• 1
  • 2
2012-12-27, 00:58
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Helt säker? Läst runt lite och alla säger olika, att det skrivs som dag/månad/år i storbritannien och att det i USA skrivs som månad/dag/år.

Grejen att det måste bli rätt är för att jag ska bli medlem och få ett medlemskort på en engelsk hemsida, därför det är rätt viktigt att det blir rätt.

Har bott i såväl USA som UK, så du kan lita på mig.
Citera
2012-12-27, 01:06
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Nej.

USA: mm/dd/yyyy
UK: dd/mm/yyyy

För alla andra länder, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Date_format_by_country

Tack för länken! Är ju bara USA som skriver månad/dag/år enligt wikipedia.

Svart på vitt att Brittisk engelska är dag/månad/år.

Vilket i-lands problem men det var ju löst nu
Citera
2012-12-27, 01:07
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:

No prob

Lycka till med medlemsansökan!

Amerikaner är lätt efterblivna. Varje gång jag får en liknande fråga som denna, så brukar jag tänka på denna bild

http://www.google.com/url?source=img...wkogieXSZ2--Jw
Citera
2012-12-27, 01:27
Medlem
egon2bs avatar
Citat:

Ja, med avseende på brittisk kontra US-konvention. Kors i taket, men den franska de-facto-standarden är densamma som den brittiska. Däremot använder tyskan gärna punkt och släpper nollan på dag och månad. Både i svenska och tyska skiljer man på »teknisk« datumskrivning och datum i löpande text. I text har man i många fall släppt den kryptiska notationen med numerisk månad. Glöm inte versal i månadens namn i engelska.

För datummärkning av livsmedel tillämpas varianter av dd/mm/yyyy, ofta ddmmyyyy. Inom EU är den ordningen tvingande, tror jag, trots att den avviker från ISO yyyy-mm-dd.

Man kan se EU-dokument vars titelsida är daterad enligt fransk-brittisk konvention, medan signaturerna är daterade med tysk notation som 14.6.1995 .

Ref ISO: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601

Språkrådet: http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan
Senast redigerad av egon2b 2012-12-27 kl. 02:23.
Citera
2012-12-28, 00:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
I USA skrivs datum som månad/dag/år. Likadant i Storbritannien.
Hoppas att du efter detta lär dig att du har totalt fel.
Citera
2012-12-28, 08:58
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hoppas att du efter detta lär dig att du har totalt fel.

Märkte det nu, trodde det var samma system.
Citera
2012-12-30, 06:08
Bannlyst
Rätt logiskt att skriva månad och sen dag då de i talspråk säger april the first.. lr liknande.
Citera
2012-12-31, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
I personnr, ja, men i andra sammanhang kan väl ändå året skrivas sist: 01-01-2001? Eller?

Precis. I löptext skriver vi hellre "31/12 2012" eller "31 december 2012", snarare än "2012-12-31".

Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
Rätt logiskt att skriva månad och sen dag då de i talspråk säger april the first.. lr liknande.

Man kan skriva både "April 1st" och "1 [of] April" om jag inte missminner mig. Fast det kanske också är skillnad mellan USA och övriga?
Citera
2017-11-07, 12:39
Medlem
Datum på engelska

När jag googlar engelska skrivregler för datum så dyker det naturligtvis upp väldigt utförlig information. Trots detta får jag inte svar på min specifika fråga. Jag är van vid att man skriver "January x", men funkar även det omvända, alltså "x January" (där x naturligtvis representerar dagen)?
Senast redigerad av Fomalhaut 2017-11-07 kl. 12:41.
Citera
2017-11-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
När jag googlar engelska skrivregler för datum så dyker det naturligtvis upp väldigt utförlig information. Trots detta får jag inte svar på min specifika fråga. Jag är van vid att man skriver "January x", men funkar även det omvända, alltså "x January" (där x naturligtvis representerar dagen)?
Ja, det är dels en variation i engelskan beroende var i världen man är, dels kan man uttrycka sig på olika sätt. January 1st (first) i USA och 1st January i UK, exempelvis. Men det varierar. I uttryck är det vanligt med ”on the 1st of January”, och så vidare.
Citera
2017-11-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja, det är dels en variation i engelskan beroende var i världen man är, dels kan man uttrycka sig på olika sätt. January 1st (first) i USA och 1st January i UK, exempelvis. Men det varierar. I uttryck är det vanligt med ”on the 1st of January”, och så vidare.

Th-ändelser undviker jag enligt allmänna rekommendationer, men där har jag svaret – dagen först är alltså brittisk standard. Tack!
Citera
2017-11-08, 14:25
Moderator
Hamilkars avatar
Tre trådar med identiskt ämne sammanslagna.
/Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in