• 1
  • 2
2013-01-09, 19:12
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Bump!

Jag har haft anställning hos 8 olika arbetsgivare sedan jag började jobba typ 2004, sommarjobb på kyrkogårdsförvaltningen när jag var 16.
Ett lagerjobb hos Schenker från konsultföretag
Ett tågmek AB
Carglass
ICA
Proffice
Nordic air genom studentconsulting AB

Men det enda kuvertet jag fått ang. tjänstepension är från det senaste anställningen som var ett kort sommarjobb på en månad hos ett mekanikföretag.

De föregående sju jag radat upp bör väl rimligen betala någon sorts tjänstepension även om jag varit timanställd etc.?

Finns det ingen myndighet som jag kan fråga?
Såfort en person tjänar in till tjänstepension så lär väl nån myndighet underrättas precis som när man köper fonder eller så?

Varför skall det vara en rättighet att få tjänstepension?
Små Arbetsgivare utan avtal brukar mycket sällan betala detta.
Är nästintill säker på att du inte har fått något från dem med undantag av
ICA. Om timanställd eller inte spelar någon roll vet jag inte i skrivande stund.
Senast redigerad av chimichurri 2013-01-09 kl. 19:15.
Citera
2013-01-09, 19:38
Medlem
Blocket.ses avatar
Läs igenom denna sida för info om tjänstepensionen, https://www.minpension.se/SaFungerarPensionen/
Citera
2013-01-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Varför skall det vara en rättighet att få tjänstepension?
Små Arbetsgivare utan avtal brukar mycket sällan betala detta.
Är nästintill säker på att du inte har fått något från dem med undantag av
ICA. Om timanställd eller inte spelar någon roll vet jag inte i skrivande stund.

Jag sa aldrig att det var min rättighet.

Jag reagerar när jag läser detta på minpension.se

"De flesta som arbetar har, förutom allmän pension, dessutom en kollektivavtalad tjänstepension. Det är din arbetsgivare som betalar premien, men i vissa fall är det du som väljer vilken försäkringsform och i vilket försäkringsbolag pengarna ska placeras. Har du jobbat inom olika avtalsområden kan du ha fler än en kollektivavtalad tjänstepension. "

" Vad jag förstår så betalar min arbetsgivare en tjänstepensionspremie för mig. Varför finns inte något värde från denna pension på minpension.se?

Det finns flera förklaringar till att alla tjänstepensioner inte syns i sammanställningen på minpension.se. Till exempel kan det bero på att din arbetsgivare har pensionslösningar som inte lämnas till minpension.se. Du kan se vilka tjänstepensioner som ingår på sidan Produkter som ingår. Du kan också själv mata in uppgifter på försäkringar som saknas.
"

Det måste ju finnas någon myndighet som har koll på alla pensionslösningar som rör varje individ?
Annars kan ju pensionsbolaget bara sno pengarna och säga att de inte är mina?
Citera
2013-01-13, 18:59
Medlem
Logga in på Minpension.se för att hålla koll på din pension. Sedan skulle jag inte rekommendera att pensionsspara. Spara pengar själv istället och öronmärk dem till din pension. Bättre avkastning oftast.
Citera
2013-01-14, 22:21
Medlem
stillsams avatar
Citat:

De föregående sju jag radat upp bör väl rimligen betala någon sorts tjänstepension även om jag varit timanställd etc.?

Såfort en person tjänar in till tjänstepension så lär väl nån myndighet underrättas precis som när man köper fonder eller så?

Nope, det är inte självklart. Beroende på vilket avtalsområde du tillhörde är det olika inträdesålder för inbetalning av avtalspension. Bland dom vanligate avtalsområdena har SAF-LO har tex numera inträdesålder 24 år, KAP-KL har 21 år, ITP 25 år och PA03 28 år.
Citera
2013-01-20, 13:58
Medlem
dok.s avatar
Citat:
Bump!

Jag har haft anställning hos 8 olika arbetsgivare sedan jag började jobba typ 2004, sommarjobb på kyrkogårdsförvaltningen när jag var 16.
Ett lagerjobb hos Schenker från konsultföretag
Ett tågmek AB
Carglass
ICA
Proffice
Nordic air genom studentconsulting AB

Men det enda kuvertet jag fått ang. tjänstepension är från det senaste anställningen som var ett kort sommarjobb på en månad hos ett mekanikföretag.

om du varit arbetare(och ej tjänsteman alltså) på dessa arbetsplatser så går du under avtalspension SAF-LO inom vilket man måste vara åtminstone 25 för att vara berättigad till något
Citera
2013-01-20, 16:00
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dok.
om du varit arbetare(och ej tjänsteman alltså) på dessa arbetsplatser så går du under avtalspension SAF-LO inom vilket man måste vara åtminstone 25 för att vara berättigad till något

Du har helt rätt i 25 år. Jag skrev visst fel (24 år) ovan. Dock är det inte längesedan inträdesåldern höjdes från 21 år. Jag har själv fått avsättningar mellan 21-25 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in