Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
^Det är klart att alla har rätt till att klaga, men när är det moraliskt riktigt att klaga, var går gränsen?
Som i mitt exempel, ska jag skylla mig själv om jag blir rånad på ett ställe där det är farligt att vara, där det är stor risk att bli rånad, eller har jag "rätt" till att klaga? Lite svårt att skriva ner mina tankar eftersom jag inte riktigt själv förstår vad jag menar. Hoppas det finns något att diskutera iafl

Det är skillnad på etik och moral. Det finns inget som heter "moraliska rättigheter", det heter "etiska rättigheter". Huruvida det är bra eller dåligt av dig att klaga, det är extremt godtyckligt, skiljer sig från kultur till kultur, skiljer sig från person till person. Huruvida det är rätt eller fel av dig att klaga, beror på vilket etiskt system man applicerar. Men det finns förstås utrymme för tolkningen även inom etik. I en domstol skulle nämndemännen kunna säga att en flicka får skylla sig själv om hon blivit våldtagen, för hon hade ju så sexiga kläder på sig, hon sände ju ett sådant budskap. Där du blev rånad, dit du gick, ville du blir rånad eller? Om du gjorde det enbart för att provocera tror jag inte du hade fått rätt i din klagan, men om du inte förstod att det fanns risk för att bli rånad så skulle du nog ha all rätt i världen att klaga.
Ingen ska ju behöva bli rånad överhuvudtaget, så alla som blir rånade har rätt att klaga. Men i ditt exempel tror jag du menar huruvida det finns en majoritet av människor som skulle hålla med dig när du klagar? Om du målar ansiktet svart med skokräm, sätter på dig en anti-nazist t-shirt och går in på ett white supremacy möte och visar alla fingret, så tror jag ingen håller med dig när du sen klagar över att du blev misshandlad. Men om du får en armbåge i magen när du står och väntar på bussen, så är det inget som du inte skulle få klaga över.
Var gränsen går är en bra fråga...
Till att börja med måste det finnas någon att beskylla tror jag.
Man kan inte riktigt klaga på en tsunami.
Sen så måste man nog kunna påvisa att skulden ligger på den andre parten,
att man själv inte gjort något fel.
Sen måste nog den andre parten ha haft uppsåt,
att någon råkar armbåga dig i magen och sen ber om ursäkt är inget att klaga över.
Det är ungefär samma kriterier som i lagboken.
Sen måste man själv kunna påvisa någon form av kunskap eller brist på kunskap.
Om man ser en bil komma i 200km/h, man ser att övergångsstället lyser rött,
men man förstår att bilen inte hinner stanna, och ÄNDÅ går ut i vägen,
bara för att man har rätt att göra det, då har man nog inte rätt att klaga när man ligger på sjukhuset.
Kanske inför lagen och försäkringsbolaget, men inte inför vännerna/allmänheten.
Att man inte får vara dum, helt enkelt, är nog ett viktigt kriterium för huruvida man har rätt att klaga.
Det är oerhört godtyckligt egentligen, vad som ska anses som sunt förnuft.
Om man åker till ett annat land där andra regler gäller,
har man då dåligt sunt förnuft om man råkar köra bilen på fel sida vägen?
Så det blir ganska mycket man inte har rätt att klaga över egentligen.
Inte för att folk är så väldigt dumma, utan för att olyckor händer hela tiden.
Ingenting är omöjligt, det finns en liten risk för att vadsomhelst ska hända.