• 1
  • 2
2009-02-04, 21:51
Medlem
Sålde en projektor för ca en vecka sedan.
Lampan ska ha gått ca 700 timmar (den ska hålla ca 3000 enligt rekommendation från tillverkaren).

Blev kontaktad ikväll av köparen, som säger att projektorn inte går att starta och lampan förmodligen är trasig, och han vill häva köpet.

Vilka rättigheter har han som säljare och jag som köpare.

Inget kvitto skrevs.

mvh /hybe
Citera
2009-02-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hybe
Sålde en projektor för ca en vecka sedan.
Lampan ska ha gått ca 700 timmar (den ska hålla ca 3000 enligt rekommendation från tillverkaren).

Blev kontaktad ikväll av köparen, som säger att projektorn inte går att starta och lampan förmodligen är trasig, och han vill häva köpet.

Vilka rättigheter har han som säljare och jag som köpare.

Inget kvitto skrevs.

mvh /hybe

hur fick ni kontakt ang köpet?
Citera
2009-02-04, 21:59
Medlem
Heinzes avatar
Inga, man har ingen ångerätt när man som konsument köper varor av en annan konsument. Har du varit ärlig i antal timmar lampan gått så kan du bara beklaga att den gått sönder och eventuellt rekommendera en verkstad om du känner till någon.

Du vet ju inte vad han gjort med lampan sedan du sålde projektorn.
Citera
2009-02-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmsElit
hur fick ni kontakt ang köpet?

annonserade ut på prisjakt och hifimagasinet.

Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Inga, man har ingen ångerätt när man som konsument köper varor av en annan konsument. Har du varit ärlig i antal timmar lampan gått så kan du bara beklaga att den gått sönder och eventuellt rekommendera en verkstad om du känner till någon.

Du vet ju inte vad han gjort med lampan sedan du sålde projektorn.

det känns som om jag inte har något ansvar för detta,
annat än moraliskt.
Citera
2009-02-04, 22:05
Medlem
Citat:
annonserade ut på prisjakt och hifimagasinet.

nästa gång han ringer säg att han ringt fel, ringer han igen, anmäl han för ofredande,
Citera
2009-02-04, 22:08
Medlem
Citat:
nästa gång han ringer säg att han ringt fel, ringer han igen, anmäl han för ofredande,

hehe jovisst!

Men jag känner mig bara så jävla taskig att lämna han i sticket sådär.
Kul å köpa en projje för 4000:- sen efter 6 dagar går lampan, och man har ingen garanti what so ever.
Citera
2009-02-04, 22:13
Bannlyst
Tycker du ska köpa en lott, om den gick sönder just efter du sålt den har du ju fett tur. Skit i tomten som hade otur, det är (förhoppningsvis) inte ditt ansvar.
Citera
2009-02-04, 22:14
Medlem
Citat:
hehe jovisst!

Men jag känner mig bara så jävla taskig att lämna han i sticket sådär.
Kul å köpa en projje för 4000:- sen efter 6 dagar går lampan, och man har ingen garanti what so ever.

äh de lär han ju ha vetat när han köpte den, visst?
Citera
2009-02-04, 22:29
Medlem
Mahous avatar
Citat:
äh de lär han ju ha vetat när han köpte den, visst?
Köparen lär ju vara medveten om risken. Men om köparen har lagt fyra lax på något som går sönder efter sex dagar kan jag tycka det är förståerligt om han iaf försöker få köpet hävt.

Juridiskt sett lär köparen inte ha mycket att hämta, men varför inte prova och sätta TS i något av ett samvetskval?
Citera
2009-02-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mahou
Köparen lär ju vara medveten om risken. Men om köparen har lagt fyra lax på något som går sönder efter sex dagar kan jag tycka det är förståerligt om han iaf försöker få köpet hävt.
men om han viste att de inte fanns garantier å han har vart ärlig om brintiden då äre bara säga "jag var ärlig mot dig, mer kan jag inte göra tyvär men finns ju sånna lampor på XXX" etc, jag menar om du köper en bil å får punka efter 6 dagar, inte fan häver du köpet? nu kommer ni säga de e skilnad på en bil å en projektor, men tänk om bilens värde var 4000, jag menar däcket behövs för att man ska kunna köra bilen, lika me lampan för projektorn!

Ne går nått sönder när man köppt begagnat så får man köpa nytt/byta ut de som gått sönder å önska att man köpte en ny från början ist å dra lärdom av att beganat inte alltid e bättre för att de e lite billigare, jag menar hadde han köppt ny för nån 1000 lapp mer hadde han haft garantier!
Citera
2009-02-04, 22:43
Bannlyst
Tänk om den nya ägaren "råkade pajja" lampan för han är cp i huvudet och nu vill han ha tillbaka pengarna för den inte funkar. Ska TS då behöva betala för hans dumhet?

Köper man något begagnat så är det ju billigare, man har ju även mindre förmåner som garanti om den gått ut. Handlar man för en femma så får man för en femma...
Citera
2009-02-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hierakin
Tänk om den nya ägaren "råkade pajja" lampan för han är cp i huvudet och nu vill han ha tillbaka pengarna för den inte funkar. Ska TS då behöva betala för hans dumhet?

Köper man något begagnat så är det ju billigare, man har ju även mindre förmåner som garanti om den gått ut. Handlar man för en femma så får man för en femma...
Precis de jag ville ha sagt, kunde inte säga de bättre själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in