• 1
  • 2
2009-02-05, 21:22
Bannlyst
Hoppas det är ok att jag postar detta som nytt ämne. Även om Barbro Jönsson diskuterats i organiserad brottslighet tidigare tycker jag detta känns som ett annat ämne.

Som ni säkert känner till så kunde inte åklagaren Barbro Jönsson komma och ta emot tidskriften Neos civilkuragepris på grund av den omfattande hotbilden.
Hennes hus har ju sprängts, så jag har full förståelse för att man tar detta på allvar.

Men. Jag har talat med en polis som är centralt placerad i polisen i Västra Götalands län.
Enligt honom har Barbro Jönsson blivit den nya Siw Persson.
Hon ser hot i allt och har enligt honom blivit totalt paranoid.
Så min fråga är:
Har någon hört något liknande eller känner någon till något mer?
Citera
2009-02-05, 21:30
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hoppas det är ok att jag postar detta som nytt ämne. Även om Barbro Jönsson diskuterats i organiserad brottslighet tidigare tycker jag detta känns som ett annat ämne.

Som ni säkert känner till så kunde inte åklagaren Barbro Jönsson komma och ta emot tidskriften Neos civilkuragepris på grund av den omfattande hotbilden.
Hennes hus har ju sprängts, så jag har full förståelse för att man tar detta på allvar.

Men. Jag har talat med en polis som är centralt placerad i polisen i Västra Götalands län.
Enligt honom har Barbro Jönsson blivit den nya Siw Persson.
Hon ser hot i allt och har enligt honom blivit totalt paranoid.
Så min fråga är:
Har någon hört något liknande eller känner någon till något mer?

Finns det en juridisk aspekt i frågeställningen, vad är det du vill utveckla? Kan tänka mig en rad grenar på frågan - Nyheter/Skvaller/Psykologi?

EDIT: Med tanke på TS signatur gör vi ett försök i Skvaller istället.

Juridik -> Skvaller
Senast redigerad av Caimen 2009-02-05 kl. 21:33.
Citera
2009-02-05, 21:31
Medlem
nackepas avatar
Säkert lätt att bli paranoid. Det finns grupper som är beredda att gå hela vägen. Det går ej att nonchalera.
Citera
2009-02-05, 23:25
Medlem
Julius Moscas avatar
Jo, jag tänkte också på det där när jag såg nyheten... lär knappast vara något gäng som försöker sig på något nu.

Men att jämföra henne med Siw Persson är ju lite magstarkt än så länge. Siw Persson var ju bindgalen. Hon utnämnde sig till "nazisterna och mc-gängens värste fiende" men hon gjorde ju egentligen inget alls mot dem mer än att hon tog ställning i media (vilket alla andra riksdagspolitiker också skulle göra om de fick det medieutrymmet).

Nu var Siw Persson galen men det tog lååång tid innan det upptäcktes och droppen blev när hon menade att åklagare, polis, nazister och mc-gäng konspirerade tillsammans för att mörda henne och hennes väninna. Var ju faktiskt Aschberg & Co i Insider eller Diskutabelt som var de första att belysa Siwans galenskap. Hon blev dömd för något/några brott i slutändan och vägrade gå från riksdagen och satt kvar som politisk vilde. Hon utnyttjade också riksdagens utredningstjänst för privata ändamål.
Citera
2009-02-05, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Jo, jag tänkte också på det där när jag såg nyheten... lär knappast vara något gäng som försöker sig på något nu.

Men att jämföra henne med Siw Persson är ju lite magstarkt än så länge. Siw Persson var ju bindgalen. Hon utnämnde sig till "nazisterna och mc-gängens värste fiende" men hon gjorde ju egentligen inget alls mot dem mer än att hon tog ställning i media (vilket alla andra riksdagspolitiker också skulle göra om de fick det medieutrymmet).

Nu var Siw Persson galen men det tog lååång tid innan det upptäcktes och droppen blev när hon menade att åklagare, polis, nazister och mc-gäng konspirerade tillsammans för att mörda henne och hennes väninna. Var ju faktiskt Aschberg & Co i Insider eller Diskutabelt som var de första att belysa Siwans galenskap. Hon blev dömd för något/några brott i slutändan och vägrade gå från riksdagen och satt kvar som politisk vilde. Hon utnyttjade också riksdagens utredningstjänst för privata ändamål.

Jag tycker Siwan låter som en smart kvinna.
Citera
2009-02-06, 01:21
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizaMarklund
Jag tycker Siwan låter som en smart kvinna.

Klart du tycker. Men dejtar inte du redan någon från MUST. Räcker inte det?
Citera
2009-02-06, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
Klart du tycker. Men dejtar inte du redan någon från MUST. Räcker inte det?

Nej Göteborgs Posten var det
Citera
2009-02-06, 08:37
Moderator
blomvattnares avatar
Inte konstigt att hon är rädd.

Gränsen mellan att vara paranoid och att vara
rädd är nog hårfin. Om vissa i hennes omgivning
upplever henne som paranoid, vem vet, de kanske har rätt.

Men. Hon kanske upplever det på ett annat sätt.
Även om hon delvis inser att en liten del av
hennes rädsla är obefogad, så kanske hon inte
kan mota bort rädslan. Förnuft och känsla går inte alltid ihop.

Jag är inte detaljerat insatt i hennes krig
mot de där typerna, men jag försöker sätta
mig in i hur hon känner. Alltså - jag
gör inte något försök att bedöma hur stort hotet är.
Citera
2009-02-06, 09:48
Bannlyst
Citat:

Utan att skryta för mycket var det jag som först skrev om Siwans inblandning i vårdnadstvisten som hennes "väninna" var inblandad i.
De kom upp på redaktionen och hon berättade att alla motarbetade dem och att de fruktade för sina liv. Väninnan passade på att berätta att hon skrivit "Englands rose" åt Elton John och alla Vikingarnas låtar, men att hon aldrig fått erkännande för detta. När jag pratat med Christer Sjögren hängde vi ut dem som de dårar de var.

Jag har hört några oroande saker om Barbro.
1. Hon har ringt till en journalist och krävt att denna ska komma till hennes säkrade kontor. När journalisten kommer blir denne bortmotad eftersom "hotbilden förstärkts". Polisen som säger detta suckar samtidigt och himlar med ögonen.
2. Enligt polisens bedömning var det riskfritt att hämta NEO-priset. Barbro ansåg annorlunda.
3. Barbro Jönsson ska sitta i en panel om hot på grävande journalisters seminarium i Örebro. Hennes krav på säkerheten är betydligt högre än sedemera mördade Anna Politkovskaja. Hon ville också ha garantier att hon inte skulle behöva svara på obekväma frågor.
Citera
2009-02-06, 09:51
Moderator
blomvattnares avatar
OK. Hon verkar onekligen ha fått lite hybris.

Kul det där med Siw Persson och hennes väninna. Det hade jag glömt. Dags att börja googla lite...
Citera
2009-02-06, 17:42
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Var ju faktiskt Aschberg & Co i Insider eller Diskutabelt som var de första att belysa Siwans galenskap.

De har knappast varit först med någonting. Möjligen sög de på karamellen längre än någon annan.
Citera
2009-02-06, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har hört några oroande saker om Barbro.
1. Hon har ringt till en journalist och krävt att denna ska komma till hennes säkrade kontor. När journalisten kommer blir denne bortmotad eftersom "hotbilden förstärkts". Polisen som säger detta suckar samtidigt och himlar med ögonen.
2. Enligt polisens bedömning var det riskfritt att hämta NEO-priset. Barbro ansåg annorlunda.
3. Barbro Jönsson ska sitta i en panel om hot på grävande journalisters seminarium i Örebro. Hennes krav på säkerheten är betydligt högre än sedemera mördade Anna Politkovskaja. Hon ville också ha garantier att hon inte skulle behöva svara på obekväma frågor.

Frau Jönsson är en rättshaverist som söker uppmärksamhet. Hennes sjuka behov av uppmärksamhet kan man fundera över. Har hon planterat bomben själv?

Jämför med Tito Beltran. Där planerade åklagare att arrestera honom vid rätten. Sedan misskreditera honom genom att han fördes in i fångvårdens kläder. Arresteringen var för att visa upp att han var en samhällsfarlig individ. Inom rättsväsendet skyr man inga medel för att få många dömda. Statistiken dom jagar är absurd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in