2009-02-03, 19:17
Medlem
Tjenare!

Ska fatta mig kortfattat, när jag tittar på 1080p HD Filmer på datorn så har de börjat lagga rätt kraftigt. Vilket är väldigt störande då jag tycker om HD filmer och min dator klarade det galant innan utan något som helst lagg!

Någon som vet vad felet kan vara?

Dator:

2 stycken geforce 9600 GT i SLI
2 GB Ram
Intel Core 2 duo E8500 @3.16GHz 3,17GHz
Windows Vista 64 bit.

Tack på förhand!
Citera
2009-02-03, 20:26
Medlem
LasseKongoos avatar
Vad använder du för programvara för att spela dina HD-filmer och vilken/vilka codecs har du installerat?
Citera
2009-02-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Vad använder du för programvara för att spela dina HD-filmer och vilken/vilka codecs har du installerat?

Jag använder VLC för att spela upp de, men grejen är att de har funkat perfekt innan, men helt plötsligt har de bara börjat att lagga.
Citera
2009-02-03, 22:17
Medlem
Brulizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsJonas
Jag använder VLC för att spela upp de, men grejen är att de har funkat perfekt innan, men helt plötsligt har de bara börjat att lagga.
Jag hade samma problem förut, alla 1080p rullar fungerade perfekt tills jag valde att formatera och installera om alltihop. Jag installerade samma codecs och samma spelare men nu hamnar ljudet fel och ibland laggar det osv.. Att få till alla codecs rätt kan ibland vara en hel vetenskap, speciellt ifall man vill få det att fungera perfekt.
Jag gav visserligen upp och köpte en popcorn hour istället så nu slipper jag det bekymret.
Det finns många guider så det är bara att söka runt lite och du lär hitta en del svar.
Citera
2009-02-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brulize
Jag hade samma problem förut, alla 1080p rullar fungerade perfekt tills jag valde att formatera och installera om alltihop. Jag installerade samma codecs och samma spelare men nu hamnar ljudet fel och ibland laggar det osv.. Att få till alla codecs rätt kan ibland vara en hel vetenskap, speciellt ifall man vill få det att fungera perfekt.
Jag gav visserligen upp och köpte en popcorn hour istället så nu slipper jag det bekymret.
Det finns många guider så det är bara att söka runt lite och du lär hitta en del svar.

Jag har inte installerat något speciellt codec eller liknande, är inte så kunnig i de området. Har bara installerat VLC och kört på de.
Men det var inte efter en omformatering som de började lagga, utan bara en helt vanlig dag jag satte mig vid datorn och skulle se på en HD rulle, vips så laggar de.
Citera
2009-02-04, 00:05
Medlem
MrMercurys avatar
När jag kör 1080 på VLC så laggar det även för mig.
Testa att installera och köra detta:
http://www.cccp-project.net/ (både codecs och spelare medföljer)
Det fungerar bra för mig.
Citera
2009-02-04, 08:04
Medlem
fredricoss avatar
Det kan inte vara så att du har andra saker igång som tar kraft? Kolla lite i aktivitetshanteraren och se hur mycket av ditt ramminne som är upptaget och kolla hur mycket din processor jobbar. Något måste det ju vara med tanke på att det fungerade innan.
Citera
2009-02-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMercury
När jag kör 1080 på VLC så laggar det även för mig.
Testa att installera och köra detta:
http://www.cccp-project.net/ (både codecs och spelare medföljer)
Det fungerar bra för mig.

Det funkade bättre ja, men spelaren är ju helt buggad, ljudet blir felsynkat när man spolar och de slutar svara. Verkar inte vara så bra.

Och jag har testat att stänga av alla program när jag spelar upp filmen med VLC men de blir samma lagg ändå :/
Citera
2009-02-04, 15:28
Medlem
avazzas avatar
Pröva med CCCP och CoreAVC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in