2009-02-04, 12:06
Medlem
Hej, ber om ursäkt om denna fråga redan besvarats.
Jag har sökt efter information på forumet men bara hittat information hur det fungerar om man själv tar med sig piratkopierade filmer in i Sverige:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=387343

Jag bör för tillfället i Kina, och har en ganska stor samling DVD-filmer som jag tänkte skicka hem då jag ska flytta till ett annat land snart, vill inte ta med mig dem dit. Min fråga är därför: Vad händer om de fastnar i tullen? Kan personen som står som mottagare för paket i hamna i strul? Vad är "worst case scenario"? Jag kommer skicka max 50DVD, inga dubletter, så jag tror att tullen förstår att det är för eget bruk. På grund av fraktkostnad kommer jag nog skicka dem i ett fodral, och ej i originalförpackning.

Också är det någon som vet hur jag ska märka mitt paket? Jag har hört att många säger att det är bäst att skriva det som gift eller personal belongings?
Hoppas någon har mer info om detta.

Tack tack
Citera
2009-02-04, 12:26
Medlem
de är nog inga problem

det är nog inga problem, vet dom som brukar ta hem saker från kina å sälja här i sverige, de värsta som kan hända är att dom frågar dig ang grejjerna å då ere ba å neka till att det är ditt, bara chansa, skicka hem, hör du inget innom två veckor vilket de max tar, då gick de, hör du nått så säg bara att du har ingen aning, då tar tullen dom å eldar upp skiten alternativt så har tulltjänstemannen 50 nya dvd filmer att titta på när han kommer hem, och om de värsta senariot skulle hända med att dom tar de så äre ju inte svårt å tanka hem å bränna ut på nytt!
Citera
2009-02-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmsElit
det är nog inga problem, vet dom som brukar ta hem saker från kina å sälja här i sverige, de värsta som kan hända är att dom frågar dig ang grejjerna å då ere ba å neka till att det är ditt, bara chansa, skicka hem, hör du inget innom två veckor vilket de max tar, då gick de, hör du nått så säg bara att du har ingen aning, då tar tullen dom å eldar upp skiten alternativt så har tulltjänstemannen 50 nya dvd filmer att titta på när han kommer hem, och om de värsta senariot skulle hända med att dom tar de så äre ju inte svårt å tanka hem å bränna ut på nytt!

Tack för snabbt svar.
Även om jag också förstår att detta är det mest tänkbara scenariot vore det ändå intressant om någon vet mer om tullens policy angående detta? Har någon haft problem med piratkopierade DVD-skivor som skickats via post? Hur ser det också ur ett rent juridiskt perspektiv? Vissa människor hävdar att det inte är olagligt att inneha piratkopior om de är för eget bruk?
Tacksam för så mkt info som möjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in