Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-06, 18:08
Medlem
Nussans avatar
Hallå!

Finns det någon mer än jag som har funderingar kring hur det kommer sig att vissa rökare luktar väldigt illa, medan andra knappt luktar alls? En del stinker ju verkligen skit efter att de varit ute och blossat. På andra märker man det knappt (även om de röker samma sorts cigg).

Vad kan det bero på?
Citera
2009-02-06, 18:13
Medlem
brunstigs avatar
Skulle möjligen kunna bero på personens hygien. Luktar man svett och röker luktar man ju antagligen mer illa än någon som är fräsch.
Likadant med andedräkten, har man inte borstat tänderna på 2 veckor lär man lukta mer skit efter rökningen än någon som sköter munhälsan.
Citera
2009-02-06, 18:28
Medlem
Wu-Tangs avatar
Har också märkt detta ibland, har flera vänner som röker och såvitt jag vet tar de flesta hand om sin hygien, ändå luktar vissa pyton efter sina rökpauser..
Skumt..
Citera
2009-02-06, 18:28
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Hallå!

Finns det någon mer än jag som har funderingar kring hur det kommer sig att vissa rökare luktar väldigt illa, medan andra knappt luktar alls? En del stinker ju verkligen skit efter att de varit ute och blossat. På andra märker man det knappt (även om de röker samma sorts cigg).

Vad kan det bero på?

Vissa människor har hud som inte tar upp lukten av just cigaretter.
Citera
2009-02-06, 18:54
Medlem
R.Rs avatar
Kan ju bero på många faktorer. Vissa röker en cigg under sin rökpaus, andra blossar i sig 2-3 på raken. Klart man luktar mer då när man exponerats längre tid för röken.

Sen gissar jag nästan att det beror lite på hur man röker också. Alla som har tjuvrökt någon gång som yngre vet nog hur man nojjig man var över att lukta rök efteråt, alltså försökte man undvika att få rök på sig genom att gå medan man rökte, undvek att dra halsbloss som skulle ge sämre andedräkt osv. Jag kanske inbillar mej men nog känns det som man luktar mycket mer nuförtiden efter en cigg än vad man gjorde då. Nu står man ju i godan ro och drar rejäla halsbloss. Rent gissningsvis så beror det som sagt kanske på hur man röker.
Står man med ett gäng polare mitt i rökmolnet istället för att röka ensam luktar det också värre.
Senast redigerad av R.R 2009-02-06 kl. 18:57.
Citera
2009-02-06, 19:01
Medlem
Nussans avatar
Hmm, ja, bra poänger. Kan det ha något med människans naturliga kroppslukt att göra också? Ungefär på samma sätt som att man tycker att en del luktar gott och andra inte, även om de är oparfyrmerade?
Citera
2009-02-06, 19:04
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Kan ju bero på många faktorer. Vissa röker en cigg under sin rökpaus, andra blossar i sig 2-3 på raken. Klart man luktar mer då när man exponerats längre tid för röken.

Sen gissar jag nästan att det beror lite på hur man röker också. Alla som har tjuvrökt någon gång som yngre vet nog hur man nojjig man var över att lukta rök efteråt, alltså försökte man undvika att få rök på sig genom att gå medan man rökte, undvek att dra halsbloss som skulle ge sämre andedräkt osv. Jag kanske inbillar mej men nog känns det som man luktar mycket mer nuförtiden efter en cigg än vad man gjorde då. Nu står man ju i godan ro och drar rejäla halsbloss. Rent gissningsvis så beror det som sagt kanske på hur man röker.
Står man med ett gäng polare mitt i rökmolnet istället för att röka ensam luktar det också värre.

Tror du har väldigt rätt i det du säger.

Och till de som inte fattade så var mitt förra inlägg väldigt ironiskt.
Citera
2009-02-06, 19:11
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Och till de som inte fattade så var mitt förra inlägg väldigt ironiskt.

Haha, ja. Tänk vad jobbigt det skulle vara för en sådan person att vara brandman.
Citera
2009-02-06, 19:19
Medlem
Bagus avatar
Kan kanske också bero på vad man har för kläder på sig, materialet kanske påverkar hur mycket av lukten som stannar kvar.
Citera
2009-02-06, 20:32
Medlem
d0kt0rns avatar
kan ju bero på hur man röker cigen oxå, jag för min del fimpar när det e 2-3 bloss kvar av cigen, minst, fråga mi ginte varför men d känns bara som att d räcker då o vissa röker ju nästan filtret tillomed och då luktar man säkert mer när man röker när cigen är så liten för att den då är så nära huden o huden tar säkert upp mer rökdoft då. men intressant ämne faktiskt, har oxå funderat en del på det där... lite risiga o slitna gubbar luktar ju alltid tusen ggr mer.
Citera
2009-02-06, 20:40
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0kt0rn
kan ju bero på hur man röker cigen oxå, jag för min del fimpar när det e 2-3 bloss kvar av cigen, minst, fråga mi ginte varför men d känns bara som att d räcker då o vissa röker ju nästan filtret tillomed och då luktar man säkert mer när man röker när cigen är så liten för att den då är så nära huden o huden tar säkert upp mer rökdoft då. men intressant ämne faktiskt, har oxå funderat en del på det där... lite risiga o slitna gubbar luktar ju alltid tusen ggr mer.

Men det är förmodligen för att de gubbarna blossar på som korstenar.
Utan att byta kläder eller duscha speciellt ofta emellanåt.
Dessutom kanske de stinker svett vilket blandar sig med doften och man upplever att de luktar väldigt illa överhuvudtaget.
Citera
2009-02-08, 01:16
Medlem
d0kt0rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Men det är förmodligen för att de gubbarna blossar på som korstenar.
Utan att byta kläder eller duscha speciellt ofta emellanåt.
Dessutom kanske de stinker svett vilket blandar sig med doften och man upplever att de luktar väldigt illa överhuvudtaget.

självklart hjar d där med saken o göra, alla grejer på verkar ju varann, men det där med svetten ar du nämnt förut, är det bara nåt du kommer på, att det påverkar, eller ha du läst om det, har någa källor, bevis?´tvekar inte på att det är så, dom hr säkert med varann o göra, men skulle abara va kul o få en vetenskaplig bekfräftelse på att d verkligen är så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in