2009-02-05, 17:21
Medlem
Kwelis avatar
Angående diskussionen om bildstöld. För stöld krävs "uppsåt att tillägna sig det", vilket betyder att göra saken till sin. Att bara tillfälligt låna en bil är inte stöld eftersom man endast hade för avsikt att bruka bilen en viss färd och sedan överge den. När det kommer till bevisning ligger det som bekant på åklagaren att bevisa att man hade för avsikt att tillägna sig bilen.
Citera
2009-02-05, 17:23
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kweli
Angående diskussionen om bildstöld. För stöld krävs "uppsåt att tillägna sig det", vilket betyder att göra saken till sin. Att bara tillfälligt låna en bil är inte stöld eftersom man endast hade för avsikt att bruka bilen en viss färd och sedan överge den. När det kommer till bevisning ligger det som bekant på åklagaren att bevisa att man hade för avsikt att tillägna sig bilen.

Precis som jag försökte förklara i mitt inlägg, dock så lyckades du förklara det bättre, tackar=)
Citera
2009-02-05, 17:26
Medlem
speedycarlitos avatar
tack för dom hjälpsamma svaren,
men ringa urkundsförfalskning kommer jag åka dit på iaf?. trots att jag faktiskt bara satt o knappa in lite siffror på skoj på sidan, "har själv betalningsanmärkningar så kan ej köpa något på lån" och av en slump visa det sig vara min bekante "vän"
Citera
2009-02-05, 17:27
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedycarlito
tack för dom hjälpsamma svaren,
men ringa urkundsförfalskning kommer jag åka dit på iaf?. trots att jag faktiskt bara satt o knappa in lite siffror på skoj på sidan, "har själv betalningsanmärkningar så kan ej köpa något på lån" och av en slump visa det sig vara min bekante "vän"

Vet inte om du kommer åka dit för det, men det är väll det du riskerar om jag förstått situationen rätt.
Citera
2009-02-05, 17:30
Medlem
speedycarlitos avatar
okej, men det är ju inte så illa. eller ja . det är ju inte bra men räknade med o åka dit för bedrägeri så.
Citera
2009-02-05, 21:36
Medlem
Lord Kitcheners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricos
Det här med uppsåt spelar självklart en roll i det hela. Om jag tar ett fordon (tex en bil) med uppsåt att ta mig från en plats till en annan och sen lämna bilen har jag inte gjort mig skyldig till bilstöld, däremot har jag gjort mig skyldig till tillgrepp av fortskaffningsmedel. I detta fallet har jag svårt att se att du har gjort dig skyldig till bedrägeri då du inte haft för uppsåt att ta del av varorna utan såg till att beställningen avbröts när du förstod vad som hänt. Det går dock inte komma ifrån att du gjort en beställning i en annan persons namn, så urkundsförfalskning eller rättare sagt förvanskning av urkund som är den lägre graden av brottet är något som du kanske kan anses skyldig till.

Fast det faller redan på att det inte är fråga om en urkund
Citera
2009-02-05, 22:35
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kweli

Vilket i princip innebar att sa lange man inte blir plockad nar man forsoker kranga vidare bilen sa ar det inga problem att komma undan bilstold och aker i stallet pa (det lindrigare?) alternativet?
Citera
2009-02-05, 23:42
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kitchener
Fast det faller redan på att det inte är fråga om en urkund

Inte? Han uppger ju sig för att vara en annan person och använder sig av dennes personuppgifter. Jag kan mycket väl ha fel men vill gärna få förklarat vilket brott det i så fall gäller.
Citera
2009-02-06, 00:22
Medlem
Kwelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Vilket i princip innebar att sa lange man inte blir plockad nar man forsoker kranga vidare bilen sa ar det inga problem att komma undan bilstold och aker i stallet pa (det lindrigare?) alternativet?

Riktigt så enkelt är det inte. Det brukar inte vara så svårt att skilja på när en person har övergett en bil och alltså endast använt den som tillfällig transport, från de fall då gärningsmannen har kvar den i sin ägo. Åker du hem och parkerar bilen i ditt garage får du nog svårt att bevisa att du inte tänkt behålla den.
Citera
2009-02-06, 00:24
Medlem
Lord Kitcheners avatar
Citat:
Inte? Han uppger ju sig för att vara en annan person och använder sig av dennes personuppgifter. Jag kan mycket väl ha fel men vill gärna få förklarat vilket brott det i så fall gäller.

Inget alls vad jag kan utläsa av ts uppgifter.

Urkundsförfalskning innebär att man förfalskar en urkund antingen genom att man ändrar en existerande urkund eller knåpar ihop sin egen urkund. Urkund är ett i lag definierat begrepp och innebär handlingar som antingen upprättats som bevis eller som har funktion som bevis (se 14:1 2st Brb). Därmed kan det öht inte vara aktuellt i detta fall.

Det som hade kunnat vara aktuellt hade varit något bedrägeribrott men det faller på uppsåt etc.
Citera
2009-02-06, 00:40
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kitchener
Inget alls vad jag kan utläsa av ts uppgifter.

Urkundsförfalskning innebär att man förfalskar en urkund antingen genom att man ändrar en existerande urkund eller knåpar ihop sin egen urkund. Urkund är ett i lag definierat begrepp och innebär handlingar som antingen upprättats som bevis eller som har funktion som bevis (se 14:1 2st Brb). Därmed kan det öht inte vara aktuellt i detta fall.

Det som hade kunnat vara aktuellt hade varit något bedrägeribrott men det faller på uppsåt etc.

14 kap. Om förfalskningsbrott

1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

Det tjockstilta är ju precis vad han har gjort? När han skickade iväg beställningen ingick han ett avtal med en annan persons uppgifter.
Citera
2009-02-06, 00:51
Medlem
Lord Kitcheners avatar
Citat:
14 kap. Om förfalskningsbrott

1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

Det tjockstilta är ju precis vad han har gjort? När han skickade iväg beställningen ingick han ett avtal med en annan persons uppgifter.

För att du skall kunna tillämpa det lagrummet måste samtliga angivna förutsättningar vara uppfyllda - som jag skrivit flera gånger nu det faller redan på att han inte framställt en falsk urkund eller ändrat/utfyllt en äkta urkund, se det fetmarkerade nedan. Därav att brottet heter urkundsförfalskning

Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in