2009-02-05, 14:20
Medlem
Har nyligen införskaffat den utomordentliga boken "Bröd" av Jan Hedh och Klas Andersson, och försöker nu att framställa en russinsurdeg. Jag tror att det är dags för mig att öppna min russinburk (det bubblar lite och russinen har flutit till ytan), men problemet är att jag inte riktigt förstår vad som kommer att bli själva russinjästen.

Jan Hedh skriver: "Häll över russinen i en sil och pressa ur dem med baksidan av en slev. Ta vara på vätskan (russinjästen).". Bör jag tolka detta som att sörjan som russinen nu simmar i ska slängas bort, och att endast det som är "bundet i russinen" ska sparas (vilket bör betyda att jag får väldigt lite russinjäst) - eller bör jag snarare ta till vara, och blanda, vätskorna i och omkring russinen?
Citera
2009-02-05, 15:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begrundaren
Har nyligen införskaffat den utomordentliga boken "Bröd" av Jan Hedh och Klas Andersson, och försöker nu att framställa en russinsurdeg. Jag tror att det är dags för mig att öppna min russinburk (det bubblar lite och russinen har flutit till ytan), men problemet är att jag inte riktigt förstår vad som kommer att bli själva russinjästen.

Jan Hedh skriver: "Häll över russinen i en sil och pressa ur dem med baksidan av en slev. Ta vara på vätskan (russinjästen).". Bör jag tolka detta som att sörjan som russinen nu simmar i ska slängas bort, och att endast det som är "bundet i russinen" ska sparas (vilket bör betyda att jag får väldigt lite russinjäst) - eller bör jag snarare ta till vara, och blanda, vätskorna i och omkring russinen?
Det är vätskan du skall ta vara på.

~Paul~
Citera
2009-02-05, 15:17
Medlem
Allt utom russinen då alltså; såväl den vätska som är bunden till desamma som den omgivande geggan?
Citera
2009-02-05, 19:41
Medlem
Adrian von Butts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begrundaren
Allt utom russinen då alltså; såväl den vätska som är bunden till desamma som den omgivande geggan?

Just så...vet att flera haft problem med just russinvildjäst, det kan ibland bli dålig "sprutt" i den. Testa isf att göra samma med torkade aprikoser. OBS! MÅSTE vara osvavlade aprikoser, personligen kör jag med Saltå kvarns ekologiska. Funkar perfa!
Citera
2009-02-05, 20:13
Medlem
Tack för tipset! Ska ha det i åtanke om detta försök går åt pipan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in