2009-02-03, 16:29
Medlem
Har nyss startat ett eget företag inom fotografiskt verksamhet med F-skatt. Jag har redan utfört några uppdrag. Jag har inte tänkt ta ut några pengar i lön till mig själv, utan låta alla pengar finnas kvar inom verksamheten och köpa ny kamerautrustning. Om jag exempelvis fick 10.000 på mitt senaste uppdrag fakturerar jag 10.000.- +moms = 12.500.- Då har jag väl kvar 10.000.- inom företaget att köpa momsfri kamerautrustning för? Något annat jag borde tänka på?

Hur funkar det om jag som företag skulle köpa utrustning som ej ska säljas vidare från en privatperson? Kan man skriva av momsen på något sätt då?

Hur blir det om jag köper från exempelvis Storbritannien med moms etcetera?

Tack!
Citera
2009-02-03, 18:04
Medlem
flexators avatar
Vet att man inte kan dra av momsen från privat person då denna inte är momsredovisningsskyldig...*gulp* Men att summan för varan går att dra av i företaget!
Citera
2009-02-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flexator
Vet att man inte kan dra av momsen från privat person då denna inte är momsredovisningsskyldig...*gulp* Men att summan för varan går att dra av i företaget!

Att summan går att dra av i företaget, hur menar du då?
Har läst någonstans att det är avdragsgillt om man har kvitto, kan det stämma?
Citera
2009-02-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxxor

Hur funkar det om jag som företag skulle köpa utrustning som ej ska säljas vidare från en privatperson? Kan man skriva av momsen på något sätt då?

Hur blir det om jag köper från exempelvis Storbritannien med moms etcetera?

Tack!

Det du köper från en privatperson kan du dra av, kvitto måste finnas, ingen ingånde moms kan dras.

Om du köper från ett annat EU-land (jag förutsätter att du menar från ett momregisterat företag då) anger du ditt VATnummer (momsregnr) och ber företaget att inte lägga på någon VAT på transaktionen.
Citera
2009-02-04, 22:29
Medlem
Realizts avatar
Och visst måste momsen specificeras separat från andra belopp på kvittot? Det lär inte duga med att säga "varav 20% moms", utan momsbeloppet måste anges uttryckligen som siffror i kronor och ören. Det är i alla fall vad Skatteverket har sagt till mig. Därtill är närvaron av ditt momsnummer pliktigt.

Kolla upp vad som krävs av kvitton så att du inte fintas till jätteförluster bara p.g.a. petiga små formaliafel.

Om du inte tar ut din intäkt exklusive moms, så finns den kvar i företaget. Men för enskild firma och handelsbolag så betraktas denna vinst AUTOMATISKT som din personliga kapitalinkomst och beskattas som sådan vid årsskiftet! Det finns möjlighet att fylla i nån blankett för att "sätta av" 70% eller så av denna "vinst" till nästa år så att bara återstående 30% eller så beskattas som din personliga inkomst av kapital.

Men jag är INTE duktig på sånt här regeltrams (som jag hatar)! Mitt råd kan inte sträcka sig längre än till att det sannolikt är lönt att noga kolla upp de där grejerna, och kanske fler. Men Skatteverket är faktiskt en bra första källa till information, och inte bara deras broschyrer utan direkta muntliga frågor. De anordnar ju gratis föresläsningar för nyföretagare. Ställ förberedda frågor till deras föresläsare i pausen. Verkar det fortfarande antingen oklart eller om det rör viktiga belopp, så köp råd från någon jurist/ekonom som jobbar med just sånt där och som har praktiskt erfarenhet av vad som gäller på riktigt (vilket Skatteverket inte alltid säger).
Citera
2009-02-04, 22:42
Medlem
Läs-/frågekontos avatar
Moms från privatpersoner kallas för fiktiv moms och togs bort 1996 har jag för mig. Sök på begreppet så lär du finna.
Citera
2010-01-17, 12:54
Medlem
The_Skins avatar
*BUMP*
Någon som sitter på tillförlitlig information i ämnet?
Citera
2010-01-17, 15:18
Medlem
Privatpersoner lägger inte på moms såtillvida de inte är momsregistrerade.
Då skillnaden mellan privatperson och ev. enskild firma är närapå noll.

Inte heller ska moms betalas från privatpersoner utomlands.

Sen att säga att du kan handla momsfritt är riktigt tokigt, det gör du inte.
Du betalar alltid momsen, men du får endera tillbaka den eller kvittar mot utgående moms.

Om du fakturerar 10+m så får du in 12,500, varav skattmasen vill ha 2500.
Du kan däremot kvitta de inkommande momsen mot den utgående.

Ex.v. du köper kamerautrustning för 10.000kr inkl.moms från en firma, då kan du kvitta de 2000kr mot de tidigare 2500 och enbart betala 500 till skatteverket.

Däremot kan du inte kvitta något om du handlar från privatperson, utan får du in 12500 på ett jobb ska skatteverket ha 2500 oavsett om du köper kamerautrustning för 12500kr från en privatperson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in