Citat:
Ursprungligen postat av k4lle
tycker också att jag verkar lära mig mer på egen hand här där jag är nu, gå igenom och praktisk utövning. någon som vet mhur mycket som krävs för en certifiering? är det år av erfarenhet, i grova mått?
Det beror helt på vilken certifiering det gäller. För ca tio år sedan tog jag ett antal certifieringar hos Sun, det var en ganska absurd känsla. 1X2-frågor där man ofta inte skulle ge ett tekniskt korrekt svar, utan svara att man skulle använda den feature som Suns marknadsavdelning föredrog även om andra alternativ också skulle ha fungerat. Men nu för tiden lär de väl ha ändrat testerna.
På senare år har jag tagit några Red Hat-certifieringar, där är det en helt annan femma. Praktiska, ganska realistiska prov, där man skall lösa problem på en riktig dator - under tidspress. Om man har gjort och förstått övningarna på kursen så har man en rimlig chans att klara sig, men om man "bara har läst boken" så är det enormt svårt.
Om man vill få ett hum om vilken kunskap som testas där så kan man göra några webbaserade prov på
https://www.redhat.com/apps/training/assess/