2023-03-02, 14:41
Medlem
Minns förresten hur Eugen Semitjov tog upp ämnet i en av sina böcker. Han beskrev en film om en överbefolkad värld där människor skickades till tvåltillverkning. Människovärdet påverkas också av hur många vi är.
Citera
2023-03-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Har de? Vilket värde då? Fem? Två? Tio? Vad är människans värde?

Om jag säger att en tavla har ett värde, då är det någorlunda klart vad jag menar med det. Förmodligen tänker jag på tavlans marknadsvärde. Det är lätt att kolla. Sälj den på auktion och se om den får ett högt pris eller inte. Men vad betyder det att en människa har ett ”värde”? Det är knappast något marknadspris du pratar om då, såvida det inte är slaveri du tänker på.

Att människor har ett värde är inget som går att leda i bevis. Det är ingenting man kan komma fram till genom empiriska undersökningar. Det är inte som att säga att varje människa vid ett givet ögonblick har en viss längd eller en viss vikt. Tvärtom. Att säga att människor har ett värde, det är ett ställningstagande. Det är som att säga att ”dödsstraff är fel” eller ”skatterna är för höga”.

Att människor försvarar sig om de blir angripna betyder iprincip att de värderar sitt eget liv. Om de räddar dig betyder att de värderar ditt liv etc etc. Man kan svara på olika sätt. Nej, du kan inte mäta det, vad jag vet - sant.
Senast redigerad av Alva-zin 2023-03-03 kl. 11:20.
Citera
2023-03-03, 22:58
Medlem
Möjligtvis är det en fortsättning på kristendomens syn på synd.

Enligt kristendomen är alla människor lika stora syndare och det påståendet gör det möjligt för andra att säga att i så fall har alla lika stor rätt.

Av det följer allas lika värde som en efter-kristen konstruktion som ändå stödjer sig på kristna argument.

På ytan låter det trevligt, inkluderande och tolerant. Men om man tänker efter så innebär det i princip att kriminella ska inkluderas i samhället, då det enligt kristen dogm inte kan eller får finnas någon skillnad för i så fall är dogmen om korsfästelsen falsk och då kan människan (enligt kristendomen) inte bli räddad från synden.

Med andra ord är kristendomens budskap eller villkor: inkludera kriminella i samhället och utstå deras övergrepp eller brinn i helvetet.

Den efter-kristna tiden vi lever i nu fortsätter att tro på allas lika värde men det är fortfarande ett lika intolerant och påträngande synsätt som i längden kan komma att kräva saker som är helt orimliga.
Senast redigerad av Amittai 2023-03-03 kl. 23:38.
Citera
2023-03-04, 09:58
Medlem
Tindraindras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amittai
Möjligtvis är det en fortsättning på kristendomens syn på synd.

Enligt kristendomen är alla människor lika stora syndare och det påståendet gör det möjligt för andra att säga att i så fall har alla lika stor rätt.

Av det följer allas lika värde som en efter-kristen konstruktion som ändå stödjer sig på kristna argument.

På ytan låter det trevligt, inkluderande och tolerant. Men om man tänker efter så innebär det i princip att kriminella ska inkluderas i samhället, då det enligt kristen dogm inte kan eller får finnas någon skillnad för i så fall är dogmen om korsfästelsen falsk och då kan människan (enligt kristendomen) inte bli räddad från synden.

Med andra ord är kristendomens budskap eller villkor: inkludera kriminella i samhället och utstå deras övergrepp eller brinn i helvetet.

Den efter-kristna tiden vi lever i nu fortsätter att tro på allas lika värde men det är fortfarande ett lika intolerant och påträngande synsätt som i längden kan komma att kräva saker som är helt orimliga.

Lägg av o ljug
Citera
2023-03-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tindraindra
Lägg av o ljug
Det skulle kunna tolkas på olika sätt

"The Devil" intressant att se dig komma till kristendomens försvar XD
Citera
2023-03-06, 09:17
Medlem
Det jag märker när jag läser flashback är hur många det är som kallar sig själva för nihilister. Många som förnekar att värden alls existerar. Medan officiellt regeras Sverige samtidigt utifrån värdegrunden.

Så vad är värdegrunden i Sverige? Vad är det som är alla värdens grund enligt den svenska doktrinen? Det är folkets röst, åtminstone officiellt. Demokratin. (En falsk ide givetvis men det är vad man tror).

I denna diskrepans tycker jag mig ana en motsättning mellan klasserna. Den härskande klassen med myndigheter och företag som propagerar för värdegrunden och den arbetande klassen som förnekar att det finns några värden överhuvudtaget.

Jag tycker mig också se hur det finns en liknande diskrepans tidigare historiskt, att den härskande klassen var kristen medan den arbetande klassen kände större sympati med Satan.

Så herrarna var kristna medan arbetarna blev satanister.

När Sverige började sekulariseras i början av 1900-talet så verkar det som att herrarna gick över till demokrati (värdegrunden) och globalism medan arbetarna gick över till nihilism och nationalism.

Detta är en förenkling givetvis, en generalisering och jag kan helt klart ha fel. Men att det finns en konflikt eller motsättning mellan klasserna tycks se oundvikligt ut.
Senast redigerad av Amittai 2023-03-06 kl. 09:20.
Citera
2023-03-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Minns förresten hur Eugen Semitjov tog upp ämnet i en av sina böcker. Han beskrev en film om en överbefolkad värld där människor skickades till tvåltillverkning. Människovärdet påverkas också av hur många vi är.

Vilket visar konflikten om vad människorvärde egentligen är.
Tvålen har en fint värde för den som tvagar sig i duschen tills personen får reda på att den är gjord av döda människor och då ratas den, men egentligen borde tvålen få ett högre värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in