• 1
  • 2
2009-02-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Ladda ner Memtest86 http://www.memtest86.com/ som du sen bränner ut på en skiva och bootar datorn ifrån så kollar den minnena på datorn sen efter fel.

Kan även vara så att du med dammsugningen har skadat nån komponent pga ESD dvs statisk elektrisk urladdning så om du kan prova grafikkortet i en annan dator innan du köper nytt.

Mjo, jag visste med mig att det var risk för ESD när jag tog fram dammsugan. Eftersom jag hade samma problem innan dammsugningen så skadades nog inte grafikkortet av det iaf.. Nåväl, ska testa memtest86 nu. Tack för tippset!
Citera
2009-02-06, 02:11
Medlem
Hmm..

testade att ta bort drivrutinerna till grafikkortet nu. Datorn låser sig inte men det blir lite som en blurrad effekt lite överallt på skärmen istället. Kan det vara grafikkortet?
Citera
2009-02-06, 15:47
Medlem
Flashen1961s avatar
Låter som grafikkortet då jag själv varit med om att det funkat tills man installerat drivrutinerna för då har datorn låst sig vid omstarten.

Om möjligt prova ditt grafikkort i annan dator eller låna ett och prova i din dator för att vara 100% säker.
Citera
2009-02-23, 00:33
Medlem
Dr. Dooms avatar
Hade problem med att grafikkortet blev överhettat så fort man gjorde något mer krävande än att se på film eller spela CS. Tog över ett år innan jag av annan anledning tog ut grafikkortet och märkte att det satt ett centimetertjockt lager med damm framför fläktgallret, något som jag helt missat vid tidigare undersökningar
Citera
2009-03-14, 00:36
Medlem
Jenos avatar
Måste bara få låna tråden här ett tag...

Kör Win Vista Ultimate 32, Nvida 8800 GTS 512 Mb, Dual Core 3 Ghz från Intel. 4 Gb ram etc. Alla drivrutiner ska vara uppdaterade vad jag vet. Datorn har fungerat felfritt i typ ett år fram till bara för någon vecka sedan...

...men då började musen låsa sig i tid och otid. Ibland så ofta som en gång i minuten? Helt galet. Jag gör oftast inget krävande (mer än att surfa med t.ex. IE eller F-fox) och det är inte så att hela datorn låser sig och programmen stannar - utan jag kan lira på men bara inte använda musen? Därför tror jag inte på att det är processorn eller grafikkortet - men jag utesluter naturligtvis inget.

Oftast är det alltså så att musen bara fryser till i någon sekund och sen släpper det (under tiden kan jag navigera runt med tangentbordet utan problem). Men det har även hänt att musen inte vaknat till liv igen utan att jag varit tvingad att starta om hela datorn.

Ursäkta mig men det är faktiskt riktigt jävla skitirriterande!
Vad vad vad... är detta!? Var ska jag börja felsöka? Är lite förbryllad just nu. ALLA förslag mottages med oerhörd tacksamhet!
Citera
2009-03-14, 00:41
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeno
Måste bara få låna tråden här ett tag...

Kör Win Vista Ultimate 32, Nvida 8800 GTS 512 Mb, Dual Core 3 Ghz från Intel. 4 Gb ram etc. Alla drivrutiner ska vara uppdaterade vad jag vet. Datorn har fungerat felfritt i typ ett år fram till bara för någon vecka sedan...

...men då började musen låsa sig i tid och otid. Ibland så ofta som en gång i minuten? Helt galet. Jag gör oftast inget krävande (mer än att surfa med t.ex. IE eller F-fox) och det är inte så att hela datorn låser sig och programmen stannar - utan jag kan lira på men bara inte använda musen? Därför tror jag inte på att det är processorn eller grafikkortet - men jag utesluter naturligtvis inget.

Oftast är det alltså så att musen bara fryser till i någon sekund och sen släpper det (under tiden kan jag navigera runt med tangentbordet utan problem). Men det har även hänt att musen inte vaknat till liv igen utan att jag varit tvingad att starta om hela datorn.

Ursäkta mig men det är faktiskt riktigt jävla skitirriterande!
Vad vad vad... är detta!? Var ska jag börja felsöka? Är lite förbryllad just nu. ALLA förslag mottages med oerhörd tacksamhet!
Köp nån billig skitmus som har möjlighet att anslutas vis USB och PS/2 för att kunna utesluta att det är fel på musen. Finns för 69:- på t.ex MediaMarkt har jag sett men finns säkert även hos nån lokal datorhandlare där du bor.
Citera
2009-03-14, 09:49
Medlem
Jenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Köp nån billig skitmus som har möjlighet att anslutas vis USB och PS/2 för att kunna utesluta att det är fel på musen. Finns för 69:- på t.ex MediaMarkt har jag sett men finns säkert även hos nån lokal datorhandlare där du bor.

Kungligt tips!

Med risk för att låta helt jäkla puckad var jag så inne på att det var ett mjukvarufel så jag glömde att kolla själva musen rent fysiskt. Nu var det iofs inte fel på musen i sig men vid en närmare granskning hade det åkt in ett hårstrå i hålet för den optiska avläsningen, och det var det som störde.

Grymt! En tackar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in