Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Varför skall det vara en rättighet att få tjänstepension?
Små Arbetsgivare utan avtal brukar mycket sällan betala detta.
Är nästintill säker på att du inte har fått något från dem med undantag av
ICA. Om timanställd eller inte spelar någon roll vet jag inte i skrivande stund.
Jag sa aldrig att det var min rättighet.
Jag reagerar när jag läser detta på minpension.se
"
De flesta som arbetar har, förutom allmän pension, dessutom en kollektivavtalad tjänstepension. Det är din arbetsgivare som betalar premien, men i vissa fall är det du som väljer vilken försäkringsform och i vilket försäkringsbolag pengarna ska placeras. Har du jobbat inom olika avtalsområden kan du ha fler än en kollektivavtalad tjänstepension. "
" Vad jag förstår så betalar min arbetsgivare en tjänstepensionspremie för mig. Varför finns inte något värde från denna pension på minpension.se?
Det finns flera förklaringar till att alla tjänstepensioner inte syns i sammanställningen på minpension.se.
Till exempel kan det bero på att din arbetsgivare har pensionslösningar som inte lämnas till minpension.se. Du kan se vilka tjänstepensioner som ingår på sidan Produkter som ingår. Du kan också själv mata in uppgifter på försäkringar som saknas.
"
Det måste ju finnas någon myndighet som har koll på alla pensionslösningar som rör varje individ?
Annars kan ju pensionsbolaget bara sno pengarna och säga att de inte är mina?