Citat:
Ursprungligen postat av
cleolina
Och hur vet att du vännen inte tar ansvar för att hon sårat henne? Men det sköts väl privat, vilket även detta borde ha gjorts. En sak att skriva om det i en anonym blogg men att skriva krönika i DN om t ex svek identifierbara män och vänner utsett en för gör nog att man löper risken med ännu mer avståndstagande.
Eller så fattar vännen först nu hur ledsen Hanna blev och ångrar sig bittert. Who knows?
Och vänligen sluta tala om för mig vilka åsikter jag har. Jag sympatiserar med Hanna men jag inser också att det finns en mängd anledningar till att vännen sa nej som vi inte har en aning om.
Som t ex, och ja, följande är helt påhitt och bara som exempel på anledningar:
Kanske är det bara Hanna som anser att hon är vän men vännen anser inte det?
Kanske är vännen deprimerad och orkar faktiskt inte umgås socialt med andra än familjen? (Och nej, man har verkligen ingen skyldighet att ”kommunicera” det!)
Kanske fick vännen just veta att någon nära anhörig har fått en svår sjukdom?
Kanske totalvägrade vännens man och barn att ha någon annan där?
Kanske upptäckte vännen precis att hennes man vänstrade och hennes värld kraschade?
Kanske blir Hanna stupfull varje gång och vännen tycker det är väldigt jobbigt?
Kanske är Hanna gapig och domderar och kör över alla i sällskapet?
Kanske, och mest troligen, vill de helt enkelt bara fira påsk tillsammans med sin egen lilla familj?
Eller så är vännen en riktig svikare som hellre vill att en annan vän skulle ta Hannas plats så hon exkluderade Hanna i stället.
Vi har faktiskt ingen som helst aning, varken du eller jag, men saker är väldigt sällan svartvita.
Men ja, klart det är synd om henne.
Tror inte det fanns en käft som läste krönikan som inte blev ledsen för Hannas skull? Men det betyder inte att man inte kan förstå att det kan finnas fullgoda förklaringar. Även om det som sagt var klumpigt, taskigt, illa skött, dåligt uppförande och fel att dra tillbaka en inbjudan. Det håller jag med om.
.Såhär är det min bok, och jag ger faktiskt blanka fan i hur det är i andras:
Bryr man sig om någon (och det gör man om man anser att någon är ens vän) så vill man att denna ska förstå. Man vill inte såra en vän och få gen att känna existentiell ensamhet om man älskar och respekterar en vän (vilket man borde,,annars är man inte vänner)
.
Om man väljer att inte säga som det är, om man exempelvis är deprimerad/trött/ledsen för att använda dina exempel, så får man kalkylera med risken att detta fjärmar en från vännen.
Att vännen känner sig dissad och sårad. Ingen är tankeläsare.
Man kan säga: "Jag vill så gärna träffa dig och fira påsk, och jag orkar inte gå in på mitt mående. Är så ledsen att jag ställer in,men orkar inte umgås med någon". Tex. Men jag hade ändå sagt: är deppig o du får gärna komma men orkar inte så mkt..
ALLA har ett ansvar för hur man väljer att kommunicera i relationer. Vill man ha kvar någon i sitt liv så kan man inte bara skita i den biten. Om väninnan förklarat och de haft ett snack behövde förmodligen inte HH ha skrivit krönikan.
Nu var det ju dessutom så att väninnan hade huset fullt av alla utom Hanna.
Så någon depression och att knappt orka med tillvaron låter det verkligen inte som om det var frågan om.
Personer som likt vännen (aka skitfittan) lever i tvåsamhet är aldrig ensamma. De har ofta tillgång till oceaner av jobbkompisar och släkt, grannar och par.
Detta gör dem ofta till helt odrägliga, okänsliga människor. De bara KAN inte föreställa sig hur det är att vara ensam.
Den ensamme vännen kan de ibland förbarma sig över, men att den vännen skulle ha behov av tydlighet och respekt,det ingår inte utan är förbehållet familjen.
Vågar hävda att många kvinnor är såhär.
De utnyttjar sina väninnor skamlöst som utfyllnad,och objekt när de har behov.
Det är att reducera någon till ett objekt.
Att se någon som människa i en relation innebär att man har ansvar för vad man gör och inte gör.
Att som du sitta och spekulera i "varför" vännen inte förklarade eller betedde sig så som hon gjorde är irrelevant.
Man har likväl ett ansvar, även om man misslyckats med att ta det, för hur man agerar mot sina nära och kära.
Mot andra människor.
Om .man önskar ha kvar dem, vill säga.
En väninna är inte någon trevlig festinbjudan som man kan neka plats på luddiga grunde en timma innan firandet.
Vänskap kräver inte mindre respekt och ärlighet,det kräver samma komponenter för att funka som en kärleksrelation.
Tänk om alla dessa osjälvständiga drällande tjejtanter mä man och barn och släkt i kubik kunde förstå det.
Nästa gång är de de som står ensamma, när mannen stuckit meden yngre böna eller bara dör ifrån dem. Då minsann brukar väninneinventerlngen dra igång.
Det upplever många frånskilda,dvs, vilken öronbedövad tystnad det blir när hela bekantskapskretsen och alla roliga fester uteblir och försvinner.
Vi människor är ynkliga, ytliga och korkade.
Vi förstår sällan att vi alla kan riskera att bli ensamma någon gång under livet.
Det är så erbarmligt trist det här slutna familjelivet som hermetiskt utesluter alla som inte passar i parnormen.
Och det bidrar till sämre folkhälsa och för tidig död.