2010-01-21, 02:20
Medlem
Jag kan inget om Casion men jag kan glatt rekommendera 84.an. Jag läste upp till matte E och fysik B på gymnasiet och den utgjorde sitt syfte med 100%. Ett extra plus i kanten för att man kunde spela spel med den. En bra manual medföljer också, om man ska använda de mer komplicerade funktionerna av den.
Citera
2010-01-21, 11:00
Medlem
Muckans avatar
Såklart att man ska ha en TI-84 Plus - Silver edition!!!

Hat haft båda (C och TI) och TI är jävligt mycket bättre. Så bra att jag till och med köpte en för att ha privat, då den från skolan var som lån.
Citera
2010-01-21, 17:06
Medlem
wises avatar
Gav bort min Ti83+ för ett år sedan och köpte föregångaren till FX-9860GII SD. I mitt tyckte är den mycket bättre, lättare att hitta funktioner och SDkortet är suveränt. Jag gjorde en hel del jämförelser förra året och drog slutsatsen att casion med SDkort, TI-Nspire C samt Ti89an tillhörde lyxklassen. Problemet var "bara" att de två sistnämnda har en funktion som heter CAS och är totalförbjudna på tentamen.
Citera
2010-09-06, 15:03
Bannlyst
ti-84 är bra för matte, men om man även ska läsa fysik så rekommenderar jag casio för att Ti-84 kan inte räkna "gon" (GRA) som man kan behöva inom fysiken. Gymnasiet spelar liksom ingen roll men univeritet/högskola så spelare det roll om du tänkt läsa fysik.
Citera
2011-09-11, 22:34
Bannlyst
Jag har en Casio FX-9750GII och jag skulle vilja veta hur den motsvarars med en TI-modell?
Vad har ni för erfarenheter med Casio?

Hört att Casio är rätt svår att använda och tillämpar sig efter universitetsnivå?
Någon?
Citera
2011-09-12, 15:33
Medlem
Jag vill slå ett slag för TI-30XB Multiview, en billig räknare som gör snygga uppställningar och kan allt utom grafritning och programmering. Jag har genom åren förbrukat en 81:a, två 85:or och en 86:a men när 86:an dragit sin sista suck och jag insåg att en ersättare skulle kosta mig bortåt 1500 kr (i stället för de 600-700 kr som jag tidigare betalt för mina räknare) så köpte jag mig en räknare som är en räknare och inte en nördig leksak. Läser man på civilingenjörsutbildningen har man ändå inte användning för något mer avancerat än, typ, de fyra räknesätten och trigonometri. Tyngre beräkningar använder man Matlab och Maple till, i den mån man över huvud taget gör några tyngre beräkningar.
Citera
2011-09-12, 17:54
Bannlyst
Men vad är det som i allmänhet kännetecknar en TI och en C?
Vad är det som generellt skiljer mellan dessa? Kan TI mer och C mindre, eller är det tvärt om?

Som jag uppfattar Casio så har dom lagt ner mycket tid på själva grafiska. TI har ju oftast en lista från 1 till 8, där man får välja mellan. Casio har ju iconer som man klickar, eller skriver t.ex. 5 och sen EXE (enter) så får man fram ett program.

Typ så här:
http://static.zoovy.com/img/tting/W500-H500-Bffffff/casio_calculators/fx9750gplus_1.jpg
Citera
2011-09-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodis.Kommunist
Men vad är det som i allmänhet kännetecknar en TI och en C?
Vad är det som generellt skiljer mellan dessa? Kan TI mer och C mindre, eller är det tvärt om?

Som jag uppfattar Casio så har dom lagt ner mycket tid på själva grafiska. TI har ju oftast en lista från 1 till 8, där man får välja mellan. Casio har ju iconer som man klickar, eller skriver t.ex. 5 och sen EXE (enter) så får man fram ett program.

Typ så här:
http://static.zoovy.com/img/tting/W500-H500-Bffffff/casio_calculators/fx9750gplus_1.jpg

Äh. Det är en smaksak. Som skillnaden mellan Volvo och Saab, mellan Canon och Nikon, eller mellan BSD och System 5. Hade du gått i min klass på gymnasiet hade jag givetvis retat dig för att du har en Casio eftersom jag hade en TI.

Köp den du trivs med. Hittar du inget annat att gå efter så köp den som är snyggast.
Citera
2011-09-12, 19:51
Medlem
Lightnights avatar
Texas verkar vara det märke som används mest, men casio ska nog gå bra också. Kolla vad läraren har. Min mattelärare hade Texas och de som hade Casio fick det mycket svårare. Sedan ska tänka på hur mycket man kommer använda miniräknaren också, alltså efter gymnasiet. Ska man fortsätta med mycket matte ska man nog köpa det bästa, men annars känns det lite onödigt. Min egen TI-84+ kostade en massa pengar, men ligger bara hemma och dammar nuförtiden.
Citera
2021-11-13, 19:57
Medlem
Mogaku-sans avatar
När jag gick på gymnasiet för snart 20 år sedan så var det Texas TI-30XIIB alternativt Texas TI-30XIIS som skolan rekommenderade. Var jag och tre till som hade Texas medan resten av klassen hade varianter ur Casios sortiment.

Läraren i kraftelektronik i trean fick skaffa en Texas TI-30XA bara för att kunna visa hur man räknade på våra räknare.
Citera
2024-01-07, 01:49
Medlem
Texas Instruments är rätt bra faktiskt... Deras miniräknare har inte förändrats särskilt mycket. Casio har jag inte prövat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in