2009-02-04, 23:07
Medlem
elmushos avatar
Kör Xp på en gammal dell från 2002
allt var lungt, jag hade en hårddisk och allt funkade

men sedan kopplade jag in en till, master/slave rätt och så, och bios hittade ingen av dem, så jag återställde allt till orginal men nu hittar den inte den första hårddisken heller.

vad kan orsaka detta / lösning någon?
Citera
2009-02-04, 23:58
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmusho
Kör Xp på en gammal dell från 2002
allt var lungt, jag hade en hårddisk och allt funkade

men sedan kopplade jag in en till, master/slave rätt och så, och bios hittade ingen av dem, så jag återställde allt till orginal men nu hittar den inte den första hårddisken heller.

vad kan orsaka detta / lösning någon?

Det jag skulle försöka först efter att en dator inte bootar är att flasha bios.

FAILSAFE INFO:
Vidare info om detta (rätt jumper osv) kan du hitta i moderkorts manualen. Saknar du denna så besök tillverkarens hemsida, klicka dig fram till rätt produkt. Där bör det finnas en manual i pdf format för nerladdning.

Moderkortets märke och modell hittar du på moderkortet. Öppna burken.
Moderkortets tillverkare har ofta en enkel url adress dvs "tillverkare".com.

If all else fails: Googla: Flash bios on "moderkortets märke/modell" +/- how?
Citera
2009-02-05, 02:13
Medlem
Flashen1961s avatar
Prova med en "Clear CMOS" och hur det görs är att antingen pilla dän batteriet som sitter på moderkortet och vänta åtminstone 1 minut innan det återmonteras eller så flyttar man på en bygel men glöm inte att flytta tillbaks den i ursprungsläget för även om jag lyckats glömma det två ggr utan att det hänt nått med moderkortet så vet man aldrig.
Citera
2009-02-05, 05:31
Medlem
Kabeln kan ha lossnat. Kolla båda ändarna.
Citera
2009-02-05, 10:22
Medlem
elmushos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Kabeln kan ha lossnat. Kolla båda ändarna.

testat med massor av sladdar, det är inte dom

Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Prova med en "Clear CMOS" och hur det görs är att antingen pilla dän batteriet som sitter på moderkortet och vänta åtminstone 1 minut innan det återmonteras eller så flyttar man på en bygel men glöm inte att flytta tillbaks den i ursprungsläget för även om jag lyckats glömma det två ggr utan att det hänt nått med moderkortet så vet man aldrig.

skall testa
Citera
2009-02-05, 19:37
Medlem
elmushos avatar
funkade inte. Datorn hittar inte heller en annan hårddisk jag testade med, medans min andra dator hittar denna andra hdd men inte min första
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in