• 1
  • 2
2009-02-05, 11:13
Medlem
Hej

Vet inte om min dator har fått djävulen i sig eller nått. Den senaste månaden har den bara krabbat och garantin gick ut i December.

Iaf, började med att ett par kompisar fick virus på msn så dom skickade en massa med länkar till mig. Jag "råkade"/tänkte mig inte för så jag klickade på en länk men jag öppnade den aldrig pga suspekt namn. Efter det så började den hänga sig hux flux. Scannat igenom hela datorn med 3-4 olika program och dom har inte hittat något. Så det borde inte vara virus?

Igår så tröttnade jag och installerade om hela datorn och slängde in en ärlig kopia av XP. Scannade igenom efter virus och annat skräp det första jag gjorde, hittade inget. Till en början så verkade det funka som det skulle men så helt plötsligt så blev det som döda pixlar där man drog musen och där mappar hade varit, inga drivrutiner till grafikkortet inlagda, så jag lade in det. Startar om datorn med dom nya drivrutinerna och ska kika lite på youtube. Då låser den sig nästan direkt, särskillt om man kollar på fullskärm. Tröttnar och låter skiten vara ett par timmar...

Skulle sätta igång datorn igen men då går grafikkortsfläkten på maxvarv hela tiden och skärmen är svart hela tiden. Kollade igenom och lyfte ut grafikkortet igen. Inga fel hittade. Startar den igen och nu gick det. Laddade hem Everest och jag hittade inga onormala värden.

Samma fel hela tiden. Datorn låser sig. Är det grafikkortet som håller på att sjunga på sin sista visa??

Min dator

Corsair value DDR2 2048Mb
NorthQ ATX 500W
Sapphire Radeon X1950XT 256Mb
AMD Athlon 64 X2 4200+
Samsung SATA2 400Gb

EDIT: Kör inte med trådlöst nätverk. Såg att det verkar vara ett vanligt problem..

Lägger till en sak till. Jag rengjorde den så gott jag kunde med tops, piprensare och väldigt försiktigt med en dammsugare.
Senast redigerad av Anvand 2009-02-05 kl. 11:27.
Citera
2009-02-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Hej

Vet inte om min dator har fått djävulen i sig eller nått. Den senaste månaden har den bara krabbat och garantin gick ut i December.

Iaf, började med att ett par kompisar fick virus på msn så dom skickade en massa med länkar till mig. Jag "råkade"/tänkte mig inte för så jag klickade på en länk men jag öppnade den aldrig pga suspekt namn. Efter det så började den hänga sig hux flux. Scannat igenom hela datorn med 3-4 olika program och dom har inte hittat något. Så det borde inte vara virus?

Igår så tröttnade jag och installerade om hela datorn och slängde in en ärlig kopia av XP. Scannade igenom efter virus och annat skräp det första jag gjorde, hittade inget. Till en början så verkade det funka som det skulle men så helt plötsligt så blev det som döda pixlar där man drog musen och där mappar hade varit, inga drivrutiner till grafikkortet inlagda, så jag lade in det. Startar om datorn med dom nya drivrutinerna och ska kika lite på youtube. Då låser den sig nästan direkt, särskillt om man kollar på fullskärm. Tröttnar och låter skiten vara ett par timmar...

Skulle sätta igång datorn igen men då går grafikkortsfläkten på maxvarv hela tiden och skärmen är svart hela tiden. Kollade igenom och lyfte ut grafikkortet igen. Inga fel hittade. Startar den igen och nu gick det. Laddade hem Everest och jag hittade inga onormala värden.

Samma fel hela tiden. Datorn låser sig. Är det grafikkortet som håller på att sjunga på sin sista visa??

Min dator

Corsair value DDR2 2048Mb
NorthQ ATX 500W
Sapphire Radeon X1950XT 256Mb
AMD Athlon 64 X2 4200+
Samsung SATA2 400Gb

EDIT: Kör inte med trådlöst nätverk. Såg att det verkar vara ett vanligt problem..

Lägger till en sak till. Jag rengjorde den så gott jag kunde med tops, piprensare och väldigt försiktigt med en dammsugare.

Datorn Låsersig? alltså me andra ordet att bilden blir Freezed? de kanske är hdd som blir för varm,!?
Citera
2009-02-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av localhost
Datorn Låsersig? alltså me andra ordet att bilden blir Freezed? de kanske är hdd som blir för varm,!?

Ja, precis, allting låser sig. Nja, 40-50 grader är väll inte för varmt?

Vad är GPU? Den ligger högst i temp, 61 grader...
Senast redigerad av Anvand 2009-02-05 kl. 13:38.
Citera
2009-02-05, 13:41
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ja, precis, allting låser sig. Nja, 40-50 grader är väll inte för varmt?

Vad är GPU? Den ligger högst i temp, 61 grader...

gpu är grafikkortet.. gjort rent det med?
Citera
2009-02-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
gpu är grafikkortet.. gjort rent det med?

Yepp.. Tog bort kylflänsen och fläkten när jag gjorde det. Var inte så mycket skit där..
Citera
2009-02-05, 14:01
Medlem
tomorres avatar
Lade du ny kylpasta efteråt?
Citera
2009-02-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomorre
Lade du ny kylpasta efteråt?

Yes.. Men ska ett grafikkort låsa sig vid den tempraturen?? 60 grader, känns inte som det är jättevarmt.
Citera
2009-02-05, 14:15
Medlem
tomorres avatar
Nä, det ska det väl inte, men jag är å andra sidan ingen expert på GPU:n heller...

Har du kollat minnena? Om du har flera, ta bort och prova med ett i taget. Kolla också om det kan vara fel på en minnesplats, det har jag råkat ut för. Datorn gick helt enkelt inte med på att fungera om det satt en minneskrets i den defekta minnesplatsen.

Å andra sidan förklarar det inte grafikkortsfläkten...
Citera
2009-02-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomorre
Nä, det ska det väl inte, men jag är å andra sidan ingen expert på GPU:n heller...

Har du kollat minnena? Om du har flera, ta bort och prova med ett i taget. Kolla också om det kan vara fel på en minnesplats, det har jag råkat ut för. Datorn gick helt enkelt inte med på att fungera om det satt en minneskrets i den defekta minnesplatsen.

Å andra sidan förklarar det inte grafikkortsfläkten...

Får testa minnena. Har dock inte så mycket kunskap om dessa så jag vet inte hur man kan sätta dom? Just nu sitter det två stycken längst åt vänster och det finns två platser lediga till höger..

Fläkten har ju slutat dumma sig efter en rengöring. Eller så fick den bara fnatt igår..

Jag la märke till en annan sak idag. Om man bara låter datorn starta upp och låta den stå som den gör så låser den sig inte. Men nästan direkt när man börjar syssla med något så låser den sig..
Senast redigerad av Anvand 2009-02-05 kl. 14:27.
Citera
2009-02-05, 16:15
Medlem
Citat:
Får testa minnena. Har dock inte så mycket kunskap om dessa så jag vet inte hur man kan sätta dom? Just nu sitter det två stycken längst åt vänster och det finns två platser lediga till höger..

Fläkten har ju slutat dumma sig efter en rengöring. Eller så fick den bara fnatt igår..

Jag la märke till en annan sak idag. Om man bara låter datorn starta upp och låta den stå som den gör så låser den sig inte. Men nästan direkt när man börjar syssla med något så låser den sig..

Alltås det har hänt att jag fått så någon gång förr så på min gamla dator, och då köpte jag till en HDDcooler, och sen vare inga problem! de kasnke är sammasak nu
Citera
2009-02-05, 17:27
Medlem
tomorres avatar
Citat:

Är nog inte minnena då. Låter som värmeproblem...
Citera
2009-02-05, 18:23
Medlem
Flashen1961s avatar
Ladda ner Memtest86 http://www.memtest86.com/ som du sen bränner ut på en skiva och bootar datorn ifrån så kollar den minnena på datorn sen efter fel.

Kan även vara så att du med dammsugningen har skadat nån komponent pga ESD dvs statisk elektrisk urladdning så om du kan prova grafikkortet i en annan dator innan du köper nytt.
Senast redigerad av Flashen1961 2009-02-05 kl. 18:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in