Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-03, 17:28
  #1
Medlem
Jag gjorde en mineralanalys för många år sedan, som visade att jag hade kalcium- och kopparbrist. Företaget jag var hos tog ett blodprov som de skickade till Tyskland där en analys gjordes. De berättade att i Tyskland använder sig sjukvården ofta av denna metod på patienter. Analysen gjordes i helblod och inte i plasma. I plasma kunde tydligen mineralbalansen variera från dag till dag, medan man fick ett riktigare värde i helblod som visade hur balansen sett ut under en längre tidsperiod.

Jag vet att sjukvården i sverige ordinerar personer med järnbrist att äta järntabletter, varför gäller inte detta för annan mineralbrist?
Är dessa mineralanalyser bara en bluff eller är sjukvården i sverige bara långsam att acceptera och ta till sig nya metoder?
Nån som har information om detta?
Citera
2009-02-03, 20:40
  #2
Medlem
Heller78s avatar
Ofta är det svårt att veta om företagen i fråga tittar på mineraler eller spårämnen. Det tycks inte vara så noga vilket som är vilket. Det gör det svårare att uttala sig i det specifika fallet. Men rent generellt kan jag inte tänka mig att den etablerade sjukvården i Tyskland ägnar sig åt mineralanalyser. Det sagt tror jag dock inte att det är ovanligt att t.ex. homeopatiska sjukhus i Tyskland gör det. Argumentet du fick där är lite missvisande eftersom att många skandalöst dåliga behandlingar utförs i Tyskland men utanför den etablerade sjukvården. Så det kan vara vanligt, men inte på "riktiga" sjukhus eller mottagningar.

Jag håller inte fysiologin så färsk men det är helt klart att man får olika värden beroende på om man mäter plasma eller helblod. Kvoten kan ändras av olika anledningar. I det här syftet spelar det mycket troligen mindre roll hur man mäter. Eller om man ens mäter...

Kort sagt är mineralanalyser bara ett sätt att ta folks pengar. Mineralbrist finns egentligen inte. Aktuell forskning visar att kosten har tillräckligt med mineral för att vi ska må bra. Hade du verkligen haft kalciumbrist skulle det ha varit uppenbart genom andra symtom än ett test. Järnbrist intar lite av en särställning då det egentligen uppstår p.g.a. blödning (undantaget graviditet, celiaki, veganism mm) och därför inte beror på ett underskott i kosten.
Citera
2010-05-19, 10:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Ofta är det svårt att veta om företagen i fråga tittar på mineraler eller spårämnen. Det tycks inte vara så noga vilket som är vilket. Det gör det svårare att uttala sig i det specifika fallet. Men rent generellt kan jag inte tänka mig att den etablerade sjukvården i Tyskland ägnar sig åt mineralanalyser. Det sagt tror jag dock inte att det är ovanligt att t.ex. homeopatiska sjukhus i Tyskland gör det. Argumentet du fick där är lite missvisande eftersom att många skandalöst dåliga behandlingar utförs i Tyskland men utanför den etablerade sjukvården. Så det kan vara vanligt, men inte på "riktiga" sjukhus eller mottagningar.

Jag håller inte fysiologin så färsk men det är helt klart att man får olika värden beroende på om man mäter plasma eller helblod. Kvoten kan ändras av olika anledningar. I det här syftet spelar det mycket troligen mindre roll hur man mäter. Eller om man ens mäter...

Kort sagt är mineralanalyser bara ett sätt att ta folks pengar. Mineralbrist finns egentligen inte. Aktuell forskning visar att kosten har tillräckligt med mineral för att vi ska må bra. Hade du verkligen haft kalciumbrist skulle det ha varit uppenbart genom andra symtom än ett test. Järnbrist intar lite av en särställning då det egentligen uppstår p.g.a. blödning (undantaget graviditet, celiaki, veganism mm) och därför inte beror på ett underskott i kosten.

Inser ju att jag inte kommer få ett svar, då det är en vintage tråd. Men Järnbrist kan uppstå för elitidrottare(tränar mer än 20h/vecka). Jag hade en bra bit under 10 i ferritinvärde, å då åt jag järntillskott (bara inte tillräckligt mycket!). Idag är jag uppe på 80 (hemofer är det bästa man kan äta, ta det tipset från en som testat allt!). Jag har gjort tester för blödningar, kanske skall tilläggas, så jag är fullt frisk (vissa kan dock tycka att jag tränar galet mycket).

Med det i baktanke så skulle jag nog vilja ifråga sätta ifall mineralanalys verkligen är överskattat? Sannolikheten att man kan träna/svetta bort även andra mineraler borde ju vara stor. Problemet som jag ser det är ju inte mineralanalyser i sig utan kvacksalvarna som gör det. I mitt fall hette hon Elisabeth Brown (Hälsokliniken), hon försökta kränga på mig ett gäng produkter som var 200% dyrare hos henne än i andra butiker. Om man lite lätt frågade, varför är detta bra, så fick man ett reklamblad i handen med kommentaren det står där, ser du inte hur pigg hon ser ut på bilden. Mer spånad tant får man nog leta efter. Följdfrågan blev finns det någon forskning som backar upp att hon verkligen blev pigg? Massor blev svaret. Nämn en sa jag. Hon återkom aldrig på den punkten, inte jag heller till hennes mottagning.

Dock så är jag ganska glad att jag fick veta att jag hade kopparbrist också, har presterat bra mycket bättre sedan jag började ta koppartillskott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback