2009-02-06, 22:19
Medlem
X-Fusions avatar
Jag har klurat på en sak länge och undrat hur det skulle gått om Finland föll i Sovjets händer och Sverige blir sedan attackerat. Skulle vi gått in i kriget på Tysklands sida eller skulle vi krigat vårat personliga krig mot Ryssland?

Hur tror ni kriget skulle ha gått? Skulle vi kunna hålla emot Ryssen eller skulle vi ha förlorat? , med eller utan Tysklands hjälp.

Jag skulle tro att Sverige skulle satsa mycket på att hålla gränsen uppe vid Haparanda för det är en så liten frontlinje och kan därför vara lättare att hålla och att vi skulle satsa mycket på kustförsvaret och flygvapnet i och med att de skulle kunna avancera från östersjön. Sen tror jag att Sverige skulle kunna hålla emot länge men senare dra sig saktare och saktare tillbaka. Men med Tysklands hjälp tror jag att vi skulle kunna hålla frontlinjerna länge, och till och med kanske inleda en offensiv.
Citera
2009-02-06, 22:21
Medlem
matte03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-Fusion
Jag har klurat på en sak länge och undrat hur det skulle gått om Finland föll i Sovjets händer och Sverige blir sedan attackerat. Skulle vi gått in i kriget på Tysklands sida eller skulle vi krigat vårat personliga krig mot Ryssland?

Hur tror ni kriget skulle ha gått? Skulle vi kunna hålla emot Ryssen eller skulle vi ha förlorat? , med eller utan Tysklands hjälp.

Jag skulle tro att Sverige skulle satsa mycket på att hålla gränsen uppe vid Haparanda för det är en så liten frontlinje och kan därför vara lättare att hålla och att vi skulle satsa mycket på kustförsvaret och flygvapnet i och med att de skulle kunna avancera från östersjön. Sen tror jag att Sverige skulle kunna hålla emot länge men senare dra sig saktare och saktare tillbaka. Men med Tysklands hjälp tror jag att vi skulle kunna hålla frontlinjerna länge, och till och med kanske inleda en offensiv.

Jag tror vi skulle torskat stenhårt. Vet inte varför har bara en känsla av det
Citera
2009-02-06, 22:53
Medlem
BlisterOnMyDicks avatar
Det beror nog på i vilket skede av kriget som ryssarna hade valt att anfalla..
Ryssarna var ju ganska värdelösa större delen av kriget men de var ändå betydligt dugligare i slutet av kriget... Ryssarna vann för att de var många tyskarna torskade för att de var för få...

Finnarna besegrade ryssarna för att de förde vad som kan beskrivas som ett gerilla krig... Små grupper på skidor som gjorde små attacker på ryssarnas läger för att sedan försvinna lika fort som de kom.

Jag tvivlar på att svenskarna hade stridit på det viset i händelse av krig...
Och i ett "total krig" liknande Tyskland vs Ryssland kan vi nog vara så säkra på att sverige hade torskat inom en vecka.
Citera
2009-02-06, 23:07
Medlem
Tror inte dom väst allierade hade varit specielt glada om stalin ''befriade'' ett land som inte ens va ockuperat av tyskarna.

Kanske hade sverige krigat mot ryssen så att tyskarna inte hade förlorat lika snabbt och då hade vi kanske sett en atombomb i eruopa. Eller möjligtvis ett krig mellan dom väst allierade och soviet, väst hade ju trots allt bomben 4 år före ryssen så det är ju inte omöjligt att dom hade försökt utnytja det övertaget. Många ville väll tom det.

Låter ju mer troligt att vi skulle blivit ockuperade av tyskland iställe enligt mig, då hade nog britterna bombat malmfälten iaf.
Senast redigerad av Fistor 2009-02-06 kl. 23:09.
Citera
2009-02-06, 23:15
Medlem
_-olle-_s avatar
Tror egentligen att det här scenariot bara är trovärdigt om Sverige gått med i kriget på Finlands sida, i stället för att bara sända frivilliga och utrustning. Antar att kriget i så fall skulle utkämpats på Finsk mark och att Sovjet möjligtvis skulle mobiliserat fler divisioner.
Dock hände allt detta innan andra världskriget drog igång och det fanns fortfarande ett, om än svårt sargat, system av internationell rätt. Kriget mot Finland rättfärdigades med omstridda gränsområden, men att sedan ockupera Sverige skulle nog vara mer än vad Britterna och Amerikanarna kunnat tåla. Vem vet, ett sådan scenario kanske till och med skulle kunna resulterat i ett ingripande från andra länder, kanske t.o.m. ett Tyskt.
Citera
2009-02-07, 00:30
Medlem
Tyskland hade faktiskt i detta scenario hamnat i en kniptång. Å ena sidan behövdes svenska kullager och svensk järnmalm till den tyska krigsindustrin - att dessa tillgångar istället skulle gå till Sovjetunionen var knappast önskvärt. Å andra sidan skulle en tysk invasion av Sverige bara resultera i en allierad bombning av järnmalmsgruvorna. Nej, Sveriges neutralitet var faktiskt mycket viktig - så viktig att en invasion från Tysklands sida aldrig skulle ha kunnat äga rum.
Citera
2009-02-07, 01:02
Medlem
Ryssland kom inte ens igenom Finland ... Sverige på den tiden var bättre en finland och Ryssen hade fått det väldigt svårt

Tysken skulle också fått kämpa hårt om Vårt teritorium
Senast redigerad av chillhunter 2009-02-07 kl. 01:04.
Citera
2009-02-07, 01:49
Medlem
Skulle Ryssen anfalla så skulle Sverige bli utsatt för ett kort intensivt rövknull. Då de väpnade styrkorna var undermåliga och inte skulle klara av ett sådant väpnat angrepp.
Citera
2009-02-07, 01:57
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Ryssland kom inte ens igenom Finland ... Sverige på den tiden var bättre en finland och Ryssen hade fått det väldigt svårt

Tysken skulle också fått kämpa hårt om Vårt teritorium

I helvete heller att Sverige 19439-40 var "bättre" än Finland. Förvissa hade vi säkert mer stridsflyg och större flotta, men Sveriges arme hade aldrig klarat att hindra Sovjet på samma sätt som Finnarna gjorde. Om vi däremot snackat Sverige 1945 och ett Ryssland 1940, så hade det blivit trevligare.

Alltså, jag håller med om att Finland hade bedrövligt material osv, men jag är tämligen säker på att det såg lika dant ut för Sverige 1939, då vi, precis som alla andra nordiska länder, fått för oss att det aldrig skulle bli krig igen.
Citera
2009-02-07, 02:25
Medlem
Jeckes avatar
Ryssland skulle ha fått allvarliga problem med att anfalla Sverige, oavsett i vilket skede av kriget det skulle ha skett.

Inte så mycket för de väpnade svenskarnas skull, utan för geografin.
I början av kriget så hade de som sagt stora problem bara med finnarna.
Och att då direkt efter att de lyckats vinna över finnarna, trots stora förluster i Finlands inland och bara framgångar längs med kusten, och tack vare ett väldigt förmånligt fredsavtal för finnarna (med tanke på att de trots allt förlorade, de fick till och med "kompensationsmark" av ryssarna längre norrut för den mark de förlorade i söder, inte av samma värde, men ändå en god indikator).

Att de istället skulle ha försökt trycka sig igenom hela Finland, med tanke på de förluster de fick i svårare terräng, och hela vägen in i norra Sverige, är nästan bara det en omöjlighet.
Svenska soldater skulle bara behöva stå längs med gränsen och ta hand om resterna som lyckades ta sig igenom Finland.

Att försöka sig på att anfalla Sverige över havet, efter att ha slagit Finland och genom att inte utnyttja finskt territorium, är inte något som den ryska flottan hade fartyg nog för att klara av.
Det skulle bli en eller kanske två vågor, och sen skulle de troligen inte klara av att försörja de styrkor som de lyckats få i land, även om de upprättade ett brohuvud.

Och i slutet av kriget, när ryssen var som starkast, så var allt koncentrerat mot tyskarna, och det fanns inte mycket styrkor kvar att avvara för en front för att slå sig hela vägen genom Finland, och den ryska flottan i Östersjön skulle definitivt inte klara av en invasion mot Sverige, med tanke på att de låg i strid mot tyskarna.
Lägg sen till att ryssarna där var beroende av de västallierade, som troligen skulle blivit sura och ryssarna gick in i Sverige, vilket väl knappast ingick i den sovjetiska intressesfären enligt Jalta-avtalet.

Sveriges starkaste försvar mot ryssen var alltså Finland och Östersjön....
Citera
2009-02-07, 11:15
Medlem
Hur skulle bodens fästning stå sig mot en attack från norr?
Citera
2009-02-07, 11:55
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Hur skulle bodens fästning stå sig mot en attack från norr?
Traditionella fästningar hade spelat ut sin roll under andra världskriget. Man skulle rännt förbi fästningen med pansar och sen skjutit sönder den med artilleri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in