ju inte riktigt det jag sokte.
Citera
2009-02-09, 10:06
Medlem
Skapa en liten okrypterad partition där du lägger truecrypt (ett par MB). Sedan skapar du en stor krypterad partition av resten av disken. Sedan när du pluggar in din externa HDD i en annan dator så kommer den icke krypterade partitionen att automatiskt att mountas och du kan därifrån dra igång truecrypt för att komma åt den krypterade partitionen.

Eller så lägger du truecrypt på en usb pinne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in