2003-09-13, 15:16
Medlem
Tjenixen!

Jag är en tjej från Västerås som upptäckt mysko saker på mina nätverksplatser.

När jag klickar på utforska Microsoft windows-nätverk finns massvis med andra användare som inte har ett dugg med mig eller min dator att göra....*suck*

Jag är ansluten till Västerås Stadsnät och har TELE2 som internet-leverantör.

Kan någon vänlig person förklara för mig hur detta är möjligt och om detta utgör något hot mot min dator och hur jag i såna fall kan kasta ut dessa användare...

Vill tillägga att jag inte på något sätt är något data-geni utan mina kunskaper ligger närmare newbie-status....*ler*, ber därför om lätt-begripliga tips o trix!

Tack på förhand!!

Anna - Västerås
Citera
2003-09-13, 16:16
Medlem
Dennis - Pixels avatar
Hej fjortis!

editerat
Citera
2003-09-13, 17:01
Medlem
Hej igen...

Jag kan inte tanka ner någonting från någon av dessa användare eftersom jag då blir tillfrågad om ett lösenord.....så någon gemensam file-sharing verkar det inte handla om, eller?

Reserverar mig dock för om jag har missat någon information....hehe

Anna - Västerås
Citera
2003-09-15, 14:28
Medlem
WipeCleans avatar
Så länge du inte har delat ut din hårddisk så är det inga problem!
Bry dig inte om att du ser andra datorer på nätverket, fullt normalt!
Citera
2003-09-15, 15:30
Moderator
rancors avatar
Har du Windows 2000 eller XP? Se då till att du har något lösenord till "Administratör" eller alla andra konton. Det är alltid folk som försöker men hade jag varit dig nu så hade jag även hämtat hem en brandvägg som t.ex. ZoneAlarm. Jag gillar inte ZA till 100% men har du bara en dator i din bostad så fungerar ZA rätt bra.

http://www.zonealarm.com
Citera
2003-09-15, 19:23
Medlem
xatrixs avatar
I Windows XP kan man använda sig av den interna brandväggen. Se till att inte dela ut portarna 135-139.
Citera
2003-09-15, 19:56
Medlem
Tackar!

Tackar ödmjukast för de svar jag fått av er alla. Skall genast testa detta!!

Mvh

Anna - Västerås
Citera
2004-02-05, 15:04
Medlem
Stadsnät.

Du ser alla andra användare som ligger i samma fastighetsnät som du gör, kör du XP rekomenderar jag dig att INTE sätta lösenord på administratörs kontot vilket helt förhindrar andra att försöka ta sig in, men därimot kör du windows 2000 så sätt lösenord.
Citera
2004-02-05, 15:27
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawarrior
Du ser alla andra användare som ligger i samma fastighetsnät som du gör, kör du XP rekomenderar jag dig att INTE sätta lösenord på administratörs kontot vilket helt förhindrar andra att försöka ta sig in, men därimot kör du windows 2000 så sätt lösenord.
???
Varför ska man inte ha lösenord på sitt administratörskonto? Win2000 och XP har i princip samma användarhantering - vad skulle skilja dem åt isf? Lösenord har ju den egenskapen att det är svårare att knäcka det (till skillnad från inget lösen).
Det man definitivt ska göra, om man delar ut nätverksresurser, är att stänga av "Enkel fildelning".
Citera
2004-02-06, 12:09
Medlem
Därför Windows XP tillåter inte administratören ansluta ifrån nätverket om det inte finns något lösenord på datorn. 2000 tillåter därimot det, så där SKALL man sätta lösenord på adminkontot.
Citera
2004-02-06, 12:42
Medlem
xatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawarrior
Därför Windows XP tillåter inte administratören ansluta ifrån nätverket om det inte finns något lösenord på datorn. 2000 tillåter därimot det, så där SKALL man sätta lösenord på adminkontot.
Däremot kan det vara bra att ha ett lösen satt så inte vem som helst kommer åt servicekonsollen då man bootar med skivan. Sen finns det ju möjlighet att stänga ute adminkonton från annat än att logga in fysiskt på datorn (secpol.msc).
Citera
2004-02-06, 15:49
Medlem
Jo, det är klart det finns oändliga möjligheter till både det ena och det andra ... säkraste är att rycka ur inet sladden så slipper man problem med hacker försök via nätet iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in