• 1
  • 2
2009-02-06, 23:41
Medlem
Transmaniacons avatar
Hej!

För ett tag sen införskaffade jag en såkallad Prismaster, dvs en kolv som i princip bakar prillor åt en. I början var det frid och fröjd, inget kladd om fingrarna och snabbt bakade prillor.

Men efter ett tag insåg jag vilken bristfällig apparat det var... Det tar inte lång tid innan kolven blir otroligt trög inuti hylsan, så man måste tvätta den titt som tätt. Och prillorna blir (Kvittar hur länge man ``bakar´´ dem med den) alltid smuliga och dåliga.

Så jag undrar om det finns någon här som uteslutande eller ofta brukar Prismastern, och hur ni då gör får att få de där perfekta prillorna som det sägs de skall producera?

Tackar i förhand för eventuella svar.
Citera
2009-02-06, 23:48
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmaniacon
Så jag undrar om det finns någon här som uteslutande eller ofta brukar Prismastern, och hur ni då gör får att få de där perfekta prillorna som det sägs de skall producera?

Finns de ens fortfarande?

Nej, när lusten för en lös smyger sig på så är det fingrarna som gäller, i helvete att ett så pass primitivt konstruerat verktyg kan slå ens egna fingertoppskänsla när det gäller att få till de perfekta pregarna.

Dock förbättrade vi när det på den tiden begav sig, prismastern genom att trimma den så att den gav helt absurt stora prillor
Citera
2009-02-07, 01:43
Medlem
zepofans avatar
Använde prismaster i ungefär tio år innan jag gick över på portion. Att jag började med det berodde på att jag var ofta väldigt smutsig om händerna i jobbet och då smakar det inget vidare att baka manuellt. En annan fördel som jag märkt nu är att snusgropen inte blev större och större eftersom snusarna alltid var lika stora. Att snusarna skulle bli smuliga var inget jag reagerade över, har du färskt snus och vilken sort? Snusade själv mest General och det funkade utmärkt, bara att fylla upp och trycka till lite mot fingret eller botten av dosan så hade man en perfekt snus.
Citera
2009-02-07, 17:02
Medlem
Katzespeiens avatar
Pressar man hårt med prismastern slammar den igen på några dagar. Om man däremot är lite varsam klarar den sig betydligt längre. Om jag inte packar alls så håller snuset ihop utmärkt så länge jag inte skall ha en längre konversation och pratar jag inte alls är snusen oftast hårdare när den tas ut än när den stoppades in.

Det finns något verktyg som heter icetool som är gjort i metall och är svindyrt. Den verkar antingen ha ordentligt små toleranser eller en o-ring så den borde inte slamma igen på samma sätt. Jag har dock aldrig testat en sådan.
Citera
2009-02-07, 23:00
Medlem
Transmaniacons avatar
Tack för alla svar!

Jag snusar mest Ettan Lös, men det händer att jag inhandlar Prima Fint eller Grov Lös ibland. Den förvaras kyld och varar högst en dag, så det måste vara min bristande Prismasterteknik som spökar

Nej, jag får återgå till att låta nävarna sköta jobbet! Ska dock testa era råd lite grann (Trycka till mot botten av dosan) för att se om det blir bättre då.
Citera
2009-02-09, 21:55
Medlem
VVeeDs avatar
kom ihåg att det var ganska bra men problemet var alltid när man skulle ta ut prillan bara smulor..
Citera
2010-06-01, 22:35
Bannlyst
Prova att ta fram prismastern vid bögringen i stockholm så ska du få se på fan

Många nackdelar få posetiva med prismaster.
Citera
2010-06-02, 06:30
Medlem
Skrups avatar
Finns flera olika "prismastrar", både i
Metall och plast. Provat någon annan sort?
Citera
2010-06-23, 21:31
Medlem
drbondos avatar
Icetool är bra. Är tillverkad i metall.
Citera
2012-03-19, 20:29
Medlem
Tjerk.Plekkers avatar
Finns dom fortfarande, och kan någon säga var detta snus går att införskaffa under (förmodad) säsong?

http://www.youtube.com/watch?v=s21l9WO4lgw
Citera
2012-03-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerk.Plekker
Finns dom fortfarande, och kan någon säga var detta snus går att införskaffa under (förmodad) säsong?

http://www.youtube.com/watch?v=s21l9WO4lgw

Här. Utförsäljlning på det dessutom:
http://www.snusbolaget.se/utforsaljning-bra-pris.html
Citera
2012-03-20, 20:13
Medlem
Tjerk.Plekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldharen
Här. Utförsäljlning på det dessutom:
http://www.snusbolaget.se/utforsaljning-bra-pris.html
Tackar för den!