• 1
  • 2
2009-02-07, 04:47
Medlem
derbicoolings avatar
Tjena FB hoppas någon är vaken , tråden kanske är onödig men here we go!

Jo, har funderat när blir man beroende egentligen?,olika från person till person?,

Själv så börjar jag bli "orolig" om jag börjar bli beroende av snus vilket jag inte vet om jag vill.Brukar ta typ 3 snus per dag och kanske någon cigg ibland mindre, tror ni jag kan bli beroende?, inget jag vill men kan vara kul att veta när man typ blir beroende.

Finns ju inget bättre än att lägga upp en prilla när man ska till bussen på morgonen, eller en cigg bara för att njuta
Citera
2009-02-07, 07:10
Medlem
Asgarvads avatar
Sluta får du se hur du mår! Den där tillfredställelsen du beskriver är ju ett säkert beroendetecken.
Citera
2009-02-07, 11:00
Medlem
Pratbubblans avatar
Om du får abstinensbesvär är du beroende som jag ser det. Testa att vara utan i 2 dagar så får du se hur kroppen reagerar. Om du nu fixar att vara utan.
Citera
2009-02-07, 11:17
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Om du får abstinensbesvär är du beroende som jag ser det. Testa att vara utan i 2 dagar så får du se hur kroppen reagerar. Om du nu fixar att vara utan.

Klart jag kan vara utan i 2 dagar det är lugnt , men tänkte mest på att kan vara kul och veta ungefär hur lång tid det tar innan man blir beroende!
Citera
2009-02-07, 11:19
Medlem
jag har snusat runt 4 år, men jag klarar mig ändå nån vecka utan snus utan problem, så skulle inte påstå att jag är beroende :P
Citera
2009-02-07, 11:19
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Klart jag kan vara utan i 2 dagar det är lugnt , men tänkte mest på att kan vara kul och veta ungefär hur lång tid det tar innan man blir beroende!

Så säger alla - att de kan vara utan. Men har du testat den senaste veckan? Om du inte gjort det vet du ju inte om du är beroende eller ej.
Citera
2009-02-07, 11:41
Medlem
Skäggbiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messer
jag har snusat runt 4 år, men jag klarar mig ändå nån vecka utan snus utan problem, så skulle inte påstå att jag är beroende :P

Hur går det där till? Hur mycket snusar du om dagen?
Citera
2009-02-07, 11:54
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling

Som andra sagt, varierar från person till person. Men jag snusade ungefär på din nivå (kanske 5 prillor om dagen dock) och lyckades hålla det i ett år. Sen när nickokickarna började utebli och huvudvärken infann sig snabbt på morgonen provade jag vara utan - det var jobbigt och jag gav upp snabbt. Det är ju möjligt att jag började bli beroende redan innan men säg ett år så kan du mycket väl ha utvecklat ett visst beroende. Som blir starkare ju mer man snusar och ju längre tid.

Grejen är den att även om man inte snusar så mycket, men låt oss säga 4-5 prillor som man har inne 45-60 min om dagen vardera är det nog för att det ska bildas en hel del nikotinreceptorer. När man sedan ska lägga av börjar de "skrika" efter en dos nikotin - vilket ger abstinenssymptomen.
Senast redigerad av R.R 2009-02-07 kl. 11:57.
Citera
2009-02-07, 12:16
Medlem
Jag rökte ett halvt paket om dan i 2 månader sen slutade jag tvärt i 3 månader utan problem.
Nu har jag dock börjat igen men känner fortfarand inget speciel sug efter cigg.
Citera
2009-02-07, 12:31
Medlem
whiteboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messer

WHAT! jag hoppas att du skämtar med oss? Jag snusade för ungefär 4 år sedan och började snusa igen förra hösten, och jag klarar mig inte en enda dag utan snus? hur fan lyckas du!?
Citera
2009-02-07, 15:50
Medlem
CBSativas avatar
Testa skippa det i en dag o se vad som händer? Något du bör tänka på är också att ett nikotin beroende är inte svart eller vitt, man kan vara lite och mycket beroende.
Citera
2009-02-07, 17:20
Medlem
Carleoneyähs avatar
Jag har rökt i 2 år nu, och de enda gångerna jag kan klara mig utan cigaretter är om jag är sjuk. För då ligger jag bara inne hela tiden, fast det beror ju dock på hur sjuk jag är. Jag minns jag skulle åka bil i 4 mil en gång, utan att ha rökt sen dagen innan; Jag fick så fruktansvärt ont i magen att jag inte kunde sitta ner, sen när jag väl rökte så släppte det, man kände verkligen hur smärtan försvann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in