Citat:
Ursprungligen postat av
Taiga
Källare äger. Jag skulle aldrig kunna köpa ett hus utan det.
Jag frågade min far (som har jobbat på ett av företagen som tillverkar de där vidriga modulhusen) just det TS frågar sig. Om jag förstod det rätt så beror det på att källaren inte räknas som boyta och att man således inte kan betalt för den som om den vore det. Därför blir det mer ekonomiskt lönsamt att bygga på höjden istället.
Gammal tråd men måste svara. Just att källare räknas som biyta är ju den stora fördelen. Ger mer för pengarna.
Jämför jag min villa med nyare husen med övervåning utan så är skillnaden:
1. Källaren är lika stor som ovanvåningen. Inget snedtak som krånglar till inredningen.
2. Jag har projektor och biosalong i det stora tv-rummet. Släktingarna med ovanvåningen har vanlig tv och solljus genom fönstren som inte är lätt att dölja dagtid
3. Bastu, bubbelbadkar, extra sovrum, tvättstuga, gym, verkstad, förråd och stort garderobsrum får också plats i min källare.
4. Fukt är inget problem alls. Har installerat värmeväxlare på båda våningsplan. Är exakt samma känsla på båda våningar förutom svalare och bättre sovrum i källaren på sommaren.
Se på var trappan ner till källaren går ner när ni ska köpa. Skyddat mot risk för översvämning om ut mot gatan och kommunens brunnar (haft skyfall här - inga problem). Trappa i trädgården kan vara riskabelt.