Citat:
Ursprungligen postat av Syskon
Nej, jag tror att det är en rationell metod som minimerar antalet döda i de flesta situationer. Jag säger bara att det finns risker med den och att tvångsmedlet i några situationer kan ha motsatt effekt.
Det enda jag vet är att jag skulle vilja ta mig så fort bort från skolan som möjligt, för det maximerar mina egna chanser. Jag vill inte lägga mitt liv i händerna på inkompetenta lärare och poliser som _kanske_ fått en halvdagsutbildning på krishantering. Jag tror att mina chanser ökar om jag får agera utifrån mitt eget huvud. I vissa situationer skulle det antagligen innebära att jag stannade kvar i klassrummet och låste dörren efter de som ville fått gå.
Det spelar egentligen ingen roll huruvida det är en bra eller dålig metod. Frågan var om den är laglig. Jag vill inte att varken stat eller kommun ska börja använda våld mot skolelever bara för att de tror att det ökar deras chanser.
Nej, det ar helt klart battre att lata elever ta egna beslut i pressade och potentiellt livsfarliga situationer. Alla ganger.
Jag anser det vara korrekt av skolan att anvanda sig av utarbetade krisplaner framfor att lata minderariga fa klara sig sjalva (det ar valdigt fa elever som ar myndiga). Oavsett hur fa timmars krishantering den individuella lararen an ma ha sa maste du komma ihag att det knappast handlar om att det ar ett gang novisar som pa en kafferast kommit fram till vad som ska och bor goras.
Att lasa in eleverna i klassrummen och ringa polisen ar steg ett, att halla korridorerna fria fran elever och meddela polisen om exakt var eleverna befinner sig ar fan grundlaggande for att kunna lata polisen skota sitt jobb utan att riskera ytterligare elevers liv.
Hur enkelt tror du det ar for polisen att leta efter en galning i en skola dar det rader full panik, folk forsoker gomma sig overallt och sa vidare?
Skulle det komma en galning till mitt barns skola och jag fick hora att lararen bara oppnat dorren och latit alla forsoka ta sig darifran sa gott de kan for egen maskin sa hade jag blivit skogstokig. Man overlamnar sitt barn till skolan i tron att skolan ska ta hand om barnet, inte att de ska overge barnet vid minsta tecken pa fara. Anser de att lockdown ar ett bra satt att hantera en viss situation sa litar jag mer pa det an vad mitt barn skulle saga att de hade lust att gora i den situationen.
Forstar du vad jag menar?