Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kitchener
Du tolkar inte brottsbalken korrekt. Alla brott i brottsbalken kräver uppsåt i den mån annat inte särskilt anges, se 1 kap 2§ brottsbalken. TS tycks inte haft uppsåt, alltså inte brott.
Hade det varit ett brott hade däremot det inte spelat någon roll att man senare ångrar sig, försöker ställa till rätta etc. - det är lika fullt ett brott. Däremot kan det påverka påföljden.
Jag tycker att det verkar valdigt konstigt att man kan resonera som sa att han inte hade uppsat nar han medvetet knappade in en annan persons uppgifter och tryckte pa skicka.
Bara for att han angrade sig efterat innebar det ju inte att det inte var meningen till att borja med, eller hur?
Utan uppsat tolkar jag som att det inte var meningen. Att saga "det var inte meningen att knappa in dina personuppgifter och trycka pa skicka" later lite tunt
Om jag gar in i en affar och tar en vara och kliver ut med den i handen, fullt medveten om att jag inte har betalat for den, bara for att utanfor angra mig och ropa till en anstallt "ta tillbaka den har" sa har jag val inte gjort mig mindre skyldig till stold for det? Det gar val snarare under formildrande omstandigheter, inte "utan uppsat"?
Annars far du forklara for mig hur det funkar.