Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-05, 14:39
Medlem
Snövits avatar
Jag vill laga kycklingrullader i helgen och märker att det inte finns så mycket recept på dessa folk kanske inte gillar dem?

I alla fall min tanke är att rulla ihop kycklingfiléerna med parmaskinka och där lägga in klick ricotta som jag har blandat med färska örter och vitlök. Kan det bli något?

Vad ska man ha till? Jag tänkte typ ris eller pressad potatis men då måste man ha sås. Kan man bara skvätta på lite matlagningsgrädde i rulladformen med lite buljong eller hur ska man göra?

Har ni några bra recept så vore jag tacksam.
Citera
2009-02-05, 14:48
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag vill laga kycklingrullader i helgen och märker att det inte finns så mycket recept på dessa folk kanske inte gillar dem?

I alla fall min tanke är att rulla ihop kycklingfiléerna med parmaskinka och där lägga in klick ricotta som jag har blandat med färska örter och vitlök. Kan det bli något?

Vad ska man ha till? Jag tänkte typ ris eller pressad potatis men då måste man ha sås. Kan man bara skvätta på lite matlagningsgrädde i rulladformen med lite buljong eller hur ska man göra?

Istället för att bara tippa på grädden i formen så skulle jag göra såhär:
Värm upp en förpackning matlagningsgrädde.
Pressa i 1.2 vitlöksklyftor.
Tillsätt 2-3 msk balsamvinäger.
Salta och peppera.
Låt koka upp och ihop något.
Häll i rulladformen.

Denna sås passar utmärkt till kombinationen kyckling/parma.

En variant på rostade rotfvrukter kanske skulle kunna vara ett alternativ till ris eller pressad ppotatis?
Citera
2009-02-05, 14:51
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Istället för att bara tippa på grädden i formen så skulle jag göra såhär:
Värm upp en förpackning matlagningsgrädde.
Pressa i 1.2 vitlöksklyftor.
Tillsätt 2-3 msk balsamvinäger.
Salta och peppera.
Låt koka upp och ihop något.
Häll i rulladformen.

Denna sås passar utmärkt till kombinationen kyckling/parma.
Ahh det låter toppen nej bara tippa på grädde blir inte så kul något måste man ju göra med den utmärkt förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
En variant på rostade rotfvrukter kanske skulle kunna vara ett alternativ till ris eller pressad ppotatis?

Jag gör typ alltid rotfrukter så jag vill göra något annat.
Citera
2009-02-05, 14:57
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Jag gör typ alltid rotfrukter så jag vill göra något annat.

Då skulle jag nog försöka mig på en gratinerad potatisbakelse av något slag.

Ut och köp några kragar nu så du får till riktigt fina bakelser!
Citera
2009-02-05, 15:17
Medlem
dePauls avatar
Till att börja med så skall du helst inte använda bröstbitar, utan lår som du benar och bankar ut.

När det gäller de övriga ingredienserna så kan du köra med sådant som traditionellt förknippas med kyckling.

~Paul~
Citera
2009-02-05, 15:26
Medlem
defyras avatar
du kan ju skära ner kycklingen till bitar och marinera med citron, vitlök och salvia.

Köp kökslim och häll på, sen lägger du en remsa med plastfolie på bänken och lägger som en mur. Rulla den sedan försiktigt så den blir rund.. Linda in i alufolie och spänn åt! Baka av i ugnen.

Enklaste sättet imo.

Eller skära biten på mitten så den fläks upp, sen fylla med en blandning utav soltorkade tomater, salvia eller annat du gillar.. sen samma sett som ovan.
Citera
2009-02-05, 15:47
Medlem
En rödvinssky är också gott till:
2dl strösocker hälls i kastrull och får karamelliseras
häll sedan i 4dl rödvin,2msk konc.kalvfond,2tsk balsamvinäger
låt detta puttra ihop i ca 10-15 min.
Jordärtskockspure på grädde är väldigt gott......
Citera
2009-02-05, 15:50
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle
En rödvinssky är också gott till:
2dl strösocker hälls i kastrull och får karamelliseras
häll sedan i 4dl rödvin,2msk konc.kalvfond,2tsk balsamvinäger
låt detta puttra ihop i ca 10-15 min.
Jordärtskockspure på grädde är väldigt gott......
Ojoj! Hur söt är din rvs? Räcker med att få färgen.. Med fördel farin, även rödlök ger trevlig färg..

Jag hade nog bara täckt botten med socker, men det är ju en smaksak.
Citera
2009-02-05, 15:55
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Till att börja med så skall du helst inte använda bröstbitar, utan lår som du benar och bankar ut.

När det gäller de övriga ingredienserna så kan du köra med sådant som traditionellt förknippas med kyckling.

~Paul~

Jag hade tänkt att köpa de färdiga tunna som finns i affären jag får läsa vad det står på den förpackningen.
Citera
2009-02-05, 16:07
Medlem
dePauls avatar
Gör inte det. Bröst och filébitar blir väldigt torra. Kör på lår i stället.

~Paul~
Citera
2009-02-05, 16:14
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:

Några droppar soya ger fin färg på såsen, ifall du tänker använda matlagninsgrädde.
Citera
2009-02-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Ojoj! Hur söt är din rvs? Räcker med att få färgen.. Med fördel farin, även rödlök ger trevlig färg..

Jag hade nog bara täckt botten med socker, men det är ju en smaksak.
Den blir inte så söt som man kan tro men man behöver inte så mycket av den,brukar ha den till fågel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in