2009-02-04, 23:03
Medlem
Jag har Vista installerat på min dator nu ,men skiten buggar röven så jag vill ha xp istället. Jag har två hårdiskar som är raidade och det ser ut som det orsakar vissa problem.. När jag stoppat i xp skivan och startat den så säger den att det inte finns någon hårdisk installerad! Jag har hört att jag måste ta bort raiden innan jag kan få in xp men har ingen aning om hur man gör? Tacksam för hjälp!
Citera
2009-02-04, 23:42
Medlem
micaeles avatar
Stänga av RAID kan du göra i BIOS-Setup. Men om du vill installera ändå behöver du specifika drivrutiner för din RAID-controller att ge till XP-installationen. Om du kör med SATA-diskar lär du komma att behöva det ändå, även om du stänger av RAID.
Citera
2009-02-05, 00:11
Medlem
hasenfrasens avatar
Använd F6 (install drivers from floppy) under XP-installationen.
Citera
2009-02-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Använd F6 (install drivers from floppy) under XP-installationen.

Alltså kan någon utveckla? Jag fattar inte riktigt för ja är så jävla kass på datorer. Vill bara få in xp på min burk! Jag har ingen floppy dessutom..
Citera
2009-02-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Alltså kan någon utveckla? Jag fattar inte riktigt för ja är så jävla kass på datorer. Vill bara få in xp på min burk! Jag har ingen floppy dessutom..
Så här är det, raid drivrutinerna ligger inte med för ditt moderkort eller raidkort på Windows xp skivan.
Lättaste och nog smartaste då många datorer inte har en Floppy idag är att skapa en ny Boot skiva för Windows xp.
Ladda ner nLite
HTML-kod:
www.nliteos.com/ 
som är ett program där du först läser in din Windows Xp skiva på datorn, sen får du allternativet att lägga till drivrutiner m.m för att sedan bränna en ny xp skiva med dina raid drivrutiner inbakade på.

Då kommer windows xp hitta dina hårdiskar vid boot om dom är raidade.

Om du inte har raid drivrutinerna på cd idag så brukar dom ligga på tillverkarens hemsida där du kan tanka ner dom.

Lycka till :-)
Senast redigerad av frodoo 2009-02-15 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in