2009-02-05, 15:13
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Har en Macbook här (2.2Ghz). Hårddisken i maskinen blev utbytt av maskinens ägare då han kvaddade den gamla disken. Nu fick jag i uppdrag att installera OSX 10.5 och datorn datorn startar upp med skivan, sen så kommer det en ruta att "Mac OSX kan inte installeras på denna datorn". Jag tänkte wtf och startade den via Firewire istället. Och då är det ett rött utropstecken på hd-symbolen. Då ville den bli partionerad rätt.

Jag valde HFS+ extended journalförd skiftlägeskänslig. Och partionerade den med 1 partition på 300gb.

Sen så startar den installationen och så helt plötsligt dyker det upp en ruta där den säger att det går inte installera OSX på den här datorn.

Skivan är en vanlig Leopard-skiva från butik och ingen installationsdisk till någon specifik Mac.

Vad fan är det för fel på datorn?
Citera
2009-02-05, 15:27
Medlem
flipper1446s avatar
När du partitionerar den, titta under Alternativ-knappen och se till att GUID partitionstabell är vald. Det är ett krav för Leopard, och lätt att missa om man kört Tiger tidigare.
Man kunde ju önska att felmeddelandet var lite mer tydligt i installationsprogrammet
Citera
2009-02-05, 22:05
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
När du partitionerar den, titta under Alternativ-knappen och se till att GUID partitionstabell är vald. Det är ett krav för Leopard, och lätt att missa om man kört Tiger tidigare.
Man kunde ju önska att felmeddelandet var lite mer tydligt i installationsprogrammet
Den är vald på GUID, men fungerar likt förbannat inte.
Citera
2009-02-05, 22:53
Medlem
flipper1446s avatar
Å fan, då vet jag inte.
Trasig disk?
Har du provat att formattera den och radera hela disken med nollor?
Det tar ju en del tid, men om du inte har något annat för dig så varför inte prova... Du får i så fall reda på om någon del av disken är trasig. Har gjort så själv med lyckat (beroende på hur man ser det) resultat...
Citera
2009-02-05, 23:39
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Å fan, då vet jag inte.
Trasig disk?
Har du provat att formattera den och radera hela disken med nollor?
Det tar ju en del tid, men om du inte har något annat för dig så varför inte prova... Du får i så fall reda på om någon del av disken är trasig. Har gjort så själv med lyckat (beroende på hur man ser det) resultat...
Har inte testat med nollorna men vanlig radering har jag testat och disken ska vara OK för den är helt ny och nymonterad. Dock så lider montören av dåligt humör så jag vet inte om han lappat till den.
Citera
2009-02-06, 00:30
Medlem
flipper1446s avatar
Jag vet iofs om en rätt udda händelse som jag var med om när jag skruvade mycket äpplen.
En viss diskmodell hade inbyggda skaksensorer och firmware som krockade med macens SMS (sudden motion sensor). En firmwareuppgradering krävdes, annars kändes inte disken igen av datorn, eller så hittades den men slutade fungera efter ett par minuters drift.
Man hade samma frilla som matadoren i Tjuren Ferdinand innan man kom på detta...

Kan vara värt att kolla upp exakt diskmodell samt kika på tillverkarens hemsida om uppgradering av firmware är tillgängligt.

Det är ett longshot, men man vet aldrig.
Lycka till.
Citera
2009-02-06, 00:38
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Jag vet iofs om en rätt udda händelse som jag var med om när jag skruvade mycket äpplen.
En viss diskmodell hade inbyggda skaksensorer och firmware som krockade med macens SMS (sudden motion sensor). En firmwareuppgradering krävdes, annars kändes inte disken igen av datorn, eller så hittades den men slutade fungera efter ett par minuters drift.
Man hade samma frilla som matadoren i Tjuren Ferdinand innan man kom på detta...

Kan vara värt att kolla upp exakt diskmodell samt kika på tillverkarens hemsida om uppgradering av firmware är tillgängligt.

Det är ett longshot, men man vet aldrig.
Lycka till.
Ok. Hur fixar man in denna firmwareuppgraderingen på datorn då? Diskmodell och tillverkare är okänt för mig. Men jag kan säkert kolla upp det imorgon.
Citera
2009-02-06, 11:08
Medlem
flipper1446s avatar
Om det finns en uppdatering brukar det vara en image man bränner till cd-skiva och sedan startar datorn med, så patchas firmwaren av skivan. Men du måste som sagt veta modell och tillverkare (går förmodligen att se i Skivverktyg, för mig står det SAMSUNG HS082HB).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in