2009-02-06, 13:54
Medlem
Nu är det dags att skaffa en bättre miniräknare och valet står mellan:

Casio Algebra FX-2.0 PLUS
och
Texas Instruments TI-84 Plus

Om man tittar på en bild på casioräknaren http://www.netonnet.se/extraImages/Gallery/se121694/121694-x1.jpg

Så verkar den visa steg för steg uträkningar på ett väldigt fint sätt som får mig att vilja välja den. Men TI-84 kanske gör detta också? Någon som vet? Någon som har någon annan input om vilken jag bör välja?
Citera
2009-02-06, 14:09
Medlem
_abous avatar
Jag har verkligen inte en aning egentligen, men hade en gång en kompis som studerade naturvetenskap, och han hade nog en Texas Instruments vill jag minnas, och på den kunde man göra filmer. Så jag lägger min röst på den
Citera
2009-02-06, 14:17
Medlem
Squalos avatar
Ska du ha den i skolan eller?

Vanligtvis finns det en standard som "alla" har och som lärarna är bra på. Vilket fabrikat varierar.
Citera
2009-02-06, 14:45
Medlem
Jag tycker att menysystemet på Casio är bökigt. Det tar fler knapptryckningar att göra saker än vad som behövs...

När jag började gymnasiet 2000 hade nästan alla TI-83/83+ och det var den räknaren som brukade rekommenderas från lärarhåll. 84 är i princip samma modell...
Citera
2009-02-06, 14:53
Medlem
mr-cleans avatar
Texas är det som används på dom flesta håll, och jag var riktigt nöjd med min.
Man kan även lägga in spel på dom och ha lite mer kul än vanligt i skolan.
Citera
2009-02-06, 15:09
Medlem
Ryghs avatar
Jag hade Ti84+ på gymnasiet. Det var verkligen overkill, kändes det som.
Citera
2009-02-06, 15:48
Medlem
Haha Casio vs TI, så många hetsiga diskussioner som har startats pga det
Citera
2009-02-06, 15:50
Medlem
myrdals avatar
Ta en äldre HP-räknare.
Citera
2009-02-06, 15:58
Medlem
kör på TI-84+ själv, funkar bra. men du behöver igentligen inte en sån heller, skaffa en enkel grafritande och det räcker. sen gällande just equationslösning så är det inbyggde equationslösningsprogrammet i TI-84an rätt dåligt, den kommer lösa det numerisk och stoppa vid första lösningen den hittar. sen är TI programmeringsbar och finns bättre program du kan fixa men den är fortfarande inte symbolhanterande så du kommer inte få det sådär snyggt uppställt ändå utan väldigt mycket jobb som inte är lönt det.
Citera
2009-02-06, 16:01
Medlem
rularns avatar
Jag har en Texas Instruments TI-83 Plus, känns som att man kommer ha den för resten av livet

Välj den (84an då) eftersom så många andra har den, blir lättare. Dessutom är den robust så in i skogen. Casion är säkert inte dålig den heller men det är inget jag upplevt.
Citera
2009-02-06, 16:43
Medlem
Det fick bli TI-84 ändå, även om jag inte behöver en så avancerad modell nu så kanske jag gör det senare och då kändes det lika bra att köpa en direkt.

Just att den inte är symbolhanterande är bra, för då får jag nämligen använda den på alla prov. (Även om det tydligen är tillåtet med symbolhanterande på nationella nu så var läraren tveksam)

Köpte den på http://www.pappershornan.se/, verkar vara en lite mer okänd butik men dom sålde den för 998:- i stället för 1198:- som är billigast på prisjakt, dessutom fick man köpa ett trevligt pennset billigt också om man köpte för mer än 600:- så den siten kan jag rekommendera
Citera
2010-01-20, 21:46
Medlem
Iroxs avatar
Nu var det länge sedan denna diskussion ägde rum men jag vill ändå ge mitt ord till alla som kanske läser denna tråd.
Välj absolut TI-räknaren!
Jag har goda erfarenheter av båda. Hade en casioräknare först innan jag sålde den och skaffade en TI-räknare.
Anledning: TI-räknaren har ett mer logiskt system rent allmänt.
C har ett fruktansvärt oanvändarvänligt menysystem som kanske ser lite roligt och lekfullt ut till en början men blir ett rent helvete när man hållit på en längre tid.
TI varnar när batterierna är svaga.
TI är standard på de flesta universitet och på internet och det är lättare att få hjälp om du inte vet hur du ska göra på den.
TI har ett smartare grafsystem (tycker jag). Dessutom räknar den ut grafer långsammare(fast det kanske är annorlunda nu med de senare versionerna).
C är fulare, har mindre, osköna och inte lika tryckresponsiva knappar samt känns inte lika robust.

Sponsrad av Texas instruments
nejdå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här