2009-02-04, 20:29
Medlem
Hej!

För 3 år sen snart öppnade en resaturang intill min lya, jumbofläkten brummar som fan o det låter i hela min lägenhet, inte högt men nog så jobbigt för det! Brummar.... får fan spader!!! har redan fått gråa hår av detta! Och idioten vägrar fixa sin fläkt, jag har föreslagit enkla billiga åtgärder men han skiter i det.

Jag kan kräva av min bostadsrättsförening att de kostar på sig nya fönsterrutor hos mig som är bättre än de usla jag har idag? Med nya fönster skulle det hjälpas helt tror jag, dock inte när jag öppnar balkongen eller ett fönster. Eller kan man få ersätting av försäkringsbolaget på sin hemförsäkring? Knappast troligt, men nått kryphål kanske det finns.

Miljökontoret i min kommun har redan varit här men de tror inte biullret är så pass högt att jag har en chans att komma åt problemet rättsligt, jag överklagade detta till länsrätten, det är ca 1,5år sen...har ännu inte fått svar, o tror inte heller jag lyckas hos dem heller eftersom de går på kommunens utlåtelse främst.

Så vad tror ni, vad kan jag göra? Tror ni min föreningen kan pröjsa nya fönster? Kan jag kräva detta? Eller andra tips? Jag ska prata med idiotgrannen en gång till sen...men lär inte lyckas.

Vill ha vettigta svar, inget att jag ska elda upp hans hus eller nått.
Citera
2009-02-04, 20:40
Medlem
Giffoxs avatar
Åh herregud.. Om det nu har stört dig så förbannat mycket under tre års tid kan du väl bara byta fönster själv och stå för kalaset själv. Att processa för en sådan sak, samtidigt som du stör dig på det så fruktansvärt mycket, tyder på att du är en äkta rättshaverist. Flytt kan vara ett alternativ.
Citera
2009-02-04, 21:33
Medlem
Mr_Carlssons avatar
Du kan inte kräva det men om du lägger fram det på ett årsmöte och får en majoritet av närvarande medlemmar att rösta för ditt förslag så blir det ju så. Hur lätt det är att få dina grannar att dela på den kostnaden och därmed få deras röster har jag inte en aning om.

Är det ingen annan i din förening som störs?
Citera
2009-02-06, 11:09
Medlem
RallyHarrys avatar
Ta reda på om fläkten orsakar buller som överskrider de gränsvärden som finns för inom/utomhusmiljö. Om nivån överskrids (= miljöfarlig verksamhet enl. Miljöbalken), vänd dig till din kommuns miljönämnd så ordnar de med ett föreläggande mot restaurangen.

Är det någon som är skyldig att vidta åtgärder så är det den som orsakar miljöstörningen (restaurangen) + kommunen som sköter tillsynen. Du kan inte tvinga bostadsrättsföreningen att vidta åtgärd.

Läs mer om buller och gränsvärden här http://www.naturvardsverket.se/sv/Ve...verkan/Buller/
Senast redigerad av RallyHarry 2009-02-06 kl. 11:19.
Citera
2009-02-07, 11:47
Medlem
RallyHarrys avatar
Ur dagens DN:

"För första gången finns ett prejudicerande beslut om att ljudnivån från exempelvis en nöjeslokal inte får överstiga 25 decibel i omgivande bostäder."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=881385

Kanske du kan ha nytta av?
Citera
2009-02-07, 11:58
Medlem
Shoffens avatar
Gör som min förra granne gjorde på en fläkt han tyckte lät för mycket. Kör ett järnspett in i den

Ja nu får nog wallins lägga ner sin verksamhet efter beslutet. Eller ge fan i att spela musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in